EU studie gsm straling

een andere nieuwsbron bracht het wat genuanceerder:

Onduidelijkheid over veiligheid gsm's

De elektromagnetische straling van mobiele telefoons is niet schadelijk voor de gezondheid. Dat is de conclusie van een wetenschappelijk onderzoek dat door de Europese Unie is betaald. Maar deskundigen zijn niet overtuigd dat mobiel bellen geen schadelijke gezondheidseffecten oplevert, aldus de New Scientist. In het vier jaar durende onderzoek werden 12 groepen mensen in 7 landen aan verschillende onderzoeken onderworpen. Volgens critici zijn de onderzoeken niet voldoende gestandaardiseerd en daardoor niet goed te vergelijken. In een experiment werd een genetische verandering geconstateerd bij twee groepen. Bij de andere groepen was dat niet het geval.

en dit vind de newscientist ervan : http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn6819

› reageer

EU-studie meldt DNA-schade door gsm-straling
Meer onderzoek nodig

Lars Pasveer
21 december 2004
Bron: ZDNet

Radiogolven uit mobiele telefoons hebben nadelige gevolgen voor lichaamscellen en beschadigen DNA. Dat blijkt uit laboratoriumstudies, mede gefinancierd door de Europese Gemeenschap.

Het onderzoek met de klinkende titel Risk Evaluation of Potential Environmental Hazards from Low Energy Electromagnetic Field Exposure Using Sensitive in vitro Methods (REFLEX) werd uitgevoerd door wetenschappers in twaalf landen.

De mobiele telefoonindustrie, goed voor een omzet van 100 miljard dollar per jaar, zegt dat er geen bewijs is dat mobiele telefoons de gezondheid schaden.

Het onderzoek, dat vier jaar duurde, stond onder auspiciën van een onafhankelijke Duitse stichting, dat nu ook de eindresultaten bekendmaakt. Projectleider Franz Adlkofer zegt dat de elektromagnetische velden zoals mobiele telefoons die produceren, tot gevolg hadden dat DNA in cellen kapot ging. De schade kon bovendien niet altijd door de cel worden gerepareerd.

Beschadigd DNA levert gemuteerde cellen op, wat tot kanker kan leiden - al haast Adlkofer zich te zeggen dat de onderzoekers geen paniek willen zaaien. Omdat het om laboratoriumonderzoek gaat, zijn er geen werkelijke gezondheidsrisico's aangetoond. Vervolgonderzoek met dierproeven en tests of menselijke vrijwilligers moet de komende jaren duidelijkheid verschaffen.

Adlkofer adviseert altijd via een vaste lijn te bellen, als deze beschikbaar is. Als de mobiele telefoon onvermijdelijk is, zou in het ideale geval een headset ingezet kunnen worden. "Het is goed voorzichtig te zijn", aldus Adlkofer.

Andere proeven - mede gefinancierd door de mobiele telefoonindustrie -bewezen wel effecten op het menselijk lichaam (een lichte temperatuurstijging van het hoofd met hoofdpijn of misselijkheid tot gevolg) maar er is geen onomstotelijk bewijs dat mobiel bellen gevaarlijk is.

Fabrikanten van mobiele telefoons hebben nog niet op de onderzoeksresultaten gereageerd.

› reageer

en ik vraag me nog altijd af: IS het niet slecht voor je ballen dat je de telefoon in je broekzak hebt?

› reageer

ik begrijp niet dat er een studie voor nodig is, iedereen weet toch dat die straling schadelijk is! er gaat gewoon te veel geld om in de mobiele-industrie, regeringen zullen het heus niet verbieden en nemen de straling op de koop toe! en lange termijn resultaten zijn er immers nog niet, wacht nog maar een jaartje of 10 á 20 af, dan zullen we wel zien. hoe dan ook, ik wacht nog steeds op mijn T630.

› reageer

Een GSM in je broekzak is eigenlijk niet schadelijk omdat de telefoon maar een keer in de twee keer een signaal zend, wat schadelijke gevolgen kan veroorzaken!

Dat GSM-straling schadelijk was dat wisten we nog niet, ik denk dat de schadelijkheid wel mee zal vallen! Ik denk dat het net zo ongezond is om door een rokersruimte te lopen, of een rontgenfotootje laten maken.

› reageer

iedereen weet toch dat die straling schadelijk is! Nee, dat kan je namelijk niet weten want het is nog niet bekend, daarom is onderzoek noodzakelijk

› reageer

Ik vraag dat me af, Royke2. Iedereen loopt met een telefoon rond en dus zijn er overal stralingen.
Ik hoop dat het mee zal vallen maar ik ben daar niet zo zeker van.

› reageer

ach je moet toch ergens aan doot gaan

› reageer

Kan iemand een polletje maken met de vraag:
Denk je dat gsm straling gevaarlijk is?
1) Ja,
2) Nee,
3) Weet niet.

› reageer

Poll: Denk je dat gsm straling gevaarlijk is?
• Ja
• Nee
• Weet niet
[sup]Tussenstand:[/sup]

[sup]Ook een poll maken? Klik hier[/sup]

› reageer

waarom dit onderzoek gedaan is ondanks velen dit al wisten?
Als men eenmaal weet wat de schade en waar die precies door veroorzaakt wordt, kan er gewerkt worden naar een oplossing die deze straling niet uitzendt...

› reageer

het moet wel nog wetenschappelijk onderbouwt worden.

Meestal bevestigen rapporten vermoedens.

› reageer

Ik had de uitslag van deze poll niet verwacht, dat bijna driekwart van de forumbezoekers denkt dat GSM-straling gevaarlijk is. Ik ben benieuw hoeveel van deze mensen een GSM gebruiken, of zij klachten hebben van straling en waarom ze toch een GSM gebruiken.

› reageer

ik denk van niet.

anders zou bijvoorbeeld het dragen van een koptelefoon bij je ipod/discman/walkman of weetikveel ook schadelijk zijn.

die zit ook vlakbij je brain, zendt ook elektromagnetische straling uit en die hou je veel langer bij je hoofd als een gsm.

› reageer

een andere nieuwsbron bracht het wat genuanceerder:

Onduidelijkheid over veiligheid gsm's

De elektromagnetische straling van mobiele telefoons is niet schadelijk voor de gezondheid. Dat is de conclusie van een wetenschappelijk onderzoek dat door de Europese Unie is betaald. Maar deskundigen zijn niet overtuigd dat mobiel bellen geen schadelijke gezondheidseffecten oplevert, aldus de New Scientist. In het vier jaar durende onderzoek werden 12 groepen mensen in 7 landen aan verschillende onderzoeken onderworpen. Volgens critici zijn de onderzoeken niet voldoende gestandaardiseerd en daardoor niet goed te vergelijken. In een experiment werd een genetische verandering geconstateerd bij twee groepen. Bij de andere groepen was dat niet het geval.

en dit vind de newscientist ervan : http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn6819

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.