OPTA stopt extra kosten 0900, 088, enz.

Per 1 juli 2013 treedt er een nieuwe regel in werking waardoor er een einde komt aan extra kosten voor het mobiel bellen naar 088, 0900 en andere niet-geografische nummers. Mobiele providers mogen dan niet méér in rekening brengen bij de consument voor het bellen naar niet-geografische nummers dan naar geografische nummers. Dit betekent bijvoorbeeld dat mobiel bellen naar een 088-nummer net zoveel gaat kosten als naar een 020-nummer.

Wat ook verandert zijn de tarieven die providers 0800-nummers rekenen als zij gebeld worden. Deze nummers zijn gratis voor degene die belt, omdat de aanbieder van het 0800-nummer voor de verbinding betaalt. Mobiele aanbieders rekenen hiervoor momenteel gemiddeld 25 cent per minuut. Dit tarief mag per 1 juli niet hoger zijn dan het gemiddelde tarief dat consumenten betalen voor het bellen naar geografische nummers. Hierdoor wordt het aanbieden van gratis service via een 0800-nummer voor bedrijven en (overheids)instellingen veel goedkoper.

Het gaat om een nieuwe regel in het Besluit Interoperabiliteit, namelijk artikel 5 BI. Deze regel geldt voor telefoonnummers die beginnen met 0800, 084, 085, 087, 088, 0900, 0906, 0909, 116, 14 of 18. Met deze beleidsregels legt OPTA aan providers uit hoe zij aan deze nieuwe regel moeten voldoen.
Bron: http://www.opta.nl/nl/actueel/alle-publicaties/publicatie/?id=3717

› reageer

Nou dit gaat leuk worden, als je goedkoop wilt bellen buiten je bundel (of zelfs in je bundel)

voor 4 cent per minuut naar nederlandse mobiele nummers bellen via diverse 0900 carrier select bedrijfjes.

En buitenland: 1 cent per minuut om naar de states te bellen vanaf je mobiel. Daat gaat nog een grote vlucht nemen denk ik zo.

Of mis is iets en is dit toch niet zo voordelig als het eruit ziet?

› reageer

Adder zal wel zijn dat de minuten nog steeds niet uit je bundel gaan en dan nog steeds als losse minuten bijbetaald moeten worden.

› reageer

[Er staat dat er niet meer mag worden gerekend dan naar een normale geografische nummer. Dat betekend mijn inziens dat het eerst uit de bundel zou moeten ( behalve dan de kosten voor het 0900 nummer zelf ) en daarna de normale buiten de bundel prijs voor bellen naar een vast nummer (welke ze nu altijd standaard hanteren)

0900 nummers waren natuurlijk ook wel een hele mooie inkomsten bron voor providers, zeker daar een aantal zelfs hun eigen helpdesk via een 0900 nummer gebeld moet worden.

› reageer

Het besluit van OPTA geeft inderdaad de mogelijkheid om via 0900-nummers voordelig de hele wereld rond te bellen. Daarvoor heb je zelfs géén Lyca, Lebara of andere buitenlandkaarten meer voor nodig. Ook bellen naar NL mobiele nummers kan opeens stukken goedkoper. Daarnaast gaat het goedkoper worden voor bedrijven om op hun 'gratis' 0800-nummer gebeld te worden. Juist om die kosten was het aantal aanvragen voor 0800-nummers de laatste jaren dalende.

› reageer

Gewoon de allergoedkoopste prepaid nemen. En dan lekker tegen een paar cent per minuut via de 0900 route de wereld rond bellen? Volgens mij zegt het OPTA besluit dat ze geen extra belkosten mogen rekenen.
Ik bel een 0900 nummer, ik krijg te horen "1 cent per minuut". De tekst " en de kosten voor de mobiele teefoon" gaat verdwijnen, dus klaar?

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.