T-Mobile wil toestelsubsidie terugdringen en belkosten verlagen

hoop dat ze die toestelsubsidies snel weg doen. nu zie je iedere pauper met een d500, 6230 of 8910! En het bellen kost echt te veel.

Ja inderdaad! Misselijk. Laat ze maar weer eens echt centen neerleggen voor een toestel! Want nou is er geen lol meer aan om een duur nieuw toestel te nemen. En als ze dan ook nog eens wat deden met de functies... nee hoor! 'hij zag er wel mooi uit'

› reageer

(P7) T-Mobile wil de tarieven verlagen en de subsidie op toestellen terugdringen, zegt T-Mobile-baas René Obermann.

In een vraaggesprek met de Duitse Financial Times licht Obermann toe welke gevolgen het kostenbesparingsprogramma 'Save for Growth' heeft voor consumenten. De komende twee jaar moet T-Mobile internationaal één miljard aan kosten terugdringen. Dat gaat onder meer ten koste van vijftien procent van het personeelsbestand. Verder investeert het bedrijf vijfhonderd miljoen euro in groei.

Toestelsubsidies moeten gerichter worden verstrekt, aldus Obermann. Een abonneebeller die veel belt, moet meer subsidie kunnen krijgen dan een prepaidbeller die amper telefoneert. Gratis prepaidtelefoons lijken uit het straatbeeld te gaan verdwijnen. Het daarmee bespaarde geld wil de hoogste baas teruggeven aan de klanten in de vorm van lagere tarieven.

Telfort doet dat in Nederland al met zijn 'Samen Bellen'-abonnementen, geen goedkoop telefoontoestel, maar wel goedkoop bellen. Een poging van Telfort om toestelsubsidies af te schaffen mislukte overigens in het dealerkanaal.

De tarieven voor telefonie en dataverkeer moeten volgens Obermann dalen om de consument ertoe aan te zetten meer te bellen en datadiensten te gebruiken.

Telecombedrijven investeerden miljarden euro's in snelle UMTS-netwerken en GPRS-portalen als T-Zones, maar het gebruik 'is niet zo sterk als gehoopt'.

Internationaal gaat T-Mobile de opzet van GPRS-portaal T-zones veranderen. Dat moet tot intensiever gebruik leiden. Obermann wil het karakter van het mobiele portaal opener maken. Nu selecteert T-Mobile-personeel wat wel en wat niet op T-Zones komt. Derden moeten toegang krijgen. Obermann ziet de opbouw van een zogeheten 'partnerportaal' voor zich. Dat zou een portaal moeten worden waar bekende merken hun mobiele uitingen kwijt kunnen.

Er komt meer nadruk op het downloaden van softwareprogramma's, spelletjes en beltonen. En T-Mobile bellers moet eenvoudiger en sneller toegang krijgen tot het openbare internet (de telefoon als veredeld modem).

Bron: Planet multimedia

› reageer

zolang umts veel duurder blijft dan adsl/kabel zie ik niet dat het ooit goed van de grond komt.

Het lijkt mij wel leuk om mobiel te kunnen internetten maar als ik daarvoor een paar tientjes per maand moet betalen, dan pas ik ervoor.

› reageer

Gratis prepaidtelefoons lijken uit het straatbeeld te gaan verdwijnen.

Ik zie haast nooit gratis "prepay" telefoons.

› reageer

Nee precies vond t ookal zo raar, maar of bovenstaande ook voor NL gaat gelden staat er niet bij. Grote kans van wel natuurlijk, de pret houd een keer op.

› reageer

hoop dat ze die toestelsubsidies snel weg doen. nu zie je iedere pauper met een d500, 6230 of 8910! En het bellen kost echt te veel. Ik heb al genoeg toestellen en wil een keertje goedkoper gaan bellen en dan bedoel ik niet een simonly (en erna voor 22c) of cashback maar gewoon altijd goedkoop of in ieder geval goedkoper kunnen bellen.

› reageer

Ja ok, maar het is het een of het ander. Sim only kan toch al heel goedkoop via bijv. Telfort?

› reageer

Praktisch zal er geen drol veranderen als de verlagingen in dezelfde mate zijn.
Als een toestel 100 euro gaat kosten, terwijl die nu gratis is, maar het abo daarentegen 100 euro goedkoper is tov de huidige situatie dan maakt het voor ons weinig uit, het is alleen zo dat de providers minder geld voor hoeven te schieten per abonnee

› reageer

Kost ons slechts de "renteloze lening" op ons nieuwste top toestel

Als de provisies verdwijnen, dan hoef je er niet op te rekenen dat je aan gespreks en abonnementskosten veel minder gaat betalen dan bij de huidige standaard simonly aanbiedingen van de providers zelf(zonder cashback dus!). Er moet geld verdiend worden, dus vermoedelijk zijn we de toestelprovisies kwijt + bellen we in verhouding nog steeds duur zonder dat we er nog iets voor terug krijgen zoals nu. (zie prijzen in bijvoorbeeld België en andere landen om ons heen waar provisie afgeschaft of verboden is).

Elke provider die nu een poging doet de provisie te korten wordt direct door veel klanten gestraft. Dit moeten we denk ik in Nederland zo zien te houden.

› reageer

hoop dat ze die toestelsubsidies snel weg doen. nu zie je iedere pauper met een d500, 6230 of 8910! En het bellen kost echt te veel.

Ja inderdaad! Misselijk. Laat ze maar weer eens echt centen neerleggen voor een toestel! Want nou is er geen lol meer aan om een duur nieuw toestel te nemen. En als ze dan ook nog eens wat deden met de functies... nee hoor! 'hij zag er wel mooi uit'

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.