T-MobileBen - telefoon inleveren bij slechte dekking

Beste,

Sinds 2 maanden heb ik een abonnement afgesloten bij BEN. Ik kreeg hier een Iphone 4 gratis bij. Later bleek dat ik in mijn woonplaats (en vaak daar buiten) slecht bereik heb. Ben heeft e.e.a. gecontroleerd en ik mag mijn abonnement voortijdig opzegge, maar moet dan wel mijn mobiel inleveren.

Mijn vraag: Ik lees nu verschllende fora, maar kom er niet uit of ik nu idd verplicht ben mijn toestel in te leveren.

Ik had onderstaande mail gestuurd naar de klantenservice (moest binnen 1000 leestekens, vandaar de vele afkortingen), maar BEN reageert en zeg dat het toestel en abonnement een combinatie is, zeg je het één op , dan ook het ander.

Wat is jullie (liefst onderbouwde) mening?

16-9 ontving ik na tel contact een mailbericht dat ik mijn abonnement wegens slecht bereik mag beëindigen.
17-9 heb ik tel contact opgenomen. Daar werd mij verteld dat ik mijn toestel moest retourneren. Ik heb juridisch advies ingewonnen en het retourneren is niet verreist. Het feit dat ik middels mijn abonnement mijn toestel gesubsidieerd heb gekregen, is geen reden om de eis van retourneren te rechtvaardigen. Het toestel mag na aanschaf (omdat het mijn eigendom is geworden)verkopen, of kan bijvoorbeeld kapot zijn gegaan. Dit doet niets af aan de slechte prestatie die Ben, qua netwerk, levert en ik reclameer nu juist op dat punt. Ben vergoed mijn toestel niet als het buiten de garantie kapot is. Dan zijn toestel en abonnement gescheiden zaken. Ik neem een netwerk af als dienst, daar heeft mijn contract betrekking op. Het meegeleverde toestel is slechts een middel om gebruik te kunnen maken van die dienst. Ik verwacht dat ik mijn abonnement binnen 10 werkdagen kan beëindigen zonder retourneren.

› reageer

Dus je hebt 67 euro abonnementskosten en aansluitkosten betaald, en vindt het nu raar dat je het toestel met een waarde van destijds 400 euro niet mag behouden? Een netwerk geeft geen garantie op bereik, en is niet verplicht jouw contract te ontbinden als je op een plek slechte dekking hebt. Dat ze dat toch doen is excellente service, en het is zeker niet raar om dan het product terug te vorderen. Anders zou zelfs de mogelijkheid ontstaan om moedwillig abonnementen aan te sluiten, te klagen over het netwerk, en flinke winst op de toestellen te behalen.

› reageer

@backer78,

Ben is jou helemaal niets verplicht, uit coulance verbreken ze het contract op voorwaarde dat je het toestel wat inmiddels tweedehands is, terug te sturen, dat is top service.

Wat jij wilt is een duur toestel goedkoop hebben en van het abonnement af, dit terwijl alle netwerken nog met een nieuwe dekking bezig zijn om een beter bereik te creëren.

Ik denk dat je heel zwak staat, Ben is namelijk helemaal niet verplicht het contract te ontbinden.

› reageer

Ongelooflijk hoe achterbaks en inhalig mensen soms zijn.. Natuurlijk moet dat toestel retour. Of het contract wordt uitgezeten, kan ook.. Soms is het zo simpel.

Maar, als ik jouw was, zou ik naar de rechter stappen en schadevergoeding eisen van Ben wegens het ongemak dat je reeds hebt opgelopen en ook een tegemoetkoming wegens aankomend geestelijk leed.

› reageer

Vroeger was er nog wel eens het één en ander te doen als providers weer eens de fout in gingen, maar tegenwoordig letten ze goed op de fouten uit het verleden.

Er worden nog wel eens fouten gemaakt, maar of je moet alle zeilen bij zetten om er onder een contract uit te komen wat veel tijd, geduld en energie kost, of je moet echt mazzel hebben, maar daar zijn ze dan meestal heel snel bij.

Tegenwoordig zorgen ze dat de service goed is, in dit geval zelfs heel netjes is, want er is een keuze van of het één, of het ander, maar niet beide.

› reageer

Het is helemaal niet zo "natuurlijk" dat een toestel moet worden ingeleverd bij een voortijdige beeindiging van een contract. Het hangt er maar net van af hoe het contract tot stand is gekomen. Als je het contract hebt afgesloten bij een derde partij heb je geen plicht om het toestel af te staan omdat je dat toestel niet van Ben hebt gekocht. Daardoor hebben ze niet het recht dat van je af te pakken. Bij een geschil in het verleden heb ik op dit onderdeel ook gelijk gekregen. Dus als er mensen zijn die beweren dat het vanzelfsprekend is om een toestel in te leveren heeft de jurisprudentie er niet op nageslagen en blaten onjuiste info.

› reageer

@mobiemo,

Het ligt er aan of Ben een fout heeft gemaakt, dat is volgens mij niet het geval, je hebt als gebruiker ook een plicht om na te gaan of je dekking kan krijgen met Ben, als je dat achteraf doet, dan is Ben heel coulant.

Als het abonnement i.c.m. een toestel bij een derde partij is afgesloten, dan moet je daar zijn, maar ik voorspel dat het dan een kasje naar de muur verhaal gaat worden, dan is Ben nog veel coulanter i.v.m. dat er een derde partij bij betrokken is.

› reageer

@mobiemo..

Vanzelfsprekend misschien niet, maar een kwestie van fatsoen is het wel. En dat..dat noem ik vanzelfsprekend. Dat contract is afgesloten in combinatie met het toestel voor een bepaalde prijs. Dan moet je als het contact opgeschort wordt, ook het toestel inleveren. Je weet namelijk dondersgoed dat dat toestel zo goedkoop was (of zelfs gratis) juist vanwege dat contract. Niet meer, niet minder.

Maar, in deze zaak, hoop ik dat Ben z'n aanbod intrekt en meneer lekker gelukkig mag zijn met zn brakke verbinding maar prachtige toestel.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.