'Prijzenoorlog sms slecht voor telecombedrijven'

Volgens het bureau is de sms-oorlog vergelijkbaar met bijvoorbeeld de supermarktoorlog: geen enkel bedrijf is er beter van geworden.
... En waarom zou het goed voor de bedrijven moeten zijn dan? Zijn wij hier niet allen consumenten?

Kijk als de lage prijzen zorgen dat er maar 1 monopolist over blijft dan is dat niet zo goed natuurlijk. Maar aan bel/smstarieven wordt volgens mij al veel te lang veel te veel verdiend. En er zijn voorlopig nog genoeg concurrenten.

Volgens mij is op termijn (als investeringen van zendmasten terugverdiend zijn - als dat nu nog niet is) mobiel bellen goedkoper dan vast. Scheelt heel wat koperleiding, en het onderhoud is veel makkelijker.

En zeker SMS. Die paar bytes per bericht neemt toch geen noemenswaardige bandbreedte in beslag?

Als je ziet dat het tegenwoordig via een 0900 nummer mogelijk is om voor 1 cent per minuut naar de andere kant van de wereld te bellen (Waarbij niet alleen de telco winst moet maken, maar ook nog eens het bedrijf achter dat nummer) dan moet mobiel bellen voor 1 cent per minuut toch ook wel kunnen.

(Nee, de bedrijven kiezen er voor om iedereen ieder jaar een gratis mobiele telefoon te geven en de beltarieven hoog te houden...)

› reageer

'Prijzenoorlog sms slecht voor telecombedrijven'

Uitgegeven: 2 juli 2004 15:57
Laatst gewijzigd: 3 juli 2004 15:19

DEN HAAG - De recente prijsverlagingen voor sms-berichten zijn slecht voor de Nederlandse telecombedrijven. De omzet van de ondernemingen gaat afnemen en is niet meer terug te verdienen. "Deze sms-oorlog kent alleen verliezers", aldus het Britse ICT-analistenbureau Current Analysis.

KPN, Telfort en Vodafone zijn de strijd met elkaar aangegaan door lagere tarieven voor sms-berichten te berekenen. De 'prijzenslag' geldt momenteel alleen nog voor klanten met een vooraf gekochte telefoonkaart. De strijd lijkt zich echter uit te breiden naar abonnementhouders omdat KPN ook daar deze week de tarieven verlaagde.

Slachtveld

Current Analysis waarschuwt voor 'Scandinavische praktijken'. Daar woedde een soorgelijke strijd die oversloeg naar de zakelijke markt. Dat leverde volgens het Britse bureau "een waar slagveld" op. Volgens het bureau is de sms-oorlog vergelijkbaar met bijvoorbeeld de supermarktoorlog: geen enkel bedrijf is er beter van geworden.

De tarieven voor sms-berichten, gemiddeld meer dan 20 cent, waren in Nederland het hoogste van vrijwel alle Europese landen. De Consumentenbond stelde deze tarieven al eerder ter discussie. KPN, Vodafone en Telfort hebben de tarieven voor prepay-klanten verlaagd naar respectievelijk 9, 9 en 8 cent per bericht.

Concurrentie

De concurrentie op de Nederlandse markt is groot, met vijf aanbieders van mobiele telefonie en ook nog vijf bedrijven die telecom aanbieden op het netwerk van een andere partij (zoals AH Mobiel en ID&T).

www.nu.nl

› reageer

De concurrentie is in grote getale aanwezig, maar dit betekende na de eerste "glorie jaren" van de nieuwe providers met de vele superaanbiedingen steeds minder. De providers waren volgens mij eerder bezig de prijzen steeds verder om en om te verhogen. Na elke paar maanden in alle stilte de sms prijs te hebben opgevoerd maakt KPN opeens als eerste een klapper naar beneden om marktaandeel op prepaid terug te winnen. Ik weet zeker dat KPN er niet op gerekend had dat de andere aanbieders meteen zouden volgen (is in mijn ogen vanuit commerciƫel opzicht ook niet echt slim geweest) Aan de andere kant zat er op sms erg veel winst. Vodafone heeft dat met de korting die alleen per bundel gegeven wordt er nog steeds dik op zitten. Als ik Telfort was, dan had ik ook alleen de bundels aangepast (dan waren sms bundels op abonnementen tenminste ook verkoopbaar gebleven).

Persoonlijk heb ik liever lagere belkosten dan lagere sms kosten. En trouwens: op mijn KPN mobile plus abonnement betaal ik tot op vandaag toe gewoon nog steeds de volle mep voor sms. Wie weet dat ze het zo weer terug verdienen: een goedkoop smsende student stuurt een spot goedkoop sms bericht naar zijn vrienden, collega's of ouders. Deze antwoorden vanaf hun dure abonnement voor de volle prijs.....

Het zal zeker zijn invloed gaan hebben op de winst voor data verkeer denk ik. Veel providers rekenden sms namelijk mee als ze hun cijfers over data inkomsten (zoals ook inbellen en GPRS) bekend maakten.

› reageer

Volgens het bureau is de sms-oorlog vergelijkbaar met bijvoorbeeld de supermarktoorlog: geen enkel bedrijf is er beter van geworden.
... En waarom zou het goed voor de bedrijven moeten zijn dan? Zijn wij hier niet allen consumenten?

Kijk als de lage prijzen zorgen dat er maar 1 monopolist over blijft dan is dat niet zo goed natuurlijk. Maar aan bel/smstarieven wordt volgens mij al veel te lang veel te veel verdiend. En er zijn voorlopig nog genoeg concurrenten.

Volgens mij is op termijn (als investeringen van zendmasten terugverdiend zijn - als dat nu nog niet is) mobiel bellen goedkoper dan vast. Scheelt heel wat koperleiding, en het onderhoud is veel makkelijker.

En zeker SMS. Die paar bytes per bericht neemt toch geen noemenswaardige bandbreedte in beslag?

Als je ziet dat het tegenwoordig via een 0900 nummer mogelijk is om voor 1 cent per minuut naar de andere kant van de wereld te bellen (Waarbij niet alleen de telco winst moet maken, maar ook nog eens het bedrijf achter dat nummer) dan moet mobiel bellen voor 1 cent per minuut toch ook wel kunnen.

(Nee, de bedrijven kiezen er voor om iedereen ieder jaar een gratis mobiele telefoon te geven en de beltarieven hoog te houden...)

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.