Vodafone zet deel van GSM uit: deel gsm toestellen niet meer te gebruiken per 1-11-2013

Bijzonder nieuws:

Vodafone zet als eerste mobiele provider een deel van het GSM netwerk uit. Oudere toestellen die alleen deze frequentie kunnen ontvangen zijn vanaf 1 november 2013 niet meer te gebruiken. Het gaat over een deel van de GSM 900 dekking. Nieuwere toestellen ontvangen ook andere GSM frequenties zoals E-GSM, GSM 1800 en/of 3G.

Op de website staat meer informatie evenals een document met de getroffen modellen. Vermoedelijk zijn de meeste toestellen inmiddels al vervangen. Vooral GSM autotelefoons zullen er nog wel zijn of mensen die een oude Nokia in hun carkit gebruiken.

Bron: https://www.vodafone.nl/900mhz/

› reageer

Interessant. Ik ben benieuwd wat dit betekent voor de dekking van het netwerk van Vodafone. Met name dan binnenshuis en op meer afgelegen gebieden. Dat is toch waar de lage frequenties het lekker doen..

› reageer

Wat leuk, het eerste bedrijf wat haar ramen in gaat gooien, ik denk dat veel ouderen zullen vertrekken i.v.m. dat ze vaak van eenvoudige telefoons gebruik maken, dus een dualband toestel. Een netwerk dat gaten gaat maken is voor mij nieuw, ergens wel begrijpelijk, maar de markt ouderen groeit.
.

› reageer

Dat was ook mijn eerste gedachte Casper en toen dacht ik: maar ze zullen toch vast kunnen zien hoeveel mensen er op dit moment gebruik maken van dat netwerk? En ze zullen dat toch niet dicht gooien als er nog veel mensen gebruik van maken?

Of denk je dat het een te dure aangelegenheid is om voor (misschien) te weinig mensen te laten draaien?

› reageer

Ik begrijp het lijstje niet helemaal. Ik gebruik meerdere toestellen, waaronder de genoemde Nokia 6110 navigator. Die werkt op zowel de 900 als 1800 Mhz-frequentie.
Als die laatste niet uitgezet wordt, blijft het toestel toch gewoon bruikbaar. Of gebruikt Vodafone voor gsm alleen de 900 Mhz????

› reageer

Het is even de vraag wat Vodafone gaat doen, want als de 900MHz. wordt uitgeschakeld, dan moeten er meer masten op de 1800MHz. voor terug komen i.v.m. dat de laatste frequentie minder ver reikt. Juist voor de afgelegen gebieden is 900MHz. erg belangrijk, maar als ze dat opvangen door extra 1800MHz. masten, dan is het geen probleem, maar dit bericht doen het slechte vermoeden, of ze hebben een fout gemaakt.

De grote vraag is wat Vodafone gaat doen, want dat staat er verder niet bij.

› reageer

@hpahpa de Nokia 6110 Navigator is een ander toestel dan de Nokia 6110. De Nokia 6110 ondersteunt i.t.t. de 6110 Navigator echt alleen de 900 Mhz band.

› reageer

Dank, JJD. Duidelijk. Heb even op de 6110 geGoogled. Is inderdaad een veel ouder toestel.

› reageer

Het gaat over het algemeen om oude typen toestellen. Vodafone heeft met name gsm-900 masten. Het stuk GSM 900 dekking/de GSM 900 frequenties die deze oudere toestellen ondersteunen heeft Vodafone na 1 november 2013 simpelweg niet meer. Geen bewuste afschakeling dus, maar Vodafone heeft bij de laatste frequentieveiling haar oude GSM900 frequenties simpelweg verloren. De nieuw "gewonnen" GSM frequenties liggen in de E-GSM band. Dit is een uitbreiding van de GSM 900 frequenties die pas jaren na de komst van de GSM netten live is gegaan. De eerste paar generaties GSM toestellen ontvangen deze band simpelweg niet. Nieuwere toestellen allemaal wel. De meeste (zo niet alle) dualband toestellen die in Nederland verkocht zijn ondersteunen ook E-GSM. Vodafone schakelt vanaf 1 november over naar de nieuwere frequenties.

Voor wie zo'n oud model heeft gaan gaten ontstaan in de Vodafone dekking. Ik denk dan vooral aan ouderen, kinderen, reizigers uit arme landen ( kost Vodafone roaming inkomsten) en gebruikers van oude autotelefoons, carkits en oude antenneversterkers op schepen en in auto's. Vodafone kan zien wie zo'n toestel gebruikt. Per april 2014 is blijkbaar de hele dekking van hun oude gsm900 frequenties uitgeschakeld. Dan kan je bellen via E-GSM 900, GSM 1800 en 3G als je toestel dit ondersteunt.

Wie nu nog zo'n oud toestel heeft zal vast geen veelbeller zijn.....

› reageer

@Koen, goede uitleg. Heb gisteren ook toelichting gevraagd bij Vodafone, en het is inderdaad zoals je beschrijft. Vodafone schakelt over naar andere blokken binnen de 900 MHz band. En deze extended GSM blokken worden (even generaliserend) niet ondersteund door toestellen van voor het jaar 2000.

Per 1 november begint Vodafone met de uitfasering van de oude GSM-blokken. Vanaf dat moment kunnen er gaten vallen, en daarom adviseert Vodafone mensen over te stappen op een nieuwer toestel. Per 1 april van het komende jaar zal de migratie voltooid zijn en zijn de oude telefoons echt onbruikbaar bij Vodafone.

› reageer

Ja, maar de 1800MHz. blijft toch in de lucht, als de betreffende toestellen die frequentie aankunnen, dan is het alleen nog het verbeteren van de dekking op de 1800MHz., zo werkte T-Mobile (toen nog Ben) ook in het begin. Als ze dat niet doen, dan heb je een gatenkaas netwerk. Het zou ook nog kunnen dat de simkaarten van Vodafone een update krijgen en daardoor niet meer geschikt zijn voor de 1800MHz., maar dat lijkt mij niet dat ze dat gaan doen.

Ik weet dat de blokken bij de veiling een andere indeling hebben gekregen, het is dus zo wie zo een andere indeling, maar de vraag is hoe de providers de frequenties benutten welke ze bemachtigd hebben.

Vodafone zal denk ik meer 1800MHz. masten erbij moeten plaatsen, want de 900MHz. valt zo wie zo weg, de 1800MHz. blokken hebben vaak wel een grotere capaciteit, maar dat is wel blok gebonden.

Dus dat bepaalde toestellen echt onbruikbaar zullen zijn, dat lijkt mij niet het geval, maar wel dat er met een andere dekking gewerkt zal worden die gaten kunnen bevatten als het toestel niet alles aan kan.

› reageer

Casper, GSM900 valt niet weg, maar wordt op een ander blok in E-GSM 900 ingezet. Dat E-GSM wordt door deze lijst toestellen niet ondersteund. Het netwerk zal echter geen gatenkaas worden als zij omschakelen van GSM900 naar E-GSM 900. Ik denk zelfs dat het sterker wordt, gezien E-GSM op een iets lagere frequentie zit.

› reageer

@blabla,

Dat is duidelijk, een lagere frequentie is inderdaad sterker, maar als de betreffende telefoons die niet kunnen bereiken, daar wordt het een probleem voor, want dan gaan ze ook geen extra 1800MHz. masten plaatsen.

› reageer

Is er dan ook overal sprak van EDGE op deze locaties? Of is dit weer een geheel andere techniek?

› reageer

@barrie0201,

Nee, het gaat om een frequentie verschuiving in de 900MHz., als EDGE via 2G gaat, dan moet de telefoon wel die frequentie halen. 2G zal er niet zomaar uit gaan, want daar hangt de meeste mobiele pinapparatuur aan, dat laten ze niet zomaar vallen.

› reageer

Hoi ,

Als je mobiel niet E-Gsm 900 ondersteund maar wel Gsm 1800 ,kan je dan je mobiel blijven gebruiken ?

› reageer

@ton52,

Als je telefoon in de lijst van Vodafone staat, dan heb je een probleem. De 1800MHz. zal wel blijven werken, maar op plaatsen waar 900MHz. wordt ingezet als het genoemde E-GSM 900, zullen de toestellen op de lijst niet werken. Waar de betreffende masten zullen staan, ik heb geen idee, maar er zijn mensen met vrij oude toestellen die dus een probleem hebben / krijgen.

› reageer

Casper , Waar kan ik zien of me mobiel E-Gsm ondersteund ?

› reageer

@ton52,

Via de link die in het bericht van Koen staat boven aan dit topic, daar staat tevens een PDF bestand met een nog grotere lijst.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.