Winst Nokia daalt door prijsverlaging gsm's, beleggers tevreden

Zuid-Amerika, Rusland, India en China brachten groei volgens Nokia, maar in de Verenigde Staten viel de verkoop tegen.
In de opkomende markten zijn het met name de goedkopere modellen die veel verkocht worden. Daar zie je weinig E800's en 6230's

De 2600 kan denk ik wel een verkoopsucces voor Nokia worden. Luxe design, goedkoop product.

p.s. De E700 was toch de topper van eind 2003?

› reageer

(P7) Nokia boekte 13 procent minder kwartaalwinst, maar claimt 34 procent marktaandeel in mobiele telefoons. De koers steeg flink.
Vandaag openbaarde Nokia cijfers over het vierde kwartaal van 2004 en daarmee voor het gehele jaar 2004. In een eerste reactie steeg de koers van Nokia in Helsinki met bijna 5 procent, tot 11,50 euro.

De nettowinst daalde met 13 procent, van bijna 1,7 tot 1,02 miljard euro.

De omzet steeg met 3 procent, tot ruim 9 miljard euro. Dat is een stijging met 8 procent rekening houdend met de zwakke dollar.

De operationele winst daalde met 19 procent, tot 1,36 miljard euro. De operationele marge daalde van 19 procent een jaar geleden tot nu 15 procent.

Nokia verkocht een recordaantal telefoons, 66,1 miljoen stuks, of 19 procent meer dan een jaar terug. Nokia stelt op grond hiervan zelf vast dat haar marktaandeel is geklommen naar 34 procent.

Maar de prijzen van telefoons daalden scherp, want de omzet daarvan nam af met 6 procent, tot een kleine 5,7 miljard euro. Bij 1,06 miljard euro operationele winst betekent dit een winstmarge van 18,7 procent. Een jaar terug was die nog 28,1 procent.

Kortom, Nokia kocht marktaandeel met prijsverlagingen en verkocht vooral veel in landen waar per telefoon minder wordt betaald. Zuid-Amerika, Rusland, India en China brachten groei volgens Nokia, maar in de Verenigde Staten viel de verkoop tegen.

Netwerkapparatuur op winst
De verkoop van mobiele netwerkapparatuur steeg met 12 procent, tot 1,9 miljard euro, en haalde nu wel flinke winst: 260 miljoen euro; een marge van ruim 13 procent tegen ruim 2 procent een jaar terug en verliezen in de jaren daarvoor.

De omzet van de Nokia-divisie Multimedia steeg met 29 procent, tot 1,23 miljard euro. Enterprise Solutions, verkoop aan bedrijven, zag de omzet ruim verdubbelen, tot nominaal 280 miljoen euro.

bron: Planet multimedia

› reageer

Ik had gedacht dat Nokia een ruime stijging van het marktaandeel zou laten zien. De Nokia 6230 is afgelopen jaar toch veruit de best verkochte telefoon? Of doe ik andere toestellen te kort?

› reageer

De e800 verkocht ook veel en in de d500 zit ook wel toekomst.

› reageer

Ik denk dat er eerder gedacht moet worden aan bijv. de E700 in het hogere segment die erg veel verkocht is. Maar men moet het volgens mij vooral hebben van "toppers" in het lagere segment (goedkope prepaidtoestelletjes). Daar wordt de omzet in gehaald lijkt me zo.

› reageer

Zoals de nokia 3410,3510i 2650?

› reageer

Zuid-Amerika, Rusland, India en China brachten groei volgens Nokia, maar in de Verenigde Staten viel de verkoop tegen.
In de opkomende markten zijn het met name de goedkopere modellen die veel verkocht worden. Daar zie je weinig E800's en 6230's

De 2600 kan denk ik wel een verkoopsucces voor Nokia worden. Luxe design, goedkoop product.

p.s. De E700 was toch de topper van eind 2003?

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.