Nokia gaat strijd aan tegen ontploffende accu's

Ik vrees dat het voor de gemiddelde consument zo blijft dat originele en niet originele accu's niet uit elkaar te houden zijn. Als Nokia of een andere fabrikant een echtheidskenmerk toevoegt, dan doen de el cheapo fabrikantjes dat ook meteen. Op een gegeven ogemblik ga je er naartoe dat de productie van de echtheidskenmerken duurder gaat worden dan de batterij zelf!

Zouden de fabrikanten niet beter de toestellen aan kunnen passen (meer beveiliging in het toestel tegen overladen etc.) Een aantal SonyEricsson en Motorola telefoons herkennen volgens mij zelf al of er een originele of niet originele accu geplaatsd is en geven dit bij een niet originele batterij aan op het scherm (laden met minder hoge laadstroom of helemaal niet laden).

KPN verkoopt als accesoire ook accu's die niet origineel blijken te zijn. Ze vragen doorgaans wel dezelfde prijs als voor een originele. In mijn ogen is de verkoper altijd aansprakelijk voor problemen met de batterij. Als je dus zorgt bij een betrouwbare koper te kopen, dan kan je altijd daar nog met klachten terecht. Verder vind ik sommige niet originele batterijen duidelijk beter werken dan de originele. Dat kan dus ook!

› reageer

Bron: nu.nl

AMSTERDAM - Nokia gaat orginele accu's voor de mobiele telefoon voorzien van een hologram. Het telecomconcern hoopt zo een beter scheiding te kunnen maken tussen orginele batterijen en nepbatterijen, zo meldt Breekpunt. Volgens Nokia zijn de nepbatterijen schuldig aan de ontploffingen.

In augustus 2004 raakte een man in Hong Kong gewond aan zijn hand toen zijn mobieltje opeens ontplofte. Dit was niet het enige incident met ontploffende accu's in de hoofdstad. Daarvoor waren al een aantal Nokia's ontploft.

Volgens Nokia is dit te wijten aan nagemaakte accu's. Ook de man in Hong Kong had het toestel uitgerust met een goedkope batterij van een kraampje in de straat. Hij haalde zijn Nokia 6150 uit zijn zak omdat het apparaatje heet was geworden. Een paar tellen later ontplofte het toestel.

Moet ik nou toch maar uitkijken met mijn Nokia's?

› reageer

OT: Wat is de hoofdstad van Hong Kong? Hong Kong? Is Hong Kong tegenwoordig niet deel van China?

› reageer

Moet ik nou toch maar uitkijken met mijn Nokia's?
Volgens mij heb je met je verhaaltje zelf al het antwoord op deze vraag gegeven... Nee, dus, tenzij je zo'n goedkope k*taccu koopt bij een beunkonijn...

› reageer

Uitkijken is altijd verstandig, er zijn immers veel geldwolven op deze wereld, die ten koste van anderen geld willen verdienen.
Gebruik je gezonde verstand!
Lijkt me trouwens wel afschuwelijk, een ontploffende telefoon!

› reageer

Dit hologram zit inderdaad al een paar maanden op de nieuwe Nokia-accu's, ik dacht al dat het een soort 'echtheidsteken' was.
Maar nu is dus officieel bekend dat dit zo is.

› reageer

Het hologram zit inderdaad al een aantal maanden op de accu's van Nokia, maar let wel op dat er ook een hologram van Nokia te vinden is op niet originele Accu's.

Ze zijn wel te onderscheiden met niet originele, maar je zou toch beter moeten kijken dan je gewend bent.

› reageer

@Schwantzi:

[OT]Hong Kong is inderdaad gewoon "van" China. De hoofdstan van China is Peking. Met een beetje Googlen had je dit toch zo zelf kunnen vinden
[/OT]

› reageer

Het ontploffen zit niet alleen bij Nokia in het assortiment.

Ook Siemens levert vuurwerk af. Meteen na het plaatsen van een nieuwe originele accu in een Siemens MT50 is de accu dikker geworden. en heeft ervoor gezorgd dat de front- en back cover met een hevige klap van het toestel los kwamen.

› reageer

Een oudejaars-GSM

› reageer

Zijn gsm's niet illegaal tegenwoordig ivm strengere vuurwerk eisen?

› reageer

Jah... Je zou het de klapper van het jaar kunnen noemen.

Maar als we toch serieus gaan kijken naar het feit dat het niet alleen bij Nokia toestellen gebeurd maar ook bij Siemens toestellen, dan ben ik benieuwd naar hoe de fabrikanten dit op willen lossen. Het heeft dus niks te maken met een (niet)originele accu.

› reageer

Ik vrees dat het voor de gemiddelde consument zo blijft dat originele en niet originele accu's niet uit elkaar te houden zijn. Als Nokia of een andere fabrikant een echtheidskenmerk toevoegt, dan doen de el cheapo fabrikantjes dat ook meteen. Op een gegeven ogemblik ga je er naartoe dat de productie van de echtheidskenmerken duurder gaat worden dan de batterij zelf!

Zouden de fabrikanten niet beter de toestellen aan kunnen passen (meer beveiliging in het toestel tegen overladen etc.) Een aantal SonyEricsson en Motorola telefoons herkennen volgens mij zelf al of er een originele of niet originele accu geplaatsd is en geven dit bij een niet originele batterij aan op het scherm (laden met minder hoge laadstroom of helemaal niet laden).

KPN verkoopt als accesoire ook accu's die niet origineel blijken te zijn. Ze vragen doorgaans wel dezelfde prijs als voor een originele. In mijn ogen is de verkoper altijd aansprakelijk voor problemen met de batterij. Als je dus zorgt bij een betrouwbare koper te kopen, dan kan je altijd daar nog met klachten terecht. Verder vind ik sommige niet originele batterijen duidelijk beter werken dan de originele. Dat kan dus ook!

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.