Toestel lease

Ik verwacht dat er aardig veel mobiele bellers zijn die geen idee hebben dat zij het mobieltje dat zij via bepaalde providers aanschaffen leasen en niet kopen.

Nu ben ik niet een voorstander van mensen te veel in bescherming willen nemen, maar het aanpakken van "vreemde" constructies zoals je 24 maanden blauw betalen voor een toestel dat je vervolgens mag "kopen" daar houd ik wel van.

Ik zou daarom willen voorstellen om de optie toestel lease standaard op "nee"te zetten en te melden dat KPN en dochters zijn uitgesloten omdat zij hun toestellen laten leasen.

Wellicht dat we hiermee een signaal kunnen afgeven aan de KPN familie.

De afgelopen jaren zijn er zo veel wijzigingen geweest in het NLse telecom landschap waarbij er met de wensen (en rechten) van de consument herhaaldelijk een loopje werd genomen.

We waren in Europa 1 van de goedkoopste landen met een overzichtelijke markt. Na een groot aantal dubieuze persberichten door de grote telecom bedrijven (met daarin signalen over hun plannen) behoort dit tot het verleden.

Ik hoop dat we ons als consument (en organisaties die het belang van de consument behartigen) kunnen verenigen.

Voor mij iig geen KPN voor mobiel... Wat zijn jullie ideeën?

› reageer

Heb hier geen last van, heb al jaren een sim-only van KPN en eentje van Vodafone en koop mijn toestellen zelf.

› reageer

Ik ben het helemaal eens met je over de toestel-lease constructie. Mensen trap daar niet in. Je bent met lease van de telefoon echt niet goedkoper uit, het tegendeel zelfs. Ze proberen ons wijs te maken dat lease overzichtelijk is. Wat een onzin argument. Een kooptoestel is veel duidelijker. Je weet gewoon waar je aan toe bent met koop en je mag zelf bepalen wat je doet met je toestel. Ik had nooit verwacht dat lease zou aanslaan. Ik denk dat je gelijk hebt dat veel mensen niet eens weten waar ze aan beginnen met toestel-lease. Dat lijkt mij ook de opzet.

› reageer

Ik vind het wel een mooi product. Daarnaast zijn de superkoopjes van Telfort mijn inziens echt niet duur. Dat neemt niet weg dat een verkopende partij duidelijk moet zijn dat een constructie lease betreft. Als je een losse telefoon koopt ben je niet altijd voordeliger uit, hoewel ik dat wel logisch zou vinden. Geld lenen kost immers geld. Niet iedereen heeft direct geld om een los toestel te kopen. Telfort maakt met de superkoopjes een aantal goede smartphones als de Samsung Galaxy S Advance interessant geprijsd, zeker voor mensen die zo'n 300 minuten bellen of veel lange gesprekken voeren.

› reageer

Veel mensen, zeker jongeren, hebben na afloop van 't contract ook helemaal geen interesse meer in hun "oude" toestel, ze willen gewoon elk jaar, of om de twee jaar de nieuwste telefoon en in 't geval van zo'n lease-contract zullen ze de "oude" dus niet kopen, maar gewoon terugsturen naar de provider, omdat ze er toch niets meer mee doen.

› reageer

24x12=288 euro is de lease prijs van de advance.
het toestel zelf is(iets) goedkoper en ik gok op een restprijs van orde 75 euro.

in mijn ogen veel te veel.

de jongeren ieder jaar een nieuwe mobiel, dat klopt maar dan geen (crappy) advance maar een SIII, iphone 4s of 5. met minder nemen ze geen genoegen...

voor mij zijn het huichel praktijken...

› reageer

24x12=288 euro is de lease prijs van de advance.
het toestel zelf is(iets) goedkoper en ik gok op een restprijs van orde 75 euro.

in mijn ogen veel te veel.
Dan moet je natuurlijk wel lezen wat ik schrijf: Telfort Superkoopjes. Das 300 min + 500 MB voor 21 euro per maand, incl. de toestellease. Daardoor wordt effectief t.o.v. sim only 8 euro per maand voor het toestel betaald, er van uitgaande dat er een 100 sms bundel bij komt. Scheelt ongeveer 33%. Niet gaan huichelen met je betoog hè!

de jongeren ieder jaar een nieuwe mobiel, dat klopt maar dan geen (crappy) advance maar een SIII, iphone 4s of 5. met minder nemen ze geen genoegen...

voor mij zijn het huichel praktijken...
Crappy advance? Dé jongeren? Generalisatie is heel makkelijk. Een deel van de jongeren willen een iPhone 5 of SIII, maar dat deel van de jongeren kan de prijs veelal niet zoveel boeien. De meesten vinden het belangrijker dat de bijbetaling 0 is, ook al betalen ze uiteindelijk meer abonnementskosten ervoor. Een minstens zo groot deel van de jongeren wil echter absoluut geen SIII of iPhone 5. Te duur (iPhone 5), te groot (SIII), en diverse andere redenen.

En dat vertel ik uit retailervaring.

› reageer

Dat leasen moeten ze vooral doorzetten, koop ik naderhand een zeer goedkoop tweede hands van KPN, HI of Telfort zelf, want ze moeten er ergens mee naar toe.

Ik koop over het algemeen nooit het nieuwste, want vaak zitten er nog kinderziektes in en zijn ze mij veel te duur.

Op een gegeven moment moeten de providers er vanaf, alleen zal het per toestel gaan wat de gebruikssporen zijn en dus gaat kosten.

Ze gokken op dat je het vergeet en dus blijf je betalen. In een ander geval gokken ze op beide, dus dat je blijft leasen, maar ook de oudere telefoons koopt.

Daarna zullen er goedkope tweedehands mobieltjes op de markt komen tegen redelijke prijzen.

Wat gebeurd er als het mobieltje binnen het contract door eigen schuld stuk gaat?

› reageer

KPN zal de retour gekomen toestellen vermoedelijk aan een opkoper verkopen. Deze worden dan vaak voorzien van een nieuwe behuizing en als refurbished toestellen verkocht in andere markten zoals ontwikkelingslanden.

› reageer

Inderdaad zullen deze telefoons wel dezelfde weg gaan, als de toestellen, die we bij recyclers inruilen: nakijken, eventueel repareren en dan in bulk naar derde-wereld landen
Bij tweedehands verkoop is het gezeur van voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rang-zitters voor veel particulieren al zo irritant en tijdrovend, dat ze hun toestel liever naar een recycler sturen, maar een bedrijf kan er helemaal niet aan beginnen, hier duurbetaalde uren in te steken, dan zou 't nog goedkoper zijn, de telefoon meteen in de vuilnisbak te gooien.

› reageer

Ik ben (stekker ) zendamateur en weet dat KPN zendapparatuur tweedehands verkoopt, ik dacht Telemax, maar weet dat niet zeker. Het zou dus best kunnen dat telefoons op die manier hun weg vinden, al zijn of waren ze met zend/ontvangst apparatuur erg duur, dat weet ik niet meer, want dat is te lang geleden.

Dan komen we bij een andere discussie op dit forum, wat doen de gekloonde toestellen, want ook bij zendamateurs komen diverse vreemde merken lijkend op andere apparatuur op de markt, maar zijn stukken goedkoper en vaak net zo goed of slecht.

We leven steeds meer in een weggooimaatschappij, dus goedkoop is leuk, kapot is in de recycle bak. That's life!

Dat is een reden waarom ik geen hele dure telefoons koop, maar wat is duur?

Duur is een veelvoud van wat de normale prijs is, maar toch naar functioneren werkt.

Let wel, alle zend/ontvangst apparatuur in Europa, maar in vrijwel de hele wereld, Europa is alleen strenger, moet ten alle tijden aan bepaalde richtlijnen voldoen. Dus een type keuring, al zitten er tussen stekker zendamateurs ook zelfbouwers die zich wel aan de richtlijnen moeten houden en geen type keuring nodig hebben.

Je moest eens weten hoeveel apparatuur op de markt is dat in taxi's, politiewagens, ambulances, brandweerwagens, enz. enz. hebben gezeten die zijn omgebouwd voor gebruik voor zendamateurs dan wel die dat zelf gedaan hebben.

Bij mobiele telefoons ligt het alleen even anders, die mogen niet door zendamateurs gebouwd worden, wel verbouwd worden. Ik neem even het oude ATF2 net, die is leuk voor de 70cm, maar kom je nog mondjesmaat tegen.

Ik raak een beetje off-topic, maar zo zijn er dus diverse kanalen waar je wat kan tegen komen.

Ik vraag mij nog steeds af als een zendamateur in een auto rijdt en via een omgebouwde ATF2 telefoon voor de 70cm met andere zendamateurs praat of deze een boete voor bellen in de auto kunnen krijgen, want het is wel een telefoon, maar als deze omgebouwd is voor de 70cm als zend/ontvanger niet meer.

Beide zitten dus in een grijs gebied, maar als zendamateur heb je een vergunning omdat je daar examen voor hebt afgelegd, bij echte mobiele telefonie is dat een heel ander verhaal.

P2000 is leuk, digitaal moeilijk afluisterbaar, maar heeft daardoor wel z'n beperkingen. Digitaal werkt of niet, dat is net als GSM telefoons.

Nu ga ik weer deels terug naar on-topic:

Leasen is leuk, maar duur.

Klonen zijn goedkoop, maar de deugdelijk daarvan zal achteraf moeten blijken.

Ik koop liever een origineel exemplaar, al is de verleiding wel erg groot i.v.m. wat ze wel, maar vaak ook niet kunnen, daar vindt je dan ook meteen het prijsverschil in en tevens de garantie.

› reageer

Gewoon verkapte manier van extra geld binnenharken, waar je voor betaald hebt na 24 maanden wil je ook extra beetje ook nog wel lappen. Nergens concrete bedragen/percentages noemen, is me opgevallen, hoe goed je ook zoekt en lettertjes naleest. Daarom bewust ook de KPN-takken overgeslage bij recente nieuwe abonnement. Let's face it, tariefbewuste mensen zullen niet snel bij een van hun providers aankloppen en daar profiteert KPN nu enigzins van mee.

De tendens is juist dat veel mensen keuzemoe raken, ik in elk geval wel. Simpele bundel, duidelijke tarieven, goeie service en niet uitgeknepen worden.

› reageer

@spambam,

Wat je zegt klopt, er zal echter altijd een groep blijven die het nieuwste van het nieuwste wil blijven hebben, die ruilen hem graag in tegen een goed aanbod met verlenging, daar zit de klantenbinding.

Als je een auto koopt en een ander inlevert, dan is dat BTW gunstig en kan er goedkoper geleverd worden, want je denkt toch niet dat autohandelaren Sinterklaas zijn? >

De providers die via zo'n lease systeem werken, daar geldt het zelfde principe het zelfde voor, winst, winst en nog eens winst.

› reageer

Ik vraag me toch serieus af waarom iedereen toch zo flipt over het toestel lease gebeuren terwijl ze half niet weten hoe " den spreekwoordelijke " vork in de steel zit.

Men klaagt over betalen voor iets wat niet hun eigendom is.......men vergeet er alleen bij te zeggen dat er gemiddeld 10 euro per maand minder wordt betaald per maand.

Bv de eerder genoemde Samsung Galaxy advance is in de lease bij Telfort 21 euro per maand voor die 300 min en 500 mb. Effectief is dit 24* 21= 504 Als we deze bij vodafone willen kopen is de goedkoopste bundel met internet verkrijgbaar 32,50 per maand voor 90 min en 200 mb, vergelijkbaar abo is 60 euro voor 300 min en 500 mb. Hierbij krijg je de eerste 12 maanden wel 25% korting dus effectief betaal je 12* 60 = 720 en 12 *45=540 samen komt dit op 1260 euro

Kort samengevat bij vodafone betaal ik voor precies hetzelfde 756 euro meer!! Ik denk dat ik daar een mooie tweedehands advance van kan kopen! Of ik koop gewoon 2 nieuwe en ga van de rest de kroeg in ;-)

Begrijp me niet verkeerd er zijn uiteraard ook uitzonderingen op de regel , lease is niet altijd het meest gunstige daarom loont het, zoals het al jaar en dag is, om te shopppen

› reageer

Toestel-lease is voor KPN een oplossing geweest om de winst te verhogen, vandaag het volgende artikel op fd.nl

Telecombedrijf KPN voert met een creatieve oplossing zijn winst op. Sinds dit voorjaar verhuurt het mobiele telefoons aan zijn klanten.

Hierdoor worden kosten voor de aanschaf van de toestellen uitgesmeerd over de duur van het abonnement. Dit vergroot het bedrijfsresultaat met meer dan ??100?mln op jaarbasis.

KPN onder druk

KPN stelt met de mogelijkheid van toestellease, die fors wordt gepromoot, te voorzien in een klantbehoefte: voor populaire toestellen hoeft niet te worden bijbetaald. Maar de introductie komt het concern ook goed uit. KPN staat onder druk om zijn winstdoelstelling voor dit jaar te halen en kan nu door een verslechtering van zijn marktpositie elke meevaller gebruiken om het bedrijfsresultaat ? ebitda ? naar minimaal ??4,7?mrd te brengen.

De vondst is niet verboden, maar geen gewone praktijk in de telecomsector. In enkele landen is toestelleasing op kleine schaal ingevoerd. KPN?s rivalen Vodafone en T-Mobile verhuren op de Nederlandse markt geen toestellen aan hun klanten.

Effect na twee jaar uitgewerkt

Analist Sam McHugh van de gezaghebbende zakenbank Bernstein Research stelt dat KPN zonder de introductie van toestellease zijn winstdoelstelling waarschijnlijk niet zou hebben gehaald. Hij spreekt van een ?ongelooflijk goede timing?. De ruim ??100?mln die KPN vermoedelijk bijschrijft is ?substantieel?, zegt analist Frank Claassen van Rabobank.

De meevaller is wel van korte duur. Het effect is twee jaar na de introductie uitgewerkt. KPN begon in maart met toestellease bij het jongerenmerk Hi, daarna volgden telefonieabonnementen die onder de Telfort- en KPN-vlag worden verkocht.

Winstgevende propositie

KPN zegt dat de leaseconstructie geen knop is ?waaraan wij draaien om winstdoelstellingen te halen?. ?Wel streven wij er uiteraard naar om winstgevende proposities in de markt te zetten.?

› reageer

1: KPN doet het financieel helemaal niet zo goed; zie de koersdaling van het laatste kwartaal a pak en beet 60% als ik me niet vergis.
2: Lease draagt nauwelijks bij aan de winstgevendheid, het creeert meer duidelijkheid wat je voor welk toestel betaalt, daarnaast extra service en voor veel mensen voordeligere abonnement en voor de duurdere toestellen blijft het, net zoals vroeger, een zoektocht naar welke provider net een paar tientjes goedkoper is.
3: Lease biedt meer service (leentoestel, + haal/brengservice) en heeft daarnaast een goede indicatie voor de overnameprijs (15% nieuwwaarde toestel na 2 jaar, of inleveren/omruilen toestel). I.p.v. vooraf schandalig veel betalen kies je dus achteraf, aan het einde, zelf. Of je hebt dat bedrag bespaart, of je geeft het alsnog uit.

Wat mij betreft lijkt het vooral dat mensen over het woord Lease vallen, zonder eigenlijk te weten hoe en wat...

› reageer

Ik zou, met de kennis van nu, nooit beginnen aan toestellease.

Er is een grote horde aan mensen die steeds het nieuwste van het nieuwste willen hebben en daar niet veel voor willen betalen, vandaar dat KPN op deze behoefte inspeelt.

De meesten vallen over het bedrag dat je moet betalen mits je het toestel na 2 jaar zou willen kopen. Daar is ook goed over nagedacht. Aangezien de doelgroep steeds het nieuwste wilt hebben is deze optie minder interessant. Wie wil nu nog met een 2-jaar oud toestel lopen.

Ik die altijd zuinig ben op mijn toestel, weet vooraf al dat ik zeker 4 jaar met een iphone zou kunnen gaan. Maar wat ik dan doe is om de 2 jaar een andere gaan halen en de oude aan een naaste familielid schenken mits verkopen niet lukt.

› reageer

Toestellease is denk ik leuk voor zij die elk jaar, of twee jaar, het nieuwste van het nieuwste willen hebben en niet meteen over een zak met geld beschikken om tijdens het afsluiten van een abonnement een toestel te betalen.

Voor mij is het echter niet interessant aangezien ik relatief weinig bel en nooit het nieuwste van het nieuwste kan en wil betalen. Heb mijn abonnement bij KPN maar opgezegd en ben nu bezig met het bekijken van een sim only bij een andere tent, want over die toestellease kun je nog discussiëren, sim only is echter totaal geen alternatief bij KPN als je ziet wat ze ervoor vragen

Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als concurrentie :

› reageer

Ben zeker een fan van toestellease. Heb bijvoorbeeld nu een oude HTC one telefoon (bijna 2 jaar), waar ik echt geen scherpe foto's mee kan maken, vooral niet vergeleken met samsung s6 of iphone6. Heb thuis 1 stalamp in huis (http://www.rietveldlicht.nl/artikel/tafellamp-71591-retro-metaal-zwart-mat-rond), maar moet toch echt het grote licht aandoen om goede foto's te maken. Ben dus blij als ik straks gemakkelijk een nieuwe mobiel kan uitzoeken. Deze mag weg

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.