Stralingswaarden 300 mobieltjes op één site

Hoe zit het bij gebruik ervan i.c.m. gewone headset en bluetooth headset? Zijn ze dan veiliger?

› reageer

Het Mobile Manufacturers Forum (MMF), een Europese organisatie waarin de meeste fabrikanten van mobiele telefoons zijn verenigd, heeft vorige week een pagina op zijn website geplaatst waarop informatie wordt gegeven over de zogeheten Specific Absorption Rate (SAR) waarden van meer dan driehonderd modellen.

De SAR is de verhouding waarin het menselijk lichaam de straling die uit de mobieltjes komt absorbeert.

De stralingsniveaus van de toestellen die op de website zijn vermeld varieert van 0,12 watt per kilogram (w/kg) tot ongeveer 1,5 w/kg hetgeen ruimschoots ligt onder de limiet van twee w/kg die door deInternational Commission on Non-Ionizing Radiation Protection als veilig wordt aangemerkt.

De meeste fabrikanten hebben de SAR-niveaus in de kleine lettertjes van de gebruiksaanwijzingen van de diverse toestellen opgenomen en een aantal van hen vermeldt ze ook op hun website, maar het was tot nu toe een hels karwei om ze met elkaar te kunnen vergelijken.

Michael Milligan van de MMF vertelt dat het opzetten van de vergelijkingswebsite zo'n acht weken in beslag heeft genomen.

Blootgesteld
Van verschillende kanten is erop aangedrongen om de SAR-waarden op iedere mobiele telefoon te vermelden zodat gebruikers kunnen zien aan welke stralingsniveaus zij mogelijk worden blootgesteld.

Michael Milligan zegt dat de fabrikanten deze maatregel van de hand wijzen omdat zij bang zijn dat de gebruikers deze informatie zullen opvatten als een uitspraak over de relatieve veiligheid van een toestel. Milligan: "Wij hebben altijd de opvatting gehuldigd dat de informatie gezien moet worden in zijn context. De SAR is geen indicatie van de relatieve veiligheid maar het gaat om het voldoen aan de stralingslimieten."

Bron: Webwereld

› reageer

Directe link naar de website: http://www.mmfai.info/public/sar.cfm

› reageer

best interessant om eens te lezen en te bekijken
ik ben nu trouwens nog blijer met m`n nokia 6230, die blijkt behoorlijk lage waardes te hebben; 0,59 w/kg. Van een stuk of 10 telefoons die ik zo even heb bekeken is de 6230 het laagst. (maar voor nu weer genoeg spam voor nokia )

› reageer

Het valt me op dat de goedkope Siemens modellen erg hoge waardes halen (niet erg goed dus!). Ik dacht dat in alle gsm's ongeveer even slechte antennes gebruikt werden. Als er nu iets meer geld tegenaan gegooid wordt om de energie die nu je hoofd in gestraald wordt voor contact met de basis te gebruiken....daar is een gsm immers juist voor met name de goedkope zonder extra functies!

› reageer

in deze discussie staan enkele snellere site's met handigere overzichten zonder pdf-jes
kijk eens op deze sites:

IZMF.de

handywerte.de

› reageer

Hoe zit het bij gebruik ervan i.c.m. gewone headset en bluetooth headset? Zijn ze dan veiliger?

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.