Telfort start in het voorjaar 3G-diensten

Hmmz, had ik van Telfort niet zo snel verwacht, maar dit zal waarschijnlijk wel betekenen dat die nieuwe eigenaar van Telfort er echt iets moois van wil maken.
Zou leuk zijn.

› reageer

Bron: Webwereld

Telfort biedt vanaf komend voorjaar snel mobiel internet aan. Later dat jaar wordt een snellere variant van umts in gebruikgenomen.

Het aanbieden van 3G-diensten door Telfort komt eerder dan verwacht doordat de telecomaanbieder gebruikmaakt van zogeheten edge-technologie (enhanced datarate for gsm evolution). Dit is een variant van umts met vergelijkbare snelheden (circa 128 Kbps) waarvoor geen nieuw netwerk gebouwd hoeft te worden.

Edge is gebaseerd op het huidige gsm/gprs-netwerk en biedt Telfort de mogelijkheid om direct landelijke dekking voor zijn 3G-diensten te bieden. Via speciale software worden de huidige gprs-antennes opgewaardeerd tot edge-centrales.

Ook de wederverkooppartners van Telfort, zoals Albert Heijn, Tele2, Peptalk, Versatel, MEC en Debitel, kunnen gebruikmaken van de 3G-diensten via de edge-technologie.

Volgens Telfort zijn er momenteel al voldoende toestellen beschikbaar die edge ondersteunen. Begin volgend jaar komen daar nog toestellen van onder meer Nokia en Motorola bij. Ook Siemens en Samsung hebben plannen om hun toestellen geschikt te maken voor edge-technologie.

Contract
Tegelijkertijd met de introductie van 3G-diensten via edge, start Telfort in de randstad en enkele steden daarbuiten met de aanleg van een umts-netwerk. Dit gebeurt samen met het Chinese Huawei waarmee het Nederlandse telecombedrijf woensdagavond een contract tekende.

Bij dit umts-netwerk wordt gebruikgemaakt van hsdpa-technologie (high speed downlink packet access). Met hsdpa zijn snelheden mogelijk tot ruim 14 Mbps. Het is daarmee 'tientallen malen sneller dan de huidige versie van umts', aldus Telfort. Samen met Huawei opent Telfort volgend jaar in Nederland ook een centrum voor onderzoek en ontwikkeling van 3G-diensten.

› reageer

ik snap er niks meer van.

Als het maar betaalbaar blijft........

› reageer

Ik had al een tijdje geleden van een site-monteur gehoord, dat de snelheid van umts al weer achterhaald was. Hij zal dit dan wel bedoeld hebben.

› reageer

Hmmm... Over een paar jaar heb je dus zo'n beetje overal breedband internet

› reageer

adsl opzeggen >

tenminste... als ze tegen die tijd een vaste prijs per maand hebben met zonder datalimiet

› reageer

@Foolski: over een paar maanden zul je bedoelen!

Gewoon geweldig! UMTS snelheden in heel NL voor een lage Telfort prijs, kijk dat moeten we hebben, dit gaat echt een hoop teweeg brengen in de UMTS-markt, prijzen zullen dalen, de dekking van de UMTS netten zal veel beter worden enz. Straks nog HSDPA, dan is het helemaal afgelopen met de UMTS-markt, simpelweg omdat HSDPA veel sneller is dan UMTS.

› reageer

HSDPA is niet een nieuwe variant op UMTS!

UMTS is commerciele een naam die bedacht is voor de WCDMA techniek (Wideband Code Division Multiple Acces). HSDPA (High Speed Downlink Packet Access) is een datadienst die in de downlink van WCDMA gebruikt kan worden, waardoor nog hogere download snelheden te halen zijn.

HSDPA is dus een 'verbetering' op de 'normale' variant die wij UMTS noemen.

› reageer

@royke2: Over een "paar" maanden is het alleen randstad en bij Telfort... Over een paar jaar is dit, neem ik aan, bij elke provider doorgevoerd en landelijk. Daar doelde ik meer op
Lijkt me trouwens heerlijk hoor... Waar je wilt verbinding maken met internet op je laptop/pda/smartphone, ingebouwd navigatiesysteem (zijn ze bij T-Mobile Duitsland al een tijdje mee bezig, zgn NaviGate) en alles met breedbandsnelheden.

› reageer

Edge zal over een aantal maanden beschikbaar zijn en daardoor heb je ongeveer gelijke snelheden in vergelijking met UMTS, dus dan heb je al toegang tot snel internet. Extra aanwijzing:

Netwerk van telfort

In verband met de verbetering van het bereik zullen er de komende weken werkzaamheden worden verricht aan het netwerk van Telfort. Dit houdt in dat op bepaalde plaatsen de dekking enige tijd, ongeveer anderhalf uur, beperkt zal zijn (in sommige gevallen kan er zelfs tijdelijk helemaal geen bereik zjin).

Excuses voor het ongemak, Telfort doet er alles aan om de overlast tot een minimum te beperken.

Dit zal zeer waarschijnlijk de update zijn van het netwerk om het voor EDGE beschikbaar te maken.

Ik denk dat we over anderhalf jaar een HSDPA snelheid hebben op een UMTS netwerk in de grote steden, maar ik denk niet dat dit netwerk een landelijk dekkend netwerk wordt.

› reageer

Hmmz, had ik van Telfort niet zo snel verwacht, maar dit zal waarschijnlijk wel betekenen dat die nieuwe eigenaar van Telfort er echt iets moois van wil maken.
Zou leuk zijn.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.