Mijn moeder (70+) gebruikt al jarenlang haar Nokia 1100. Simpel, stevig en (normaal gesproken) een lange accuduur, prima toestel voor haar en ze wil 'm dan ook erg graag blijven gebruiken. De accu wordt echter wel beduidend minder, dus ik wil deze vervangen. Vanwege slechte ervaringen met replica's, ben ik op zoek naar een ORIGINELE en NIEUWE accu voor dit toestel, een Nokia BL-5C. Deze wordt nog vrij veel aangeboden, maar bij 9 van de 10 aanbieders heb ik weinig vertrouwen in de echtheid ervan. Wie kan mij (liefst uit ervaring) een tip geven, waar ik een originele kan bestellen?
› reageerVoor oude toestellen kijk ik meestal op Ebay, vaak komen ze met een lage verzendkosten, want die horen er ook bij, uit Duitsland vandaan.
Origineel zullen ze vast te vinden zijn, maar die zijn niet meer van deze tijd, dus zou ik er niet op vertrouwen.
Ik heb voor een Nokia 6300 een Loke like accu, die lijkt sprekend, werkt prima, maar komt absoluut niet van Nokia.
Je kan dus naar diverse namaak kijken voor een prikkie, want de echte zijn of al op voor ze verkocht worden, het is simpelweg te oud.
Als ik je een tip mag geven, kijk naar een eenvoudig toestel, kort geleden stond er een aanbieding in de folder van Expert, die hebben wel vaker leuke aanbiedingen met eenvoudige mobiele telefoons. Ook de kijshop heeft regelmatig voordelige telefoons van diverse aard, vaak richten ze zich op de smartphone, maar de eenvoudige toestellen verkopen ze ook nog. De kosten zijn meestal zo'n 15 a 25 euro, soms met een simkaart en 10 a 15 euro beltegoed van Lebara. maar het kan zijn dat er een kopie heffing wordt gevraagd, dat zal ongeveer 5 euro zijn als er toch een geheugenkaart in kan of het toestel veel geheugen heeft.
Nokia heeft daar leuke types in, juist niet een smartphone, maar het menu zal absoluut nieuwer zijn, maar wel uit te leggen.
Stevig is vrijwel geen enkel toestel meer, al zijn er merken die dat wel beweren, maar dan heb je het over een ander segment en meestal een smartphone, dus niet echt geschikt.
Ook de wat eenvoudige plastiek telefoons kunnen tegen een stootje, maar vocht is voor bijna elk toestel slecht, dure uitzonderingen daar gelaten.
Let vooral op simlockvrij, want vrijheid van provider is best belangrijk, want de subsidie stelt tegenwoordig niets meer voor, de meeste hebben vaak geen simlock, maar vraag het altijd voor de zekerheid.
Alcatel raad ik je af, er zijn nog wel meer merken die af te raden zijn, ik zou het voor een eenvoudig menu bij een eenvoudige Nokia houden.
Ik heb even op de website van Expert gekeken, tja, bijna alles valt tegenwoordig onder smartphone, maar de volgende link is misschien de moeite waard.
https://www.expert.nl/nokia-108-mobiele-telefoon-zwart
Ik weet niet of hier handvrij bellen op zit, want dan kan handig zijn.
Bij de Kijkshop kom ik op het zelfde toestel uit:
http://www.kijkshop.nl/product/141902/nokia-108-duo-simlock-vrij/
Het lijkt er op dat op deze toestellen 2 simkaarten kunnen, dat lijkt mij voor ouderen juist weer onhandig, maar je kunt er ook gewoon 1 simkaart in plaatsen.
De telefoons zijn 2G, dat is dus 900MHz en 1800MHz., spraak via 3G of 4G gaat niet lukken, bijvoorbeeld bij Tele2 zal hun 4G netwerk niet werken, dan val je terug op T-Mobile zolang Tele2 een overeenkomst met T-Mobile heeft.
Ik heb nog genoeg 2G toestellen, heb op geen enkel toestel problemen, maar ik el niet via Tele2.
Blijft het een te ingewikkelde telefoon, dan kan je kijken naar de ouderen telefoons. Het voordeel zijn de grote toetsen en duidelijk beeldscherm, het nadeel is dat het menu anders is dan die van een Nokia, maar het menu zal ongetwijfeld anders zijn dan het toestel dat nu gebruikt wordt, echter werken ze volgens mij niet fijn.
Alle toestellen gaan een keer stuk, dus aan een nieuw menu wennen zal altijd een keer gebeuren, als ik in dit geval advies moet geven, dan heb je deze al.
Ik ken genoeg 70+ mensen die graag een smartphone willen, maar ook die er op werken, het lastige is dat de accu's van deze telefoon vaak opgeladen moeten worden, het is maar wat iemand wilt.
Moterola heeft inmiddels smartphones die geen onnodig veel app's hebben, ik weet even niet vanaf welk model, maar het is een stap in de goede richting van te veel onzin op het scherm.
Samsung gaat dat ook doen, maar de meeste toestellen die ik zie staan nog vol met mogelijk onzin app's, dat levert bij ouderen die niet van smartphones houden de nodige problemen op.
Kort samen gevat:
Of een gok op Ebay doen, dan wel een verouderde batterij bij een unlockwinkeltje kopen met het risico dat deze door lang niet gebruikt te zijn het niet lang gaan volhouden.
Voordeel:
Je blijft de zelfde telefoon gebruiken.
Nadeel:
De originele batterijen worden al een tijd niet meer gemaakt, het kan juist slechter werken dan toen die net op de markt kwam. Origineel, je moet soms echt het verschil zoeken, want ze lijken als 2 druppels water op elkaar.
Of voor een eenvoudige nieuwe telefoon die niet al te veel kan waarvan het besturingssysteem eenvoudig te leren is.
Voordeel:
Een nieuw eenvoudig toestel gaat qua batterij vrij lang mee.
Nadeel:
Het is toch een nieuw menu.
Vraag je het aan mij:
Tja, de keuze zal zelf gemaakt moeten worden, je kan gokken met een goedkope accu die origineel is, of lijkt, vaak wordt het vermoedelijke "origineel" tegen een hoger tarief aangeboden dan namaak, maar ik vrees dat het plezier van niet al te lange duur zal zijn.
Laat je even weten wat je hebt gekozen en waarom?
Dank voor de uitgebreide info. Ik hoop(te) dat er wellicht nog steeds originele BL-5C accu's nieuw worden geproduceerd en verkrijgbaar zijn, als OEM Nokia product. Ik zal een overstap naar een ander type Nokia ook eens ter sprake brengen, wellicht is dit alsnog een optie. De Duitse eBay is een goede tip, daar ga ik in ieder geval nog even neuzen! Ik laat e.e.a. weten ...
› reageerIk heb nog een ongebruikte accu op zolder liggen, als ik die kan vinden. Zal eens kijken.
Geen idee wat ik er voor moet vragen..
Dank voor de reacties. Inmiddels een accu met goede reviews besteld via Amazon, heeft in 3 dagen tijd nog maar 1 blokje minder, dus het lijkt goed! Moeders gaf toch nog de voorkeur aan haar 1100, dus vandaar deze keuze. Mocht het binnenkort toch duidelijk worden dat ook deze accu niet geweldig is, wordt het waarschijnlijk een Nokia 215 of een seniorentelefoon ...
› reageer