Vodafone: Omzet per klant daalt

eigen post verwijderd

› reageer

(P7) Het klantenbestand van Vodafone Nederland groeide in het vierde kwartaal van 2004 met 130.000, maar de opbrengst per beller blijft licht dalen.
Met 3,7 miljoen bellende klanten bestendigt Vodafone de nummer twee positie op de Nederlandse markt, maar ziet de gemiddelde omzet per klant van kwartaal op kwartaal dalen.

Vodafone maakte vanochtend kerncijfers bekend over de verrichtingen in het vierde kwartaal van 2004. Wereldwijd groeide het klantenbestand tot 152 miljoen. Het afgelopen kwartaal vertoonde de sterkste klantengroei sinds december 2000, zegt Vodafone.

Volgende maand presenteert Vodafone zijn financiƫle resultaten over het derde kwartaal, maar de kerncijfers geven een globaal beeld van de Vodafone-ontwikkelingen.

In Nederland groeide Vodafones klantenbestand tot 3,7 miljoen van wie 56 procent belt via een prepaidkaart. De gemiddelde omzet per abonneebeller bedraagt over heel 2004 860 euro, bij prepaidbellers ligt dat veel lager, op 152 euro. Het jaargemiddelde ligt op 459 euro, wat de gemiddelde omzet per Nederlandse klant (arpu) per maand op 38,25 euro brengt.

De arpu bij Vodafone Nederland daalt. Eind maart 2004 lag de opbrengst per klant nog op gemiddeld 474 euro op jaarbasis, eind juni 2004 op 474 euro. Eind september was die 466 euro gemiddeld op jaarbasis, en eind 2004 459 euro over de voorafgaande twaalf maanden. Dat is een teruggang over een heel jaar gezien van drie procent.

Europees gezien leveren Nederlandse belklanten een hoger dan gemiddeld bedrag per maand op. Alleen de Ieren betalen Vodafone jaarlijks meer per persoon met 602 euro. De Nederlandse klantomzet van 459 euro wordt gevolgd door de Engelsen, met 451 euro, 408 euro in Spanje, 398 euro in Griekenland en 303 in Duitsland.

Wereldwijd is 16,7 procent van de omzet afkomstig uit dataverkeer. Dat is hoofdzakelijk sms, maar ook verkeer via Vodafone Live! en internetverbindingen via GPRS en UMTS. Vodafone zegt in totaal vierhonderdduizend Mobile Connect-klanten te hebben, veelal zakelijke klanten die via de laptop internetten via Vodafones draadloze netwerken. Bijna de helft van die klanten, 170.000, gebruikt een UMTS-kaart. Een onderverdeling naar land wordt niet gemaakt.

In het afgelopen jaar groeide het aantal Vodafone Live!-klanten met 3,9 miljoen tot 28,3 miljoen, onder wie 12,9 miljoen Japanners. Ook voor Vodafone Live! is geen opsplitsing naar land gepubliceerd. De GPRS-dienst is het vehikel voor Vodafones UMTS-producten op de consumentenmarkt, met diensten als videotelefonie en live of on demand televisie kijken via de mobiele telefoon.

De koers van het Vodafone-aandeel aan de Londense handelsbeurs noteerde kort na opening 1,8 procent hoger, een reactie op bekendmaking van de kerncijfers.

bron:Planet multimedia

› reageer

"De gemiddelde omzet per abonneebeller bedraagt over heel 2004 860 euro"
dat is nogal wat! Per maand 71 euro gemiddeld! zullen wel veel zakelijke klanten (of belverslaafden) zijn...

› reageer

Mensen die een telefoon van de zaak hebben, of gewoon willen kunnen bellen zoveel ze willen en dan later de rekening wel een keer zien halen dat bedrag flink omhoog denk ik.

Ikzelf haal het bedrag flink naar beneden

› reageer

Cashbacks worden denk ik niet verrekend, ook al bel je omgerekend (cashback) voor 1 cent per maand, is dit wel 23,50.
Maar ik vind het bedrag wel ERG hoog...
In bedrijven belt men gewoon met mobieltjes, terwijl de vaste telefoon even dichtbij ligt, dus vandaar het erg hoge bedrag, denk ik.

› reageer

wat een kromme titel zeg.
Als ik het zo lees dan is Average revenue per user misschien wel licht gedaald maar ligt nog steeds heel hoog. Bovendien is er een hele sterke groei, sterkste sinds 2000.

Omzet per klant is slechts een tikje gedaald maar dat is gewoon omdat de prijzen flink omlaag zijn gegaan zodat die groei gerealiseerd kon worden.

› reageer

kan wel kloppen hoor die bedragen, mijn collega's bellen gemiddeld rond de 300-400 euro per maand met de foon van werk

› reageer

zo das toch nog flink hogere arpu dan die van orange.. het lijkt er dus toch op dat orange erg veel telecomvergelijker klanten heeft die meer dan gratis bellen met nederland's duurste provider.

› reageer

Vodafone is een kei in benaderen van zakelijke klanten. Zelfs als er een dealer van hun de klant een Vodafone abonnement heeft verkocht proberen ze de klant zonder dealer binnen te krijgen (Geen bonusvergoeding) Ik schat de zakelijke klanten van Vodafone toch wel rond de 30% van alle klanten die ze hebben, en dan kan je er wel vanuit gaan de de gemiddelde omzet per klant zo hoog is.

› reageer

qwerty, waarom moet je Orange er nou weer op een negatieve toon bij gaan halen? We weten dat jij voor Vodafone bent en het blijkbaar niet kunt hebben als daar iets negatiefs over gezegd wordt, en we weten dat je graag Orange afzeikt, maar moet dat nou iedere keer?

On-topic: Vodafone heeft inderdaad veel zakelijke klanten, die het gemiddelde waarschijnlijk behoorlijk omhoog halen. Ik zou deze cijfers wel 's uitgesplitst willen zien naar zakelijke en 'normale' abonnementen.

› reageer

eigen post verwijderd

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.