Telfort legt Shops nieuwe regels op m.b.t. cashbacks

Ach, als telfort de (te) hoge cashbacks verbiedt, zal dat ze inderdaad klanten kosten. Ik heb net gekozen voor telfort, omdat ik nu 400 minuten krijg voor 5 euro. Ik neem aan dat anderen dezelfde reden hebben om voor telfort te kiezen. En als andere providers goedkoper worden, dan kies je die toch? KPN heeft op dit moment ook leuke aanbiedingen, dus als je geen cashback hoeft, zou ik lekker voor de iPod met gratis toestel bij Hi gaan.

› reageer

Telfort heeft geconstateerd dat haar postpaid producten veelvuldig worden aangeboden in cashback product plus of combinatie hiervan.

Onder een cashback constructie verstaan we dat u als wederverkoper een deel van de door Telfort beschikbaar gestelde bonus aan de klant uitbetaalt.
Onder een product plus constructie verstaan we dat u als wederverkoper een deel van de door Telfort beschikbaar gestelde bonus gebruikt voor het aanbieden van een ander product dan een mobiele telefoon.
Onder een combinatie constructie verstaan we dat u als wederverkoper een deel van de door Telfort beschikbaar gestelde bonus gebruikt voor het aanbieden van een cashback in combinatie met een gratis toestel of een product plus aanbieding.

Als gevolg van de bovenstaande combinatie verkoop heeft Telfort moeten vaststellen dat:

Een te scherpe cashback aanbieding de goede naam van Telfort en haar product aantast (imagoschade).
Een te scherpe cashback aanbieding negatieve gevolgen voor de bad debt positie van Telfort tot gevolg heeft. (slecht of niet betalende klanten)
Een te scherpe cashback aanbieding een hoog aantal flatliners tot gevolg heeft (slecht of niet bellende klanten) wat schadelijk is voor Telfort.
Als gevolg van deze schadelijke gevolgen voor Telfort zullen per 15 december 2004 de hieronder vermelde voorwaarden van kracht zullen zijn voor het aanbieden van Telfort producten in een cashback en of product plus constructie. Deze voorwaarden maken deel uit van de wederverkoopovereenkomst.

Voorwaarden:

Deze voorwaarden met betrekking tot cashback afspraken gelden voor verkopen via alle kanalen waaronder ook internet verkopen.
Deze cashback afspraken gelden voor alle hieronder genoemde Telfort producten.
Een cashback aanbieding van Telfort producten mag alleen aangeboden worden tegen de tarieven in:
tabel 1 Abonnement van Telfort.
tabel 2 Abonnement van Telfort inclusief een handset en of product plus.
tabel 3 Samenbellen van Telfort.
tabel 4 Samenbellen van Telfort inclusief een handset en of product plus.
tabel 5 SMS bundels van Telfort.
tabel 6 Zakelijk abonnement van Telfort.
tabel 7 Zakelijk abonnement van Telfort inclusief een handset en of product plus.
De cashback voorwaarden en tarieven zijn van toepassing op:
12 24 en 36 maanden contracten; en
acquisitie en retentie aanbiedingen.
Cashback reclame uitingen dienen vooraf door Telfort te worden goedgekeurd.
Gevolgen van niet nakomen:

Indien u de gestelde voorwaarden niet nakomt heeft Telfort het recht de volgende stappen te ondernemen. Deze stappen laten de rechten van Telfort zoals die voortvloeien uit de wet en de wederverkoopovereenkomst onverlet.

1. Uw dealercode wordt per direct voor 1 kalendermaand geblokkeerd. Dit betekent dat u geen aansluitingen meer kunt doen gedurende deze termijn.

2. Mocht er binnen een half jaar na bovengenoemde blokkade een herhaling plaatsvinden dan zal uw dealercode direct voor 2 kalendermaanden worden geblokkeerd. U kunt dan geen aansluitingen meer doen. Na deze periode zal een evaluatie plaatsvinden waarna zal worden bepaald of de samenwerking tussen de betrokken wederverkoper en Telfort zal worden hervat.

{edit}
Tabellen zien er niet goed uit bij het copy pasten, zo nog eens proberen

› reageer

Hebben andere netwerken niet ook ooit zoiets geroepen (Orange, Debitel)?

Een te scherpe cashback aanbieding de goede naam van Telfort en haar product aantast (imagoschade)

Da's knap ... "Telfort, da's die goedkope aanbieder" is dat slecht voor de imago van een bedrijf dat zelf vraagt "Ben je nou Nederlander of niet"

› reageer

Ach ze zullen wel weer terugdraaien als de verkoopstats significant omlaag gaan

› reageer

Volgens mij ook niet echt een intelligente actie, maar goed als Telfort denkt alleen vanuit hun shop goed zaken te kunnen doen moeten ze het vooral proberen. Hoe willen ze namelijk controleren dat een cashback vanuit hun bonus-potje komt? Maar we zullen het wel zien.

› reageer

Ze willen denk ik niet dat veel mensen weten dat telfort verlies draait of bijna geen winst maakt op een abonnement als je er niet mee buiten de bundel belt en gelijk opzegt als je contract is afeglopen...

› reageer

lijkt me opzich wel een logisch standpunt van Telfort. Je werkt namelijk met zeer hoge cashbacks fraude in de hand, of op zijn minst creative pogingen om aangesloten te worden. Dit levert Telfort niks op natuurlijk. Wat heb je er nou aan als je ik weet niet hoeveel klanten er bij hebt en ze gaan niet bellen, want daat gaat het natuurlijk om.

het geeft natuurlijk ook een vertekend beeld op de balans.... veel aansluitingen en geen bellers. Hierdoor gaat het gemiddeld verbruik van de aansluiting naar beneden en dat is weer slecht voor de aandeelhouders, noem maar op.

› reageer

Ze willen, zoals ze zelf ook aangeven, gewoon niet de verkeerde klanten hebben (die een PS2 nemen en het simkaartje in de kast leggen) en daar hebben ze groot gelijk in. Aan de andere kant komen er ook een hoop mensen op af waar ze uiteindelijk wel aan verdienen en die loop je mis wanneer je te strakke regels t.o.v. tussenpersonen hanteert. Tsja, wat de beste strategie is, lijkt me erg lastig te bepalen. Ze hebben wel een punt, maar ik denk dat het alleen werkt als de providers samenwerken.

› reageer

de eerste goede aanbieding van Telfort moet ik nog tegenkomen
het lijkt me logischer dat vodafone, debitel en orange met hun bijna gratis dan wel geld toe acties hun regels aanpassen

› reageer

Maar er staat nog steeds nergens wát die beperking dan is...

› reageer

@thomasdam:
5 euro per maand voor 400 belminuten vind jij geen goede actie

Ben benieuwd wanneer en of we er iets van gaan merken. Hopelijk is het niet binnen nu en een paar dagen afgelopen, want m'n zusje wil volgende week nog zo'n abo afsluiten.

› reageer

In de startpost staat dat de regels vanaf 15 december gelden.

› reageer

Ik kreeg de exacte tabellen niet mooi gepaste in het formpje. Misschien kan ik ze even naar een mod mailen zodat die ze erin knalt?

› reageer

De eerste gevolgen zijn al merkbaar. Zo stond sinds gister op de site van Bestelmaar dat alle aanbieding geldig werden tot het einde van de maand (zoals gebruikelijk bij Bestelmaar) met uitzondering van Telfort. Vanmiddag rond 12 uur is de actie dan ook al verslecht: de cashback is met zo'n E90,- omlaag gegaan voor bijvoorbeeld Telfort 400.

Dus voor degenen die nog een abo willen deze maand met goeie cashback: bestel vandaag nog als je zeker wilt zijn!

Vraag me inderdaad af hoelang Telfort hiermee door zal gaan. Het zal ze toch redelijk wat klanten kosten. Ook omdat je volgens mij steeds meer winkels ziet die naast de telefoon/Playstation/koffiezet apparaat nog een kleine cashback geven.

› reageer

Oplossing is zo simpel, maar geen provider die 't doet.
Zoveel subsidie tot soms 100% (Orange) geeft gewoon aan dat de kostprijs idioot laag is en de belkosten veels te hoog.

Kan ik omgerekend voor 5 cent per minuut bellen dan verwacht ik geen gratis PS2 of breedbeeldtv, hoogstens een aardig geprijsd mobieltje.

T-Mobile geeft met die sim-only ook al aan dat je minstens 50% teveel betaalt als blijvende klant...

› reageer

Shops spelen nu wel paniekvoetbal...alle aanbiedingen zijn slechter geworden. Telfort 400 was overal 5 euro nu 12,50

› reageer

De banner met de aanbieding van bestelmaar.nl, (5 euro pm voor TF 400) is ook al weer na een weekje weg...

› reageer

Typisch iets Nederlands om eerst de teugels een beetje laten vieren, dan weer iets aantrekken om vervolgens weer te laten vieren.
Ik kon me ook al niet voorstellen dat ze dit lang kunnen volhouden.
Wat mij betreft mogen ze naar het systeem dat in andere landen meer wordt toegepast. Geen korting op mobiel of abonnement, maar gewoon lage bel- en smskosten.

› reageer

Wat mij betreft mogen ze naar het systeem dat in andere landen meer wordt toegepast. Geen korting op mobiel of abonnement, maar gewoon lage bel- en smskosten.
Als je ziet wat de abonnementstucturen zijn in bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk (zie t-mobile.de of orang.fr), dan pakken wij als consument dubbel voordeel. In Nederland zijn de belkosten in verhouding erg laag, daarbovenop krijgt de Nederlandse consument flinke toestelkorting of ander spul wat niets met telefonie te maken heeft.
Kijk naar O2 destijds. Zij wilde ook proberen om van die bonus/toestelkorting constructie af te komen. Iedereen weet de uitkomst daarvan. Het werkt alleen wanneer iedere marktpartij daaraan meedoet.

› reageer

Dan nog:

in het najaar van 2001 gingen de subsidies ook ineens fors omlaag: niet bij één partij, maar bij iedereen. De OPTA (of NMa) heeft naar mijn weten toen ook boetes opgelegd, omdat het een en ander vooraf was besproken. Dat mag dus niet. Ik weet niet hoe groot de kans is dat alle vijf tegelijkertijd tot dezelfde conclusie komen, zonder overleg vooraf. Ik acht hem klein, omdat iedereen zijn marktaandeel wil behouden (KPN/Vodafone) of wil vergroten (T-Mobile, Telfort, Orange). Als slechts één of twee partijen hun subsidiebeleid aanpassen, prijzen ze zich direct uit de markt en zullen ze dat ook vrijwel meteen merken aan de acquisitie. Dus ik denk dat de neiging niet groot is om "alleen" te besluiten om de subsidies af te schaffen.

› reageer

Denk dat het tijd wordt dat ik ook maar een gsm shop ga beginnen. Alleen Telfort leveren en je houdt er een leuke boterham aan over.
Immers het geld van Telfort naar shop blijft hetzelfde maar als shop mag je minder "doorgeven"

Wat een onzin zeg. Het enige waar ik me nog iets bij voor kan stellen is de zogenaamde flatliners.

› reageer

ik snap telfort wel... ik maak al jaren gebruik van de betere acties en bel daardoor vrijwel voor niks en anders voor wel heel weinig geld!! heb een paar dagen gelee ook die telfort 400 voor 5 euro per maand genomen, dat is dus 1,25 cent per minuut! en daar moet de tussenhandel (bestelmaar) ook nog deels van betaald worden. Bij dit soort akties krijg je lijkt mij vooral bellers zoals ik, ik bel dus echt nooit over die 400 minuten heen, en zeker niet omdat je de minuten kunt meenemen. De bellers zoals ik die maken dus geen of heel weinig gebruik van de extra betalende diensten zoals sms,mms, maar ook het bellen over de bundel. Met klanten zoals ik redden ze het niet

› reageer

@Wouter3: Je wilt graag dat het systeem hier verandert en wordt zoals in de landen om ons heen? Laten we hopen van niet!
Wij mogen ons gelukkig prijzen met ons systeem. Vanwege het feit dat er in dit kleine landje maarliefst 5 providers (netwerken) zijn, kunnen wij supergoedkoop bellen. Iets wat bijna nergens anders bestaat. De providers proberen elkaar dood te concurreren, wat allemaal in het voordeeel van de consument is! Kijk naar Duitsland (4 providers) en Frankrijk (3 providers): Waar te weinig concurrentie is, zijn de tarieven hoog. Wij zitten hier in een telecom-Mekka. Ik hoop dan ook dat er gewoon 5 providers zullen blijven en dat er niet één of twee zullen worden opgeslokt door een andere.

› reageer

Dat "wij" voor 1,5 cent per minuut bellen of minder ligt niet aan Telfort. Zij geven de shops een bedrag X per nieuwe klant. Dat de shop van dat bedrag X het grootste deel aan ons terug geeft is zijn zaak. Telfort wordt er niet rijker of armer van als de shop meer of minder geld "terug geeft" aan de klant. Immers je betaalt toch gewoon de maandelijkse abon. kosten aan Telfort. Of denk ik nu helemaal verkeerd??

› reageer

Ok, ik zit natuurlijk niet te wachten op en hoge kosten voor telefoneren en hoge kosten voor een telefoon. Ik was in de veronderstelling dat de kosten bij buitenlandse providers voor sms en bellen veel lager zijn. In duitsland zijn de bundels i.i.g. behoorlijk duur als ik het zo even heb gezien.

› reageer

@raykrijg inderdaad!!! Het zijn die shops die er dan minder op verdienen. Moet Telfort maar minder cashback gaan geven zodat het niet meer mogelijk wordt om extra's te geven. Maar ja dan nemen er weer minder Telfort.

› reageer

In het verleden moest je op het contract van je provider het Imeinummer van je (nieuwe) toestel aangeven als "bewijs" dat je een toestel geleverd had gekregen ipv. een cashback. Lijkt mij ook nu weer een goede optie.

› reageer

Ik moet zeggen dat ik het hele verhaal met betrekking tot de cadeaus wel schijnheilig vind, aangezien Telfort op de eigen website ook regelmatig computers, playstations en dergelijke aanbiedt met een goedkoop toestelletje, beide gratis i.c.m. een abo.

› reageer

ubervau: inderdaad, zeer sterk punt!

Het probleem van telfort is dat ze behoorlijk lagere abo prijzen hebben dan de rest. De meeste klanten kopen een abo + toestel en hebben graag een gratis toestel. Om dan de zelfde toestelkorting te bieden moeten ze een veel groter deel van het abonnementsgeld bieden, en worden cashback's idd absurd goedkoop.

Het nadeel van cashbacks boven cadeau's is dat mensen die voor een cadeau kiezen het abo vaak wel (afgezien van TV-ers) actief gebruiken, en bij een cashback is dat minder vaak zo (extra abo'tje).

Maar goed, het is een verloren strijd want als andere providers hogere kortingen geven kost het telfort klanten.

› reageer

Dat is inderdaad zo. Telfort is dan alleen nog interessant voor mensen die op een duur toestel geilen, dat graag gratis willen en bereid zijn de volle mep voor het abonnement te betalen.
Met andere woorden: niet voor tv'ers.

› reageer

en dat is nou net wat ze willen

› reageer

maar hier zitten toch weinig flatliners?
meer profiteurs

› reageer

Ach, als telfort de (te) hoge cashbacks verbiedt, zal dat ze inderdaad klanten kosten. Ik heb net gekozen voor telfort, omdat ik nu 400 minuten krijg voor 5 euro. Ik neem aan dat anderen dezelfde reden hebben om voor telfort te kiezen. En als andere providers goedkoper worden, dan kies je die toch? KPN heeft op dit moment ook leuke aanbiedingen, dus als je geen cashback hoeft, zou ik lekker voor de iPod met gratis toestel bij Hi gaan.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.