Swiscom blokkeert 130.000 prepaid telefoons

op eBay werden de kaarten voor een paar euro verkocht. Met name voor GPRS en gebeld worden kan je besparen (gebeld worden is gratis en GPRS was als proef lange tijd gratis). Ook met lokaal bellen kan je afhankelijk van welk net je gebruikt voordelig bellen (en met een sunrise prepaidkaart kan je zonder abonnement een Globalstar sateliet telefoon gebruiken. Ook leuk als je er een hebt... )

› reageer

Voor wie een Zwitserse prepaidkaart heeft: het is daar vanuit de overheid verplicht gesteld dat prepaidsims voor oktober 2004 op het postkantoor persoonlijk geregistreerd werden. Voor mensen zoals ik een onmogelijke taak aangezien mijn Zwitserse sim alleen voor de zomervakantie gebruikt wordt. Men kwam tot de regel nadat bleek dat veel terroristen over een anonieme sim uit Zwitserland beschikten.

Swisscom heeft intussen 130.000 niet op tijd geregistreerde simkaarten geblokkeerd. Toch jammer

› reageer

Helemaal niet jammer als het om je persoonlijke veiligheid gaat! Wat is nu belangrijker? Het zou hier ook goed zijn om alle sims (incl pre-paid) te registreren.

› reageer

daar gaat al je privicy

› reageer

rare mensen hoor daar in zwitserland!

› reageer

Veiligheid? Laat me niet lachen. Een crimineel zal altijd een manier vinden om anoniem te communiceren. Een paar heel simpele voorbeelden: je koopt tweedehands een simkaartje, je steelt een telefoon met prepaidkaart erin, je rekent contant een simkaart af met een false ID etc. En dan denk ik alleen nog maar in de hoek van mobiele telefonie...

› reageer

Ik vind het wel vreemd dat het niet mogelijk is je op afstand, bv. via een briefkaart, te registreren.
Zeker voor buitenlanders is dit een erg botte manier.

› reageer

Ik vind het helemaal niet zo'n rare regeling. Ze zouden alleen wel de mogelijkheid moeten bieden je het opgewaardeerde bedrag uit te keren als je je niet wil/kan laten registreren. Wat zou jij doen als je een provider zou runnen en het bleek dat allemaal terroristen anoniem gebruik maken van je netwerk?

› reageer

Mijn kaart was al geregistreerd bij aanschaf alleen hoefde je toen nog geen ID te tonen. Ik heb geprobeerd of ik mij niet kon laten registreren door een kopie van mijn ID te faxen etc. en aan mijn bestaande registratie toe te laten voegen. Helaas niet mogelijk. Alleen persoonlijk aan de balie was een mogelijkheid. Er werd aangeraden mij te laten registreren op naam van iemand anders die in Zwitserland woont. Hoezo dan veilig. Misschien dat het bestand nu gedurende een paar maanden klopt, maar terroristen vang je hier echt niet mee volgens mij.

Misschien maae eens even mijn vervallen beltegoed claimen vanwege het leveren van wanprestatie door de Zwitserse overheid.

› reageer

Zwitserland is zeker niet uniek! Ook in Italïe is het zo dat bij aanschaf van een prepaid SIM-kaart legitimatie verplicht is.
Paketten die door de dealer worden verkocht zonder dat de benodigde papieren in orde zijn, worden na een paar weken afgesloten. Alleen als je dan naar een dealer komt en je legitimeert worden die SIM's weer geconnect.
Het is nu even eenmalig lastig voor mensen die niet in de gelegenheid zijn naar Zwitserland te komen, maar vanaf nu hoef je je alleen maar bij aanschaf te legitimeren en kan je de prepaid weer gedurende de zomer gebruiken.
Deze maatregel geldt overigens niet alleen voor Swisscom (SWISS GSM) maar ook voor Orange CH en sunrise.

› reageer

Tim valt reeds goed geregistreerde klanten niet lastig. In Zwitserland moeten zelfs de al jaren goed geregistreerde klanten zich opeens aanvullend legitimeren. Buitenlandse klanten hebben nu niet de gelegenheid uitstel te krijgen waardoor ze in de gelegenheid zijn om de registratie te regelen op hun komende wintersport of zomervakantie. Ook leuk voor Zwitsers die nu op stage of project zijn in het buitenland. Per 1 oktober deed roaming het opeens niet meer aangezien hun kaart afgesloten is. Nummer kwijt, beltegoed kwijt en opeens onbereikbaar!

Dat registratie nodig is, dan kan men vinden en daar voldoe je dan ook gewoon netjes aan. Als er vervolgens dan opeens bij alle klanten (dus ook de wel geregistreerde klanten) een aanvullende registratie nodig is, dan mag daar wel een ruimere periode voor genomen worden dan nu het geval was lijkt mij. Desnoods totaal niet geregistreerde klanten afsluiten, maar laat in iedergeval de klanten die tot nu toe wel gewoon aan alle registrerings en oplaadverlplichtingen hebben voldaan nog wat langer angesloten (bijvoorbeeld verlengen van de termijn als je je paspoort faxt en vervolgens binnen bijvoorbeeld 12 maanden alsnog terplekke het echte paspoort tonen ter controle.

Nogmaals: Reken maar dat de echte terroristen wel een andere weg vinden om de huidige registratie te omzeilen. Het is een utopie te denken dat je die pakt door een registratie. (al heb je ze geregistreerd, op afluisteren of afsluiten na kan je niets doen. De huidige nieuwe Zwitserse wetgeving is eerder een zaak van slechte oganisatie van de Zwitserse inlichtingen diensten dan harde noodzaak denk ik)

› reageer

Ik denk dat ook voor deze maatregel geldt: onmogelijk kunnen we het niet maken, wel moeilijker of onaantrekkelijker

› reageer

je kun je al vanaf 1.08.04 laten registreren en is het ook alleen nodig voor klanten die hun simkaart naar 01.11.2002 gekocht hebben. Ook is het mogelijk een afgesloten kaart weer te actieveren met behoud van beltegoed. link
trouwens zijn de simkarten en de gesprekskosten vrij duur in zwitserland, vraag mij dus af of het echt voordeliger is om voor je vakantie en extra kaart te kopen

› reageer

op eBay werden de kaarten voor een paar euro verkocht. Met name voor GPRS en gebeld worden kan je besparen (gebeld worden is gratis en GPRS was als proef lange tijd gratis). Ook met lokaal bellen kan je afhankelijk van welk net je gebruikt voordelig bellen (en met een sunrise prepaidkaart kan je zonder abonnement een Globalstar sateliet telefoon gebruiken. Ook leuk als je er een hebt... )

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.