Abonnement met "gratis" telefoon geldt als lening

Via diverse kanalen heb ik de afgelopen dagen gehoord over deze uitspraak van onze minister van Financiƫn en de Hoge Raad. Zou dit werkelijk het einde betekenen van de "gratis" telefoons, omdat de providers nu ineens inzage moeten geven over de kosten van deze "gratis" telefoon die in het abonnement verwerkt zijn (en consumenten krijgen ineens door dat ze elke maand behoorlijk wat geld betalen voor een "gratis" lulijzer), of zou de consument (die al vele jaren is verwend met een "gratis" telefoon) ineens niet meer zoveel geld willen uitgeven om de nieuwste Iphone 6 Plus, Samsung S6 Edge of welk high-end toestel dan ook, dan toch eens nadenken voordat men weer een nieuw mobieltje gaat halen? Ook al blijkt dat uiteindelijk de consument zijn "gratis" toestel zelf betaalt, die kosten zitten namelijk al jaren en jaren in de abonnementsprijzen verwerkt. Of zou een BKR-toetsing nu ineens voor problemen kunnen gaan zorgen? Immers, volgens mij toetst de telecomsector nog steeds niet in Tiel, enkel bij Preventel toch?

Ikzelf ben in elk geval al jaren geleden overgestapt naar Hollandsnieuwe en koop elk half jaar een ander toestel, niet het duurste van het duurste, maar ik heb ook niet meer nodig dan bellen, sms-en, email, whatsapp en een beetje internet. Ik zie het dus niet als een probleem, maar ja, ik ben dan ook goed op de hoogte van de kosten van een nieuwe telefoon, en dat als die "gratis" wordt aangeboden, jij als klant altijd je eigen telefoon op afbetaling hebt. En dan is het niet meer dan fair dat je, net als bij welke vorm van afbetaling dan ook, een BKR-toetsing krijgt en alle wettelijke haken en ogen (en ook een stukje bescherming !!) die er nog meer bij komen kijken.

› reageer

Elk half jaar? Vreet je ze op of zo? Ik doe gemiddeld 2 tot 3 jaar met mn phones...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.