Buitenlandse prepay kaarten -> Ervaringen ???

Spanje:

In Spanje is bellen met andere gebruikers met hetzelfde tariefplan over het algemeen gratis. Ook geldt er geen starttarief. Dit is normaal voor alle gesprekken altijd €0,15 (zonder IVA (BTW)). Ook sms onderling is gratis.
Prepaid bellen is veelal goedkoper dan pospaid. Mede door de vele voordeelopties.
Vergelijken loont zeker.

Probeer zo veel mogelijk selfservice te doen; via internet of codes om bijv. bundels te activeren. Dit kan bij bijna elke provider ook in het Engels. Het voordeel is dat je niet naar winkels moet waar het vaak druk is en waar klantvriendelijkheid niet bestaat. Al helemaal niet als je geen Spaans spreekt.

Vodafone Yu
Jongerenmerk van Vodafone.
Onderling bellen en sms gratis. Keuze uit 3 bundels varierend van €8-€16. Simkaart in winkel €13,84 met €13 tegoed (Op de Canarische Eilanden. Door de verschillende BTW tarieven kunnen prijzen varieren). Via internet bestellen kost €10 met evenzoveel beltegoed.
Alles via My Vodafone op internet mogelijk.

Lebara
Ook hier onderling bellen gratis. Sms niet.
Er loopt nu ook actie dat iedere gebruiker eenmalig 1GB gratis aan kan vragen.
Goede website in het Engels. Ook klantenservice is in het Engels.
Simkaart €5 met €5 beltegoed. Bij opwaarderen via internet krijgt men 100% extra beltegoed, via andere manieren is dit 50%. Dit extra beltegoed is voor alles te gebruiken, ook tijdens roaming.

Nogmaals, probeer een bundel te nemen, of in ieder geval iets om het starttarief van €0,15 per gesprek te vermijden. Dat maakt het duur.

› reageer

In de praktijk blijkt het niet altijd zinvol te zijn om een pre-pay sim-kaart te kopen in het buiteland. Zie hieronder bijvoorbeeld Frankrijk en vul de info a.j.b. aan. Probeer per land een rapportcijfer te geven.

Nederland
In Nederland lachen toeristen zich dood om de prijzenslag die hier gevoerd wordt... als een toerist geen gratis sim-kaart heeft weten te bemachtigen (ah-mobiel, qick, etc.) dan zal hij voor 5 euro een sim kunnen krijgen met 15 euro beltegoed die nota-bene de rest van zijn leven geldig blijft.
cijfer: 10

Frankrijk
In Frankrijk is het bijvoorbeeld een ander verhaal. Daar kost een losse sim-kaart zo'n 45 euro, incl. 5 euro beltegoed. Het verkregen beltegoed is 10 dagen geldig, daarna heb je nog 3 maanden de tijd om op te waarderen voordat de geldigheid van het nummer op de sim komt te vervallen. Een pre-pay telefoon met sim-kaart inbegrepen kan in Frankrijk uitsluitend aangeschaft worden zolang je over een FRANS identiteisbewijs of paspoort beschikt en in Frankrijk woont en post ontvangt (dit controleren ze in de winkel).
Ook het opwaarderen werkt daar heel anders dan in Nederland. 10 euro dien je binnen 15 dagen op te maken, 20 euro binnen 2 maanden, 30 euro binnen 3 maanden, etc.
cijfer: 3

p.s. ik wil zelf binnenkort naar Miami... is het daar nog de moeite waard ?

› reageer

ik heb een Virgin kaart van Engeland. kost 5 pond inc 5 pond beltegoed. er staat dat je moet minstens 1 x per 6 maanden bellen of gebeld worden, maar dit is niet zo. ik heb zelfs de ks van virgin gebeld en ze zeggen dat ze nooit iemand af hebben gesloten.
ik heb nu bijna 3 jaar dezelfde kaart en het doet het nog. voor info virgin.com of co.uk 1 van de twee is de juiste.

› reageer

Dat is wel leuk zeg.
In Duitsland betaal je toch al snel 30 Euro voor een simkaart, met 15 Euro beltegoed...
Weet iemand of je de betreffende buitenlandse simkaarten ook on-line kunt bestellen?

› reageer

Zwitserland
Je koopt een nummer en dat blijft altijd van jou. Dat kunnen de telecom aanbieders niet na een tijdje inactiviteit verkopen.
Je kunt daar ook makkelijk d.m.v. een contract voor een bepaalde tijd bellen met een aanbieder en na die tijd word je afgesloten maar het nummer blijft van jou.

Of dit echt waar is weet ik niet, heb het gehoord van een Zwitsers meisje dat ik ooit heb ontmoet.

› reageer

Ierland

Je koopt voor een vermogen een kut toestel bedragen als 120 euro zijn niet gek voor een Siemens A52, hier krijg je ook maar 10 euro beltegoed bij.
De bel en sms kosten zijn ook heel hoog. Hier zijn de aanbieders Vodafone en o2 ook voor aangeklaagd door de E.U.
De prijsvechter is Meteor en die is wel betaalbaarder dan de andere aanbieders.
Pluspunt: Als je een prepay pakket hebt gekocht kun je na een jaar tegen korting een nieuw toestel kopen zonder dat je een nieuw nummer hoeft te nemen.

› reageer

Het gaat mij niet om de toestellen, maar om de sim-only aanbiedingen. Wat kost daar een sim en hoeveel tegoed krijg je... hoe lang is dat tegoed of in ieder geval de sim geldig ?

› reageer

@Ubervau:

kijk eens op www.sim-ple.nl, ben ik iets tegen gekomen over buitenlandse prepaid simkaarten.

› reageer

Miami
Je hebt 5 verschillende netwerken, waarvan 2 op 1900 MHz werken: AT&T en T-Mobile.
De prepaid"aanbiedingen" zijn ongeveer overal gelijk. De kaart zelf kost zo'n $50 met 60 belminuten inbegrepen en vaak een simpel Nokiaatje erbij (die in NL toch niet werkt). Gebruik je je eigen toestel, dan worden die 60 belminuten verhoogd naar 120.
Beltegoed is opwaardeer met kaarten van $10, $25 en $50. Die van $25 en $50 blijven 3 maanden goed, die van $10 slechts 1 maand.
Bellen kost $0.25 per minuut. Gebeld worden ook. SMS ook. Er wordt in hele minuten afgerekend vanaf het moment dat het toestel verbinding maakt met het netwerk - dat is dus al eerder dan het toestel overgaat.
Ergo, als iemand jou belt en na 1s toch maar stopt met je toestel te laten rinkelen, dan ben je $0.25 kwijt.
Voor bellen naar het buitenland is er Gorilla Mobile
Je nummer is lokaal - let er dus op dat als je in Miami bent je ook een lokaal nummer uit Miami krijgt. Er zijn websites die Californische nummers aanbieden. Dat is dus niet zo handig.
De kaart is zonder enige vorm van legitimatie of andere formaliteit te verkrijgen.
Alle prijzen zijn ex. belastingen. Die zijn per staat verschillend, maar reken op zo'n 4 tot 10%.

› reageer

Frankrijk
Daar weinigbellers om de drie maanden hun tegoed kwijtraken, schakelen ze over naar Nederlandse SIM-kaarten. Duur per minuut, maar goedkoper dan je beltegoed kwijtraken.
Klein probleempje: ze verstaan de opwaardeerlijn niet.
Cijfer: 14 sur 20.

› reageer

Op de website www.prepaidgsm.net is een redelijk compleet overzicht te vinden van operators wereldwijd en hun prepaid aanbod. Ook geldigheid en tarieven staan erop.

Soms zitten er echter wat foutjes in, zoals bij AH Mobiel. Maar ja, het is voor veel Nederlanders ook lastig te begrijpen dat AH zowel via het KPN netwerk als via Telfort gaat. Paarse AH Mobiel SIM=KPN, Gele AH Mobiel SIM=Telfort.

› reageer

kijk ook eens op www.gsm-prepaid.net daar kan je veel prepaidkaarten kopen maar helaas wel voor de hoofdprijs (duur!). Een kaart aanschaffen via een buitenlandse eBay site is doorgaans voordeliger.

Spanje:

Mijn verdere tip: op vakantie naar Spanje? (Spanje, maar ook Ibiza, Mallorca, Menorca, Tenerife, Fuerta venture en La Palma) neem een Spaanse prepaidkaart als je redelijk wat naar Nederland gaat bellen. Aanschafprijs zo'n 45,- euro maar via internet (eBay) vaak voor maximaal 15,- euro. Vooral Vodafone Spanje is aan te raden aangezien je die kaarten ook vanuit Nederland kunt opwaarderen met een Nederlandse Vodafone IZI opwaardeerkaart. Geldigheid 9 maanden zonder opwaarderen en 3 maanden standby daarna voor je nummer vervalt. (NB. opwaarderen vanuit Nederland lukt in de standby maanden niet meer aangezien internationale roaming dan uitgeschakeld wordt!). GPRS en inbel dataverbindingen zijn beschikbaar.

Cijfer: 8

Movistar geeft nog lagere gesprekskosten naar Nederland (zo'n 50 cent per minuut) maar is slechts 6 maanden geldig. Lokaal al wel steeds vanaf 5,- euro op te waarderen dus ideaal voor een stage of langer verblijf! GPRS en inbel dataverbindingen zijn beschikbaar.

Cijfer: 7

Portugal (ook Madeira en de Azoren)

Portugal is nog mooier: Vodafone Vitamina kost slechts 5,- euro met 5,- euro tegoed om te bellen naar andere Vodafone Portugal nummers. Na een eerste keer opwaarderen is het tegoed beschikbaar voor bellen naar alle telefoonnummers. Als je minimaal eens in de 6 maanden belt dan is de kaart onbeperkt geldig. Opwaarderen kan ook weer uit Nederland met Nederlandse Vodafone Izi opwaardeer kaarten. Belkosten in de daluren naar Nderland slechts zo'n 30 cent per minuut. (verschillende tariefplannen zijn mogelijk). Opwaarderen terplekke doet men vooral met een Portugese bankpas in de geldautomaat (niet beschikbaar voor ons dus helaas). Zodoende zou ik met Nederlandse codes opwaarderen (anders moet je steeds een winkel zoeken). De lokale tarieven zijn ook zeer gunstig.

NB. in Portugal zelf moet je soms behoorlijk veel moeite doen om alleen een sim zonder toestel te kunnen kopen. Shoppen op eBay etc. loont dus!

Cijfer: 9 of 10

Zwitserland:

je moet je kaart laten registreren en moet een legitimatie tonen. (een Nederlands paspoort is in de shops ook toegestaan). Bij Sunrise (voorheen Diax) is je tegoed onbeperkt geldig als je minimaal eens per jaar belt. De overige operators is mij niet bekend.

Duitsland:

Hogere belkosten naar Nederland vanaf een Duitse prepaid dan op een gemiddeld Nederlands abonnement (vooral als je voordeelnetwerk beschikbaar is!) Ook lokaal bellen in de peikuren is redelijk aan de prijs, dus vooral handig om bijvoorbeeld file info en weer op te vragen en goedkoop lokaal bellen in het weekend en de daluren. Zelf gebruik ik een Duitse O2 prepaidkaart (opwaarderen vanaf 10,- en 12 maanden geldig). Hiermee heb je als O2 niet beschikbaar is roaming op T-Mobile Duitsland. Hierdoor betere dekking dan T-Mobile alleen en geen capaciteitsproblemen wat T-Mobile in steden wel heeft.

Als je geen lokale bekenden hebt cijfer: 5
Heb je wel lokaal bekenden (vooral als die ook O2 hebben) dan cijfer 6.

Opvallend detail bij E-Plus (=KPN) prepaid: als je opwaardeert wordt je geldigheid van de kaart verlengd vanaf de datum dat je kaart normaal gesproken zou vervallen. Je kunt hierdoor als je toch een paar keer achter elkaar op moet waarderen op je reis je geldigheid alvast 24 maanden verlengen!

Vodafone Duitsland-D2 is slechts 9 maanden geldig! Wel opwaarderen met Nederlandse prepaid codes van Vodafone Izi mogelijk.

› reageer

Ik ook dan maar eventjes
Gezien ik veel tussen engeland en italie rondreis hier een review van welke kaarten ik ervaring mee heb

Engeland : Vodafone UK
Engeland heeft een 4tal gsm netwerken, teweten o2, t-mobile, orange, en vodafone.
Ook zijn er nog zulke AH mobiel kaarten zoals ik ze maar even noem, een voorbeeld hiervan is Virgin Mobile (welk netwerk deze gebruikt weet ik helaas niet, ze zijn wel vrij goedkoop).
Ik zelf heb vanwege de goede ervaring met vodafoneNL ook een vodafone kaart in UK, deze werkt zoals het hoort, ze hebben een aantal verschillende tarieven waaronder ook sms tarieven, deze hebben voor 'vaklantie bellers' niet erg veel meerwaarde, gezien je altijd 0,29pound moet betalen voor een sms naar het buitenland. Ook internationaal bellen heeft met zogenaamde voordeel tarieven niet veel nut. je betaalt 0,90 POUND per minuut, dat is veel meer dan dat je met je eigen prepaid of abonnement belt in engeland. Bel je veel lokaal (like I do) dan is het wel vele malen voordeliger, ook met de zogenaamde sms tarieven. De prepaid kaart is onbeperkt houdbaar en kan worden opgewaardeerd met Nederlandse opwaardeer kaarten. Enkel handig dus als je vriend(in)en hebt in engeland. Een simkaart pakket kost tussen de £5 en £15.
Cijver (voor lokaal gebruik) : een 7
Overig gebruik : 4

Italie
Italie is een heel appart verhaal, er zijn hier 3 netwerken beschikbaar. Tim, Vodafone en Wind.
Je betaalt hier ongeveer 20 euro per prepaid kaart. Hier staat dan 5 euro beltegoed op. Wat het gekke is, je betaalt extra om je tegoed op te waarderen. Je koopt voor 25 euro, 20 euro beltegoed. Die 5 euro worden gezien als administratie kosten.
Bovendien is de dekking veelal onder de maat. Italie is een lastig land om een goede dekking te bieden. Zodra je onder napels zit ga je dat dan ook merken in de kwaliteit van de gesprekken, deze zijn gewoon ronduit slecht. Bellen naar nederland is vrij goedkoop je betaalt alleen een hoog starttarief 15 cent. Maar hierna bel voor je voor slechts 50 cent naar nederland. Een koopje dus. Er zijn teveel tariefplannen dus het standaard tarief is voor enkel naar NL bellen wel voldoende. Wil je naar vrienden bellen dan kun je het beste informeren bij een verkooppunt wat voor jou het voordeligste is (let wel op dat de mensen hier niet veel Engels spreken)

Lokaal : 8 (net geen 9 vanwege de vele tariefplannen
Internationaal : 9 (bijzonder goedkoop, geen dure sms kosten (gewoon 15 cent per sms naar NL), geen 10 vanwege de administratie kosten voor de prepaidkaart en het bijhorende beltegoed

› reageer

op www.vakantiebellen.com van Ben Woldring staat dat in vele gevallen
www.budgetphone.nl het goedkoopst is in het buitenland,
ongeveer 30 cent per minuut.
Heeft iemand ervaring met zo'n budget phone card?

› reageer

Ik gebruik in Turkije een prepay van turkcell, stukken goedkoper om binnen Turkije vrienden mee te bellen.

› reageer

Hong Kong
Provider: 3 Hutchinson, voorheen Orange
Score: 80%

In het buitenland te activeren simkaarten en gelijk mee te bellen. Opwaarderen met opwaardeerkaarten. Heeft Werelddekking.
Verbinding helaas niet perfect. Als je het nummer belt geeft deze soms aan dat die niet te bereiken is terwijl ontvangst 100% is.
Voor ontvangen gesprekken dien je helaas ook te betalen. Dit is echter normaal in HK.

Provider: Peoples
Score: 100%
Verbinding: geen onregelmatigheden gekonstateerd.

› reageer

@gnosis: we hebben het hier over buitenlandse simkaarten voor in je gsm telefoon. De budgetphone card etc. is geen kaart voor in je gsm, maar een kaart met een code waarmee je voordelig kan bellen vanuit bijvoorbeeld een vastelijn telefoon of een telefooncel. Dat is dus niet aan de orde in dit topic! (heb je er meer vragen over start dan even een totaal nieuw topic om dit draadje niet al teveel te "vervuilen" met niet nuttige info!)

Voor allemaal: als jullie ervaring hebben of 0800 nummers bellen vanaf die lokale prepaids gratis of betaald is graag vermelden! (voorkomt verrassingen). Ik weet dat 0800 in iedergeval in de UK betaald moet worden bij alle netwerken.

Wat ook belangrijk is: is er een registratieplicht en moet je daarvoor een lokaal adres hebben. Registratie moet dus in iedergeval verplicht in Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Noorwegen. Alleen in Frankrijk en Italië moet je een lokaal adres hebben voor zover ik weet. Tot nu toe had ik alleen in Duitsland en Zwitserland een legitimatie nodig bij aankoop. (NL paspoort was OK)

› reageer

Ik zou graag wat meer info willen of de netwerken in Griekenland.
Hier de dekkingskaartjes van Gsmworld.com.

Vodafone (Panafon)
Cosmote
(Tele)Stet/Tim
InfoQuest

Ik heb gezien dat Vodafone het grootste bereik heeft. Heeft er iemand ervaringen met deze netwerken, wat is bijvoorbeeld de houdbaarheidsdatum van het beltegoed enz enz.
InfoQuest valt nu al af want die heeft zo goed als niks aan bereik.

› reageer

Roep niet te vroeg dat een netwerk afvalt. Misschien hebben ze ook wel nationale roaming op een concurent! Daarbij neem je een lokale prepaid voor het prijsvoordeel met bellen en gebeld worden (en eventueel GPRS/MMS/SMS). Vaak zijn nieuwe netwerken nu juist de goedkoopste! Verder geven die nieuwe netten de kaarten soms bijna gratis weg. Elk gesprek al is het er maar 1 die je er dan op doet is al winst en als je volgens jaar weer gaat is de dekking vast al veel beter!

› reageer

Voor Maleisie 6 euro voor een prepaidkaart. Makkelijk voor de bellers die in Nederland zitten en je graag willen bereiken. Die bellen met 1649 preselect voor 10 ct per minuut naar je Maleisische mobiele nummer!

› reageer

Tanzania
Voor 8 dollar kocht ik in 2003 een prepaid kaart van Vodacom met 5$ beltegoed. MTN zit er ook. Bellen is redelijk prijzig, als je het vergelijkt met andere prijzen in het land, maar sms-en kostte 10 $cent (kon toen nog niet naar NL, maar inmiddels wel).

Uganda/Oeganda
Kocht voor omgerekend 8 euri (2003) prepaid kaart (Mango), met ik meen een euri of 3 beltegoed. Mango was stuk goedkoper dan andere aanbieders (MTN onder meer), maar had niet echt fantastische dekking (wel in de stad, maar dus niet echt als je de rimboe intrekt) (gelukkig ook kpn-kaart meegenomen). Sms naar NL was toen ook al mogelijk, ongeveer 10 eurocent per bericht.

Al met al was de aanschaf van een prepaidkaart zeer zeker de moeite waard, zelfs al blijf je er maar een paar weekjes ofzo.
Niks geen gedoe, gewoon simpakketje kopen bij de winkel zonder paspoort of dat soort onzin. Opwaardeerkaarten waren meestal zeer goed voorhanden.

Tja, je weet maar nooit wie er heen gaat...

› reageer

Weet iemand of je losse simkaarten kan kopen in Argentinië en hoe duur die zijn? Bellen via Nederland netwerk is héél prijzig!

› reageer

Informatie over prepaid bellen in Argentinië is bij prepaidgsm.net te vinden. Je hebt alleen wel een triband of 1900 MHz toestel nodig. CTI Movil heeft redelijke dekking, de andere netwerken vaak alleen Buenos Aires.

› reageer

Weet iemand iets over Oostenrijkse prepaid kaarten? Ik heb gehoord dat je je daar ook moest registreren ivm Al Quida of zoiets.

› reageer

even een vraagje: lees hier net over pre paid kaarten te kopen voor je eigen toestel in maimi, maar gebruiken ze daar sim kaartjes dan?
ik kan mij nog herrineren, dat ons toestel volgens mij niet een sim kaart bevatte die we in New York gekocht haden. Het zat geloof ik op verizon netwerk..

› reageer

Volgens mij zijn er meer standaarden in de USA. De GSM toestellen bevatten wel SIM kaarten. In de USA kun je lekker goedkoop Triband toestellen kopen - die worden vaak speciaal aan Europeanen aangeboden omdat de $ nu zo laag staat.

› reageer

Oekraine
Net als in NL goedkope prepaid simkaart met x Ghrivna (Oekrainse munteenheid) beltegoed. Sim blijft vanaf 2004 altijd geldig. Wel jammer dat deze prepaid zeer weinig roaming heeft. Niet in NL bijvoorbeeld, daarvoor moet je een abonnement aanschaffen.
SMS is zeer goedkoop. Opwaardeerkaarten op iedere hoek van de straat verkrijgbaar. (Had zelf Kievstar, maar concurrenten bieden ongeveer hetzelfde)
Heel soms kreeg ik erg vervormde SMS'jes uit Nederland, maar waar die fout lag is moeilijk te achterhalen.
Inkomende gesprekken gratis

Rusland
In grote steden ook prepaids te krijgen, echter toen ik de laatste keer voor langere tijd in Rusland was (2003) toen zat ik in een kleinere stad en daar kon je alleen een abonnement afsluiten, wat echter wel als prepaid werkt: je koopt eerst x Roebel beltegoed wat je dan mag opbellen. Je hebt echter niet de gemakken van dat 'pre-pay', want je sluit wel een contract af. (ook al dan niet per definitie voor een jaar, je moet wel heel wat papiertjes invullen)
Vaak zijn inkomende gesprekken niet gratis

› reageer

Deze draad kick ik toch even. Voor velen is het goedkoper om een buitenlandse prepaykaart te kopen. Ook ik wil zo'n prepaykaart kopen, en wel een Duitse Vodafone kaart. Ik heb me al flink verdiept in deze kaarten, en wou zo'n kaart online op vodafone.de kopen. Blijkt dat dit alleen mogelijk is om de kaart binnen Duitsland te laten bezorgen. Ik ga naar een nogal afgelegen deel in Duitsland, waar ik wel bereik heb met Vodafone , en ben bang daar geen Vodafone winkel tegen te komen. Waar kan ik zo'n simkaart nog meer kopen? Benzinestations, VVV's...?

› reageer

Onder andere via www.ebay.de. Zoeken op vodafone en callya.

› reageer

Belgie

Ik bel al jaren met een Base prepaid heb ik om laten zetten naar de ay yildiz formule kan voor 15 cent smsen ipv 45 cent bij Proximus en Mobistar en bellen kost 35 cent ze hebben de boel weer omgegooid dus stap ik binnenkort weer over om voor 12 cent te smsn naar NL Kpn is goed bezig in Belgie!!

› reageer

Ik heb ook BASE, maar wat is dat voor een formule: 12 cent per SMS naar NL ?

@ Krijn (sorry, beetje laat, had je bericht niet gezien ) de GSM-netwerken AT&T en T-Mobile gebruiken wel SIM-kaarten, maar vaak weten de verkopers dat niet. Je moet dus wel even herrie maken om slechts de kaart en niet het toestel te krijgen. Verizon is inderdaad zonder SIM.

@Koen: weet je heel zeker dat je een lokaal Frans adres moet hebben of heb je gewoon een onwillige verkoper getroffen (gebeurt nogal vaak in een Franse telecomboetiek) ?
Anders moet mijn chequeboek mee op vakantie (staat mijn oude Franse adres op )
Ik vraag dit ook, omdat de Belgen beweren dat je hier (België ) je identiteitskaart moet tonen, terwijl ik met een strak 'ik heb geen identiteitskaart' gewoon mijn chip kreeg.

› reageer

Wat dat voor formule is ik zou eens surfen naar base.be want daar kan je zien dat ze de tariefplannen op de schop hebben gegooid en dus zijn veranderd suc6!

› reageer

Heeft iemand ervaringen in Ierland?

› reageer

Kilroy, de site bevat nog helemaal geen tarieven voor bellen en SMS-en naar het buitenland met die nieuwe formule. 12 cent per bericht is de prijs voor SMS-en binnen België. Als ik het goed begrijp blijven voor bellen/SMS-en naar het buitenland de oude tarieven van kracht: 45 centimes per bericht dus.

› reageer

Weet iemand of er ook fysieke shops zijn waar je simkaarten kan kopen?

› reageer

Als je vooral gebeld wil worden of je (terug) laat bellen lijkt easymobile.nl mij verreweg het goedkoopst. Ze zeggen dat je in heel veel landen voor 0,14 cent gebeld kan worden.
Roaminglijst easy Mobile

Als dit overal werkt vindt ik het fantastisch, vooral omdat ik me niet vestig in een bepaald land. Ik zou graag willen weten hoe goed het werkt.

› reageer

Nou het werkt prima kan ik je zeggen!!! Tarieven kloppen zoals ze daar op de lijst staan. Vaak valt het tarief zelfs nog 1 cent lager uit, is mijn ervaring... En inderdaad de goedkoopste optie als je gewoon je eigen nummer wilt houden wat je normaal ook altijd gebruikt...

Het enige nadeel is, dat sommige tarieven nóg goedkoper zijn dan ze daar staan in die lijst... bijvoorbeeld een SMS versturen kost in Duitsland via een ander netwerk geen 16 cent maar slechts 11 cent...

› reageer

Moet je nagaan hoe goedkoop he kan zijn. Veel providers rekenen zo 45-75 ct voor een smsje en gebeld worden is minimaal 50ct.

Kassaaaa

› reageer

Duitsland

T-Mobile
Nooit geen problemen mee gehad, vaak door heel Duitsland mee geweest, overal bereik gehad. Nog nooit gehad dat het netwerk overbelast was, zelfs niet in Berlijn bij grote festiviteiten zoals Love Parade. De enige plaats waar het bereik weggevallen is bij mij was op het S-Bahn station van Flughafen Schönefeld, hier moet je namelijk onder de grond door naar het perron. Hier heeft alleen o2 bereik, alle andere providers vallen hier weg.
Sim kaart kost 15 euro en er zat bij mij voor 10 euro beltegoed op. Voor smsen naar NL betaal je 19ct, bellen is idd duur. Gesprekken ontvangen is uiteraard gratis.
T-Mobile heeft sinds kort wat verandert in de tariefplannen, dus voor de nieuw aangeschafte SIMkaarten zijn er andere tariefplannen. Voor het actuele aanbod kijk je op: T-Mobile D Ook zijn er genoeg aanbieders zoals Simyo en EasyMobile.

Veel dingen gelezen over Vodafone, deze zijn vrijwel gelijk aan T-Mobile. Bereik is vrijwel identiek. Vodafone en T-Mobile leveren idd niet in Nederland helaas, dus je zal een winkel moeten zoeken, dit kan bij T-Mobile ook via de site.

België

Proximus
Met Proximus heb je in Belgie gewoon het beste bereik, Mobistar is ook redelijk goed, BASE op autowegen en steden ook, maar kan lang niet tippen aan Proximus in bijv de Ardennen. Ook leuke bijkomstigheid: Proximus heeft zelfs vaker nog bereik in Luxemburg. Sms-en en bellen naar NL is idd wel vrij prijzig, 50 ct voor een smsje. Zo kun je dus eigenlijk ook je eigen NL simkaart gebruiken voor een smsje. Simkaarten kunnen niet via het i-net gekocht worden, wel via Ebay ed.

› reageer

SURINAME

slechts 1 aanbieder van gsm netwerk.Starterskit voor $20 (amerikaanse dollar) inclusief $10 beltegoed.
ontvangs alleeen in bewoonde gebieden.
97% van suriname jungle daar weinig tot geen bereik.

› reageer

Indonesië

Telkomsel
Heb zelf zeer goede ervaringen met het Telkomsel netwerk. Érg goekoop smssen naar het buitenland en dus ook NL (5 eurocent) en de gesprekskwaliteit is zowel nationaal als internationaal prima. Het netwerk is zeer optimaal te noemen, zelfs midden in de rijstvelden vol bereik. Een prepaidsim met een vaak héél lang telefoonnummer (00628133707860x was mijn vorige) kost er ongeveer 2,50 met 2 euro beltegoed er op. Beltegoed is ook in elk afgelegen dorp te koop. Vaak via een Alphyra-achtige dienst en natuurlijk via kraskaarten die vanaf ± 2 t/m 10 euro verkrijgbaar zijn. Datadiensten zijn er ook flink in opkomst. GPRS kost 3 eurocent per 10KB, maar als je beltegoed op is kan er ook niks meer af en blijft je dataverbinding behouden. Prettig toch?

Totaalcijfer: 9.

Even terugkomend op de startpost: Mensen van buiten NL lachen zich rot als ze de prijzen hier zien maar als ik in Indonesië ben is het ook best lachen hoor....

› reageer

Heeft er iemand ervaring met een Nieuw Zeelandse (Vodafone) prepaidkaart? De tarieven ken ik, maar waar ik vooral nieuwsgierig naar ben of GPRS en Vodafone Live ook voor prepaidklanten werkt.

Ik heb al zo'n kaart en dat zou handig zijn. (dit aangezien KPN als enige provider in Nederland geen GPRS roaming zegt te hebben met Nieuw Zeeland, lijkt mij sterk, maar je weet maar nooit..)

[sub](aangezien niet alle kaarten voor niet inwoners makkelijk verkrijgbaar zijn, toch even deze off topic melding voor geïnteresseerden: ik doe binnenkort enkele buitenlandse prepaidkaarten weg. Tim Italië, Vodafone Duitsland, O2 Duitsland, E-plus Duitsland, Sunrise Zwitserland en later mogelijk nog een Spaanse en een Luxemburgse, iemand al reisplannen? Op de meeste kaarten staat nog flink wat tegoed. info per mail, niet in het topic).[/sub]

› reageer

Iemand ervaringen in Tsjechië gehad?
Het lijkt me dat daar wel makkelijk een sim (met evt. wat beltegoed) is te kopen? Of heb je daar ook een lokaal adres nodig of iets?

Misschien weet iemand waar ik nu alvast zo'n sim (of twee) aan kan schaffen?

› reageer

Ik vroeg mij af, of het binnenkort nog loont om een buitenlandse kaart te hebben. Immers, de EU wilde dat gebeld worden buiten je thuisland net zo duur zou zijn als gebeld worden binnen je thuisland. Echter, als ik nu de operators in actie zien met halve sigaren uit onze eigen doos, dan lijkt dat goede voornemen niet zo'n vaart te lopen.
Wat denken jullie ? Kopen jullie nog lokale chips in EU-landen ?

› reageer

Ik heb een easymobile sim, waarmee ik slechts voor 0,14 cent in heel veel landen gebeld kan worden.
verder veel voordelen zoals:
nederlands 06 nummer
nummer bekend bij vertrek
geen simkaart te kopen in vakantieland
ook goedkoop prepay bellen in eigen land
als je prepay belt, hoef je niet iedereen in te lichten dat je een ander nummer hebt

Als je meer als 100 min in een land wil bellen, kan je waarschijnlijk beter toch maar een sim van dat land aanschaffen.

› reageer

Als er al prijsverlagingen komen, komen die pas in 2007. Komende zomervakantie en wintersport heb je er dus nog niets aan. Dan nog gebeurt dit in fases en niet in 1 keer. Voorlopig hebben de providers bijzondere tariefplannen voor buitenlandbellen als je je aanmeldt. (geldt ook voor Vodafone Passport: niet aangemeld betekent sind de nieuwe abonnementen dat je gewoon de oude prijs en dus de volle mep betaalt.)

Daarbij kan je op een lokale kaart gratis gesprekken ontvangen (ook als het ontvangen gesprek bijvoorbeeld slechts 5 seconden is en dat is nog altijd minder dan 14 cent per minuut of de 99 cent van Vodafone.) Verder is mailen en internetten via een lokale kaart doorgaans betaalbaarder of kan je goedkoop lokaal inbellen (soms zelfs met voordeelnummers). Tenslotte doen niet alle providers mee. KPN wacht bijvoorbeeld eerst de stappen van de EU en van de concurrentie af en laat de melkkoe dus gewoon doorwerken. (zoals het er nu uit ziet ook in 2007)

Wat een andere poster al aan gaf: de gespreksprijzen zullen in de toekomst dan mogelijk wel gaan dalen, de prijzen van diensten niet. GPRS/UMTS duur, betalen naar 0800 nummers wat op lokale kaarten vaak gratis is en dezelfde prijs voor binnenlands bellen als voor bellen naar Nederland.

Roaming kan dan in de toekomst wel iets voordeliger gaan worden, maar er moet aan verdiend worden. Het zal dus nagenoeg altijd duurder blijven dan bellen met een lokale kaart. Vooral als je gebeld wordt, naar 0800 belt en binnen een land ook eens wilt bellen voor een reservering onderweg of naar bekenden daar.

› reageer

Er komt toch wel weer een nieuwe melkkoe!

› reageer

Mijn ervaring in de landen: Zambia, Malawi, Tanzania, Kenia

Koop een Celtel-sim voor 2 tot iets meer dan 4 euro. Hier staat dan vaak ook nog beltegoed op van een dollar of 2. Bereik van Celtel is erg goed vergeleken met de andere providers (Volgens mij, gsmworld en de plaatselijke bevolking).

Zuid-Afrika: ik heb hier zowel van MTN en later van Vodacom gebruik gemaakt (mijn telefoon was gestolen). Beiden hebben een erg goed netwerk (in de andere landen zijn zij duidelijk minder ten opzichte van de concurrentie) en bieden simkaarten aan voor 2 tot 5 Rand (25 tot 60 euro cent).

Zimbabwe: De prijs van een nieuwe simkaart is 10 euro, ze zijn alleen niet leverbaar. Op de zwarte markt kun je een tweede handse kopen voor 40 tot 50 euro. Je zit dan op een beperkt netwerk dat continu overbelast is; een soort van Nederlands netwerk op oudjaarsavond.

Als je in een land zit waar Celtel een netwerk heeft (15 Afrikaanse landen inmiddels), ga dan voor celtel, zij hebben eigenlijk altijd het beste netwerk en zijn vaak ook nog iets goedkoper.

› reageer

Windstorm: ik zal toch maar een NL SIM meenemen in het buitenland. Was afgelopen maand in Italie en ik kon maar 1 keer (de eerste keer via het dure Vodafone) mijn Easymobile kaart gebruiken!

ALLE ANDERE KEREN KON IK IN GEEN 1 PROVIDERS INLOGGEN/GEBRUIKEN! Pas op andere toekomstige Easymobile klanten met hetzelfde buitenlands avontuur! Het hoeft niet altijd te werken.

› reageer

Ik heb goede ervaringen met United Mobile de sim kost 37.50 met e 15 beltegoed, en dan kan je gratis gebeld worden in een zeer groot aantal landen, bellen vanaf holland met een vaste kpn lijn kost dan ook maar e 0.10 per minuut, je krijgt een Liechtenstein mobiel nummer!
Je kan het erg gemakkelijk online bestellen en wordt binnen 3 dagen thuis bezorgd.

› reageer

Betreft Tsjechie;

Ik heb zeer goede ervaring met T-Mobile Prepayd in Tsjechie. Vier jaar terug na diefstal van mijn eigen telefoon een toestel met simkaart van TM gekocht. Deze waardeer ik ieder jaar weer op als ik in Tsjechie ben. Zelfs eens nadat het net iets langer dan een jaar duurde voordat ik hier weer kwam, kon ik nog steeds opwaarderen. Voor mij stukken goedkoper, en mocht je in het land zelf eens moeten bellen met een hotel, reataurant o.i.d. ook veel makkelijker.(of als je met een vakantievriendje aldaar wil sms-en
Tip: mocht je een prepayd simkaart aanschaffen, en je weet zeker dat je het jaar erop weer naar dit land gaat, koop dan voor de zekerheid een extra opwardeerkaart, zodat je eventueel na een half jaar ook nog op kan waarderen, want ik weet niet hoelang de tegoeden momenteel houdbaar zijn.
Opwaarderen kan ook bij de TM-shops aldaar, en simkaarten zijn vrijwel overal te verkrijgen.

› reageer

De hele thread heb ik snel doorgescrolled, dus hopelijk heb ik niets over het hoofd gezien. Maar heeft iemand enige ervaring met prepaid kaarten in Turkije?

› reageer

En zijn de voorwaarden in Frankrijk nog steeds zo beroerd als begin 2005 zoals beschreven in het begin van deze thread?

› reageer

@Suzanne

En heb je nog enig idee wat dat je gekost heeft, toestel+sim?
Er zijn dus waarschijnlijk ook wel losse sims te krijgen, weet je dat toevallig ook?

In ieder geval bedankt voor je info!
T-mobile heeft ook een beetje goed bereik in CZ? Dan ga ik daar ook voor denk ik

› reageer

voor Thailand:
sim 12Call voor 500 baht (incl 300 baht beltegoed) in winkels te koop.
Beltegoed een maand geldig, bij opwaarderen met 300 baht komt er een maand bij

› reageer

Finland
Wat betreft prepaid heb ik ervaring met DNA. Volgens mij een vrij grote en voordelige aanbieder. 7,50 voor een startpakket (was een aanbieding, normaal 10 euro geloof ik). Daarvoor krijg je 15 euro beltegoed (5 euro op kaart, 10 na registratie). Sms'en is goedkoop, bellen ook wel geloof ik. Ook boven de poolcircel nog bereik

Wat betreft abonnementen: goedkoop bellen en sms'en, maar je betaald de telefoon vol! Ze zijn dus vaak een paar honderd euro kwijt voor de telefoon, en bellen zich dan helemaal scheel

› reageer

Ik ben verslaafd aan reizen, als ik voldoende saldo op de rekening heb en nog een aantal vrij dagen dan ben ik on the move zoals ze dat zo mooi in de commercial van BP zeggen.

In het verleden kreeg ik echter, na terugkeer in Nederland, elke keer een kater van de hoge GSM rekening i.v.m. het gebruik in het buitenland.
Daar is sinds 2004 gelukkig verandering in gekomen nadat ik de volgende actie(s) had ondernomen:

A: Ik kocht dat jaar een goedkoop simlockvrij GSM toestel, de Nokia 1100.
B: In het buitenland als 1e actie naar een GSM shop om daar een pre paid kaart te kopen, in de meeste gevallen zijn die stukken voordeliger als in Nederland, ik betaalde er bijvoorbeeld in Tsjechië en Lithuania net 3 euro voor met 2 euro standaard beltegoed.
Deze kaarten zijn oneindig geldig, je hoeft ze dus slechts eenmaal aan te schaffen.
C: Per SMS informeer ik eenmalig vrienden, familie omtrent m'n tempory GSM nmmer.

Gevolg: Lokaal, voor het bestellen van een taxi of piza betaal ik slechts 2 eurocent per minuut, bellen naar nederland kost mij, in het duurste geval 30 eurocent per minuut. SMS naar Nederland..20 cent en lokaal naar een vriendinnetje of zo 2 eurocent.
Vorig jaar mijn dure Nokia, met internet access, die ik normaliter alleen in Holland gebruik, eens uitgeprobeerd middels het Lithuaanse BITE GSM (Vodafone) GPRS internet....voor 1 (!!) euro per 24 uur had/heb ik een supersnelle internet verbinding met een maximum van 3 GB Dat zijn nog eens andere bedragen als in ons koude kikkerlandje .

Eenmaal terug in Nederland sinds 2004 nooit meer een hoge GSM rekening

› reageer

Ik zit in Mei een week in Barcalona..
Mijn tante woont daar...Dus als ik me moet registreren kan ik gewoon daar op... Maar... Wat moet ik nemen!? Amena is over genomen door Orange. Orange NL heeft zijn tarieven verlaagt... 40 eurocent.. Bellen naar NL & naar Spanje (Mobiel en Vast). Alleen wat moet ik doen? Gewoon bellen met mijn Orange Abbo. Of daar toch even een VodaFone kaartje kopen!? Mijn famillie heeft een huisje aan de andere kant van het land.. Dús die kaart ga ik zeker vaaker gebruiken.

› reageer

Eerst even naar een GSM shop gaan, tante meenemen voor de vertaling, daar informeren of ze losse pre-paid kaarten verkopen en, indien ja, hoeveel de prijs bedraagt.
Zo heb ik nog ergens een Engelse pre-paid kaart van Vodafone, die kostte mij 10 pond, ongeveer 16 euro met daarop ook 10 pond aan beltegoed.
Geen registratie of zo, alleen de mededeling in the manual dat de kaart, indien in 3 maanden niet gebruikt, er bij een volgend bezoek aan de UK automatisch een ander GSM nummer op zou komen, dit ivm een tekort aan GSM nummers in de UK ( vond het een vreemd bericht maar goed, Engelsen zijn soms vreemde snuiters )

› reageer

Gisteren in Duitsland (Wilhelmshaven) gezeten. Minimaal 8 telecomshops binnengeweest. De trent is zo geweest dat zowel abo's als prepaid het duurst in Europa uitvielen, aldus een filiaalmanager.
In het gesprek kwam naar voren dat je in bv Rusland al prepaid zou kunnen bellen voor ca 1,5cnt p min. Deze trent lijkt nu over te komen naar Duitsland. Vb: een startpakket van T-Mobile werd aangeboden voor E4,49 met E10,- beltegoed; dit is uitzonderlijk voor Duitsl, waar voorheen E19,99,- betaald moest worden voor zo'n pakket met hooguit E5,- starttegoed. Nu betrof dit een actie, maar de trent is gezet!

Ook met prepaidpaketten incl telefoon verandert de trent.
Vb: bij een Fotopoint-filiaal (niet inbegrepen bij bovengenoemde 8 shops) Vodafone CallYa MOTOROLA C121 incl E5,- starttegoed voor E9,99! Of T-Mobile Xtra Nokia 2310 voor E29,95 met E5,- starttegoed. Of een O2 Loop-Card (voorheen E19,99) voor E4,99 met E5,- starttegoed. Of een O2-LOOP Nokia 2610 voor E39,95 incl E10,- starttegoed (bij opwaarderen met E30,- krijg je nadat je dit verbelt hebt een bonus van E20,- die max 6 mnd geldig is (alléén voor gesprekken/sms/voicemail binnen Duitsland te gebruiken).

Bij Schlecker (ook niet bij de "8" inbegrepen; zie boven) een Motorola C115 voor E9,99 met E10,- beltegoed (via als k me goed herinner "Symya"; dit is nog E10,- goedkoper dan de Kruidvataanbieding C115 van Orange met E15,- tegoed voor E25,-!

Dan nog bij "Fotopoint" een nokia 6230i prepaid voor E159,95(!); starttegoed en netwerk ben k vergeten, heb ook zoveel gezien daar...

Nadeel van prepaid is voor toestellen (ook bij abo's) pas zonder kosten simlockvrij te maken na 2 jr.
Ander nadeel is de NOG te hoge beltarieven, variërend van E0,09 p min tot E0,79(!) p min, voor zover ik nu heb kunnen zien.

De boven in mijn post genoemde filiaalmanager (van Mobilcom) wist nog te vertellen dat aanbiedingen (zoals in Ned bij bv Harense Smid; UPC) startkaarten voor E2,50 met E10,- geen uitzondering meer waren (ben dit niet tegengekomen).

Nou nog een vraag aan jullie.

Zou een prepaid-toestel (zoals bv de nokia 6230i, zie eerder) uit Duitsland of een ander Europees land, in Ned te unlocken zijn bij de "TeleTurk" of de "TeleMarokkaan"? Of misschien via een unlocksite?(wat me opviel is dat de daar plaatselijke "TeleTurk" zelf niet kon unlocken, maar wel kon "opsturen"; bij gelukte unlock kostte t E30,-; wel even wat duurder dan de "TeleTurk" in Ned!)

› reageer

Heb wel een unlockte Duitse Nokia 1100 gehad, unlocken was geen probleem, volgens mij toen gedaan via Trycktill. Toestel kende alleen geen NL, alleen Duits en Engels Blijkbaar hebben ze daar toch andere versies dan hier. Taal is er bij de unlocker wel op te zetten, maar voor een 1100 loont dat niet echt.

› reageer

De toestelprijzen met kaart in Duitsland mogen dan wel beter aan het worden zijn, dat neemt niet weg dat bellen van Duitsland naar Nederland op een Nederlands abonnement meestal goedkoper is dan op een Duitse prepaidkaart. Daarbij had je tot nu toe in iedergeval de plicht je kaart te registreren met een legitimatie. (weet niet of dat nog zo is).

Voor binnenlands gebruik zijn vooral Simyo en Aldi Talk aan te bevelen (beide op het E-pus net wat hier en daar nog wat gaten in de dekking heeft). Zelf gebruik ik een O2 kaart waarbij je goedkoop kan bellen en doormiddel van roaming op het T-Mobile net buiten het O2 dekkingsgebied gewoon voordelig verder belt. In de praktijk gebruik ik met name GPRS/WAP verbindingen van O2-loop. Nog handiger zijn de file meldingen die "location based" zijn: net een klik in het O2 Wap portal zoekt het toestel uit waar je bent en geeft de file meldingen die je in die buurt tegemoet gaat. Dat heeft mij al veel (vakantie) vertraging bespaard.

Voor een famillie reisje ooit een 2e O2 kaart aangeschaft, dan bel je lekker voordelig binnen hetzelfde netwerk. Nadeel is wel dat je er daarna niet veel meer mee doet.

› reageer

Rusland, St. Petersburg:

Ik ben afgelopen kerst en nieuwjaar (2006/2007) in St. Petersburg geweest. Er zijn daar 5 aanbieders. Megafon, Beeline, MTS, Tele2 en Skylink. Die laatste is geen gsmprovider maar iets anders, een analoog netwerk waar je met je Nederlandse gsm niets aan hebt.

Alle kaartjes daar zijn prepaid. Postpaid bestaat er niet. Dat wil echter niet zeggen dat er geen abonnementen zijn. Je kunt er een abonnement afsluiten, dit betekent echter dat je voor een vast bedrag per maand minder per minuut gaat betalen. Je moet er dan echter wel voor zorgen dat er voldoende saldo op je prepaidkaartje staat.

Men zegt dat de netwerken van Megafon en MTS het beste zijn. Ik heb gekozen voor MTS (deze ondersteunt ook EDGE). Er waren een tiental verschillende tariefplannen. Met sommige plannen bel je goedkoper naar lokale nummers, met sommige goedkoper naar andere nummers van dezelfde provider en met sommige tariefplannen kan je vriendennummers opgeven waar je vervolgens goedkoper naar belt. Je kunt ook een vast bedrag per maand betalen zodat je vervolgens minder per minuut betaald. Uiteindelijk betaal je zonder vaste lasten per maand voor een 2 a 3 roebel (ongeveer 7 a 10 eurocent) per minuut.

Prepaidkaartjes van MTC / MTS kosten ongeveer 5 dollar met 5 dollar beltegoed. Dus ook interessant als je er maar voor korte tijd bent. Vanuit Nederland bel je met bv telediscount voor 5 cent per minuut naar een Russisch gsmnummer. Dat is goedkoper dan in Rusland gebeld worden op je Nederlandse gsm. Voor Telfort betaal je iets van E 2 per minuut voor het ontvangen van gesprekken. Het kopen van zo'n kaartje is makkelijk. Een paspoort met geregistreerd visum is voldoende. En telefoonwinkels zijn er bijna overal. Het is moeilijk je ogen open te doen zonder een telefoonwinkel te zien.

Uitgaand internationaal bellen of roaming met een Russisch prepaidkaartje kan alleen als je een extra contract afsluit bij een winkel van de provider die je hebt gekozen. Verwacht echter niet dat men daar Engels spreekt, hulp van iemand die Russisch spreekt is in zo'n geval noodzakelijk.

In Rusland heb je zogenaamde "lokale" gsmnummers. Gebeld worden in die regio is dan gratis. Dus met een gsmnummer van St. Petersburg in St. Petersburg gebeld worden kost niets, als je echter in Moskou gebeld wordt dan betaal je roamingkosten.

Voorzover ik het heb begrepen moet je elk half jaar een keer bellen of je saldo verhogen, anders wordt het kaartje geblokkeerd.

Voor een gsmtoestel betaal je daar de volle mep. Dus geen sponsering. GSM's zijn een beetje een statussymbool. Het staat erg sjiek om je telefoon waar je E 500 voor betaald hebt uit je broekzak te halen.

Het ophogen van je saldo doe je trouwens zo:
http://www.dimitrivisser.nl/Russia-St-Petersburg-gsm/

› reageer

@dimitriv
Kan het kloppen dat ik te horen kreeg dat je voor ca 1,5cnt kunt bellen als je dat zo doet met een extra vast bedrag per maand?(zie mn vorige post in dit draadje).

NOGMAALS aan jullie de vraag of unlocken in Ned kan met een in een ander Europees land gekocht prepaid toestel? Bij voorkeur Duitse prepaid-toestellen. Ben nl geïnteresseerd in de nokia 6230i prepaid voor E159,95 (zie mijn laatste post). Heb in Ned dit toestel nl nog niet prepaid gezien, maar dit kan aan mij liggen; bovendien bevalt me die prijs wel (simlockvrij in Ned/Dtsl nl vanaf E200,- tot E269,-; scheelt wel veel vind ik ).

› reageer

Kan het kloppen dat ik te horen kreeg dat je voor ca 1,5cnt kunt bellen als je dat zo doet met een extra vast bedrag per maand?(zie mn vorige post in dit draadje).

Dat heb ik niet gezien. Maar het was nog best wel ingewikkeld als je geen Russisch spreekt. En ik ben alleen in St. Petersburg geweest, het kan in Moskou anders zijn.

prepaid-toestellen. Ben nl geïnteresseerd in de nokia 6230i prepaid voor E159,95 (zie mijn laatste post). Heb in Ned dit toestel nl nog

Daar komt nog een tientje bij als je het niet zelf kunt unlocken. Op http://www.gsmweb.nl/forms/los056.htm kost het ding E 195 + een tientje rembourskosten. Iets duurder maar geen gedoe met unlocken, garantie etc.

› reageer

Kan iemand mij vertellen op welke manier ik het goedkoopst kan sms-en vanuit FRANKRIJK naar NEDERLAND? Wel Prepaid.

› reageer

Paar suggesties (niet zelf geprobeerd):

1. Koop twee Franse prepaidkaartjes. Stuur vanuit Frankrijk SMS naar je vriend(in) in Nederland die een van deze kaartjes heeft.

2. Koop een Franse prepaidkaart met ondersteuning voor dataverkeer. Installeer de Java applet van Voipbuster, koop Voipbuster beltegoed en verstuur je SMS via deze applet. Kosten: 5 cent per bericht plus dataverkeer (zou een paar honderd bytes per SMS moeten zijn).

› reageer

Heeft iemand ervaring met griekenland?

› reageer

Het interessantst zijn prepaidkaarten voor het ontvangen van gesprekken en het versturen en ontvangen van dataverkeer. Heeft iemand ervaring met dataverkeer op prepaidkaarten in Portugal? Is daar alleen WAP mogelijk of ook echt internet?

› reageer

Ik ben benieuwd hoe ik het het beste kan doen als ik voor een half jaar naar Duitsland ga en veel sms. Kan ik dit het beste met een Nederlandse prepaidkaart doen of doe ik er toch goed aan een Duitse te kopen. Wat zijn de kosten voor een smsje van Duitsland naar Nederland ongeveer met een Duitse simkaart??

› reageer

Welke provider heb je nu en welk abonnement heb je (of bel je prepaid?). Zelf heb ik een E-Plus kaart gebruikt redelijk voordelig voor SMS in vergelijking met het roaming tarief. Intussen heb ik hem nu niet meer nodig dus stuur eventueel even een mail al je interesse hebt in een deal.
Als voorbeeld: een sms vanuit Duitsland kostte mij bij KPN als abonnee (en ook voor prepaid klanten) 75 eurocent per SMS. Wordt je bij E-Plus nu nieuwe prepaidklant, dan valt SMS naar Nederland niet meer onder het normale SMS tarief. (wat het wel kost wordt nergens vermeld, volgens de klantenservice internationaal op een nieuwe simkaart ook 75 cent). Gelukkig is mijn sim geactiveerd voor midden 2006 en dan heb je nog de voordeligere tarieven. Dan valt sms naar het buitenland op het E-Plus net nog wel onder hetzelfde tarief als het binnenlandse SMS tarief. Dit is 20 cent per SMS. Kan dus behoorlijk schelen. Mocht je een simkaart gaan zoeken, zorg dan dat het een eerder geactiveerde kaart is die nog in het oude voordelige tarief valt.

Bij de andere providers zit je in hetzelfde schuitje verwacht ik. Daarbij zijn sommige prepaidkaarten slechts 3 tot 9 maanden geldig in plaats van de 12 maanden of onbeperkt zoals in Nederland. Bij E-plus geldt nog iets bijzonders: als je opwaardeert dan wordt de geldigheid van je nieuwe tegoed opgeteld bij die van je oude tegoed. Dus is je tegoed nu geldig tot 1 januari 2008 en waardeer je op, dan wordt de geldigheid niet 30 mei 2008 maar 1 januari 2009. Elders heb ik dat nog nooit gezien, ook niet in het buitenland. Je mag je tegoed zelfs met 2 jaar verlengen. Best apart.

Voor bellen naar Nederland is een Duitse prepaid niet interessant. De beste combinatie is volgens mij een Nederlands Vodafone abonnement of prepaidkaart met het passport tarief geactiveerd (haast gratis gebeld worden en redelijk voordelig naar Nederland bellen) en een Duitse prepaid voor SMS en bellen binnen Duitsland en zaken zoals verkeers info etc.

› reageer

@Koen
"Dus is je tegoed nu geldig tot 1 januari 2008 en waardeer je op, dan wordt de geldigheid niet 30 mei 2008 maar 1 januari 2009. Elders heb ik dat nog nooit gezien, ook niet in het buitenland. Je mag je tegoed zelfs met 2 jaar verlengen."

Dat is in Thailand ook. Als je daar een prepaid kaart opwaardeert met THB 300, wordt de geldigheid met een maand verlengd; met THB 1500, 5 maanden er bij etc.

› reageer

Indonesie idem. Als je daar je 'pulsa' (beltegoed) opwaardeerd wordt de geldigheid van de sim ook verlengd.

Het is dan ook afhankelijk van de manier waarop je dit doet. Via een pinautomaat (alleen voor Indonesische rekeninghouders) geldt een langere verlening dan via een kraskaart. Ook 'Elektronik' opwaarderen is mogelijk. De toko stuurt een smsje naar de provider met jouw telefoonnummer + opwaardeerbedrag. Binnen 2 sec kun je dan weer bellen. Deze weg is vaak het goedkoopst. Voor IDR 100.000 betaal je dan IDR 96.000.

› reageer

@ Koen

Ik heb nu prepaid van Tele2, zal je ff mailen of k de kaart van je over wil nemen

› reageer

@Koen
In China geldt dit systeem ook voor de prepaid. Bij het opwaarderen wordt de nieuwe geldigheidsduur + oude geldigheidsduur = nieuwe totale geldigheidsduur.

Bij China Mobile is het beltegoed maximaal 720 maanden houdbaar.
Bij China Unicom is het beltegoed maximaal 540 maanden houdbaar.

Zie ook http://www.telecomvergelijker.nl/thread/22082
over mobiel bellen in China.

› reageer

(Vrijwel) levenslang dus...

720 maanden = 60 jaar.

› reageer

Goed systeem!

› reageer

excuses jongens,

'maanden' in de vorige post moest 'dagen' zijn. De max. zijn dus 24 maanden en 18 maanden.

Mijn ervaringen met beide providers zijn goed. Maar ik heb alleen ervaring in de provincie Guangdong. Het kan zijn dat de dienstverlening(tarieven, netwerkbereik) anders zijn in andere gebieden in China.

In de 2 maanden die hierop volgen kan je niet meer bellen of gebeld worden en alleen maar opwaarderen. Officieel worden niet actieve prepaids daarna afgesloten en heb je geen recht meer op vergoeding. Maar de telecomproviders doen vaag over het afsluiten van langdurig niet actieve prepaids...meestal kun je die gewoon opwaarderen en weer gebruiken, maar dit is niet het officiele beleid.

Beltegoedkaarten zijn te verkrijgen in de waarden van RMB 30,50,100,200,500. Omgerekend in Euro's: 3,5,10,20,50. (ja, wisselkoers is +/- 'euro/10=Chinese valuta'.

En soms zijn er van die acties waarbij je in een keer EUR 200+ moet opwaarderen op je simkaart, om een leuk cadeautje te krijgen (=eenvoudig/leuk mobieltje)

› reageer

Oostenrijk
Wij hebben een Oostenrijkse prepaid kaart voor een betaalbare prijs via Eety al voor ons vertrek uit Nederland online besteld. Met de Eety classic kaart bel je met je mobieltje voor 12,7Ct. naar vaste nummers in Nederland. En een sms kost 9Ct. Echt heel fijn.

› reageer

hoi weet iemand als ik bv in spanje een simkaart koop
bij orange of ik dan met nederlandse opwaardeerkaarten kan opwaarderen
?

› reageer

Nee, dat kan alleen bij Vodafone.

› reageer

Heeft iemand in tussen ervaring met Griekse (Kreta) pre-paid kaarten? Kosten? Behoud beltegoed enz....
De sites zijn niet helder in hun info.

› reageer

Ooit op Karpathos een griekse simkaart van vodafone gekocht (ze hadden niks anders)
kostte erg veel moeite om alles te begrijpen, maar uiteindelijk taal omgezet naar engels..
kostte tientje ofzo met 15 euro tegoed... dacht een jaar geldig, en tegoed kon je overal kopen beltarieven geen idee, we hebben gewoon maar zitten bellen, dat was altijd goedkoper dan met je NL Vodafone prepaid toen
maargoed ik heb het dan wel over 2003 ofzo en eenmalig gebruikt... later nog eens in nederland gewoon getest, en toen was ie braaf afgesloten.. maar de dekking was voldoende... cosmote schijnt het beste te zijn in griekenland, maar in steden en op plekken waar veel toeristen komen hoef je je echt geen zorgen te maken

› reageer

voor sms'en kan je vanaf 1 juli het beste bij vodafone zijn, zie ook dit topic
29 cent per bericht is volgens mij het goedkoopste op dit moment

› reageer

Ik zag vorige week in Frankrijk simkaarten liggen bij de mega supermarkten van E.Leclerc. Belofte op de reclame folder voordeligere tarieven binnen Frankrijk en voordelig bellen naar het buitenland. Ze hebben verschillende prepaid tariefplannen. Misschien is er dus voor Frankrijk voor het eerst een Frans alternatief beschikbaar (Originele kaarten van Orange, SFR en Bouyges zijn duur in gebruik, tot nu toe duurder dan een Nederlands abonnement voor bellen naar NL, helemaal als je bijvoorbeeld Vodafone Passport of iets dergelijks geactiveerd hebt.

NB. nog wat opvallends: met mijn Nederlandse KPN abonnement kon ik niet inloggen op Vodafone dochter SFR. Alleen Orange en KPN voordeelpartner Bouygues waren beschikbaar. Orange Frankrijk had inmiddels op heel veel plekken UMTS. Verder EDGE op zowel Orange als Bouygues. Dit werkte echt heel relaxt in aanvulling op de UMTS dekking. Nog een opvallend iets: met mijn Nederlandse Orange USIMkaart kon ik niet op UMTS van Orange Frankrijk inloggen. Wel op GPRS en EDGE. Verbazend dat een eigen partner niet de klanten op UMTS toelaat, terwijl dit wel lukte op T-Mobile en KPN simkaarten.

› reageer

in slowakije zijn orange en tmobile de grootste aanbieders. Ook is er O2 op de markt. Ik heb alleen ervaring met Orange. Overal goed bereik, kosten zijn laag. Je koopt het zo bij een orange winkel. Dekking is erg goed, ook edge (dat schiet nog best op). Aanrader dus. Beltegoed een maand of 3 geldig.

› reageer

Iemand ervaringen met bellen in Costa Rica? Lokale prepay-kaarten en/of bellen met debitel in Costa Rica? bij debitel kreeg ik als antwoord van ik heb op de site gekeken en ik kan Costa Rica niet vinden, dus ik kan niet garanderen dat het werkt. Wat heb ik aan zo'n antwoord? Kan ook zelf wel op een website kijken en daar noemen ze alleen "Landen buiten Europa", dus logisch dat je geen Costa Rica kan vinden

› reageer

Grappig, ga ook naar Costa Rica. Volgens mij kan je geen lokale prepaykaart kopen als buitenlander. Je kan wel een telefoon huren bij veel autoverhuurbedrijven. Ik kan zelf met een Simyo, Orange-abo, t-mobile-abo of Vodafone-abo-simmetje op pad. Ik ben er nog niet uit welke kaart ik aan het thuisfront ga doorgeven.

› reageer

Weet iemand toevallig of je een Spaanse simkaart kan kopen (liefst van vodafone) in Nederland? En zo ja, waar?
Alvast bedankt!

› reageer

Zou een advertentie op MP zetten dat je er eentje zoekt
denk dat je snel genoeg iets aangeboden zal krijgen
zou niet weten of ze ook in de winkel te koop zijn.. denk het niet

› reageer

Wees voorzichtig... Een regelmatige "zonaanbidder" (Spanje) vertelde me (welliswaar poosje geleden, weet niet of het nu nog geldt), dat je voor inkomend verkeer uit b.v. Nederland dient te betalen.
Grapje heeft toen wel wat centjes gekost...

› reageer

Ik heb een Spaanse simkaart van Carrefour Móvil.

Dat was +- 1 jaartje geleden de goedkoopste om naar het buitenland te bellen/gebeld te worden. Beltegoed 6 maanden houdbaar, ik kom ook ongeveer 1 keer per half jaar in Spanje. Hij is tot nu toe altijd geldig geweest als ik terug kwam. Goeie ervaringen mee!

› reageer

Ik heb het een en ander uit gezocht mbt tot Griekse providers. Wie wil kan er zijn voordeel mee doen.
De 3 grote Griekse providers; Wind, Vodafone en Cosmote hebben allemaal een actie tot 1 maart of 1 april waarbij nieuwe prepaid klanten een hoop belminuten en smsjes gratis krijgen.

Wind
Nieuwe prepaid klant voor 01/04/09, en je waardeert maandelijks voor €3 of meer op dan krijg je voor heel 2009 iedere maand gratis 1000 belminuten en 1000 smsjes voor €1.

Vodafonealleen tariefplan CU
Nieuwe prepaid klant voor 01/03/09, en je waardeert maandelijks voor €3 of meer op dan krijg je voor heel 2009 iedere maand gratis 1000 belminuten, 1000 smsjes en 30MB HSDPA toegang voor €1.

Cosmote
Nieuwe prepaid klant voor 01/03/09, en je waardeert maandelijks voor €3 of meer op dan krijg je 600 minuten en 100 smsjes gratis per maand.

De €3 die je op moet waarderen wordt niet afgeschreven maar geldt als eis om de bonus te ontvangen.
Opwaarderen kan bij iedere provider vanaf €3.
Een startpakket van alle Griekse providers kost maar €5.

Goedkoop naar NL smsen doe je met Frog, Ciao of Carrefour voor maar €0,04/sms.

Mobiel internetten (HSDPA) ook buiten de portal is het goedkoopst met Vodafone (prijzen per maand):
30 MB €3,95
150 MB €10
250 MB €13
500 MB €17,50

Ga je veel bellen of smsen naar een Grieks nummer dan heeft iedere provider bundelopties waarvan de prijzen nagenoeg gelijk zijn:
600 belminuten en videocalls voor €5
600 sms en mms voor €5
Combinatie van bovenstaande voor €7

Zo goedkoop mag het hier ook wel eens worden

› reageer

Aangezien de zomervakanties weer voor de deur staan en de EU de tarieven wederom verplicht laat dalen geef ik dit topic maar weer eens een schopje omhoog. Als je het mij vraagt zijn op veel momenten de buitenlandse prepaids niet meer rendabel zodra de prijsverlagingen doorgevoerd zijn. (voorbeeld: op mijn Nederlandse abonnement bel ik 50% goedkoper naar Nederland dan op mijn Duitse prepaidkaart die ik tot nu toe gebruikte).

Heeft er trouwens iemand info over mobiel internet gebruik in het buitenland? Ik ben met name geïnteresseerd in info voor Spanje, maar weet zeker dat anderen vast info over andere landen willen hebben.

› reageer

Spanje en internet = Simyo Spanje
(Zelf geen ervaring, bestellen lijkt mij lastig )

› reageer

Gezien de ervaringen die daar staan, toch maar een alternatief zoeken.

› reageer

Misschien handig: een soort Indonesische Telecomvergelijker.
Orgineel: http://operatorseluler.com/
Vertaling: via Google Translate.

› reageer

Ik heb inmiddels een duitse site/shop gevonden met wat info over spaanse prepaids. http://www.gsm-webshop.com/ Ik zag daar ook een Vodafone datasimkaart voor Spanje. Ze zijn alleen net met vakantie, dus kan nu niet zien wat de simkaarten kosten.

› reageer

Weet er iemand ook wat over Zweedse kaartjes? En de tarrieven (in kronen of euro's, maakt me niet uit)? Ik zou graag wat goedkoper bereikbaar willen zijn voor vrienden die daar wonen....

› reageer

Van een collega ooit gehoord dat bellen daar heel erg goedkoop was, maar details weet ik verder niet.. volgens mij had hij het over het betalen van alleen een starttarief per gesprek, dat het mogelijk was om zo'n soort tariefplan te hebben

› reageer

Dat is inderdaad erg goedkoop.... Iemand tips welke ik het beste kan kopen als ik weer eens in Zweden ben (of ik vraag of ze ééntje meenemen)?

› reageer

Lycamobile Frankrijk

Een paar maanden geleden bestelde ik een gratis sim met € 1 credit van Lycamobile Frankrijk via de website www.lycamobile.fr

Hoewel de website zegt 'Only avaliable to customers with a French residential address' bestelde ik de sim en kreeg deze na enkele weken in de bus. Misschien omdat ik NL voor de postcode gezet heb?

Vorige week heb ik de sim al in NL op de website geactiveerd, maar wel met het Franse adres waar ik zou verblijven. Daarna werkte de sim, maar kreeg geen toegang tot een Nederlands netwerk. Toen ik een dag later in Frankrijk mijn telefoon aanzette werkte het wel en kreeg ik al snel een welkom SMS met mijn Franse Lyca nummer.

Bellen naar vaste nummers in ruim 50 landen kost maar 1 eurocent per minuut (15 eurocent starttik).

Internet werkt met de volgende instellingen voor 9 eurocent per Mb:
APN: data.lycamobile.fr
Gebruikersnaam: lmfr
Wachtwoord: plus
Zorg ervoor dat 'data roaming' is ingeschakeld.

Verder heeft Lycamobile FR momenteel ook onbeperkt data gedurende de rest van de maand waarin je een opwaardeering doet van minimaal 5 euro: Customer have to top-up during the month to enjoy the Unlimited Data offer and its valid for calendar month only. Unlimited usage is subject only to a variation of speed from 3G to 2G for usage beyond fair use limit of 3GB during the calendar month per SIM for fair use reasons to permit unlimited access. Promotional period - 21/08/2013 to 30/11/2013Geldigheid: volgens de voorwaarden 1x per 3 maanden een gesprek of sms. Volgens My Lyca is het tegoed echter tot november 2021 geldig ?!

› reageer

Voor opwaarderen van Spaanse prepaids is het shopadres inmiddels gewijzigd naar: http://www.prepaid.es/

› reageer

Spanje:

In Spanje is bellen met andere gebruikers met hetzelfde tariefplan over het algemeen gratis. Ook geldt er geen starttarief. Dit is normaal voor alle gesprekken altijd €0,15 (zonder IVA (BTW)). Ook sms onderling is gratis.
Prepaid bellen is veelal goedkoper dan pospaid. Mede door de vele voordeelopties.
Vergelijken loont zeker.

Probeer zo veel mogelijk selfservice te doen; via internet of codes om bijv. bundels te activeren. Dit kan bij bijna elke provider ook in het Engels. Het voordeel is dat je niet naar winkels moet waar het vaak druk is en waar klantvriendelijkheid niet bestaat. Al helemaal niet als je geen Spaans spreekt.

Vodafone Yu
Jongerenmerk van Vodafone.
Onderling bellen en sms gratis. Keuze uit 3 bundels varierend van €8-€16. Simkaart in winkel €13,84 met €13 tegoed (Op de Canarische Eilanden. Door de verschillende BTW tarieven kunnen prijzen varieren). Via internet bestellen kost €10 met evenzoveel beltegoed.
Alles via My Vodafone op internet mogelijk.

Lebara
Ook hier onderling bellen gratis. Sms niet.
Er loopt nu ook actie dat iedere gebruiker eenmalig 1GB gratis aan kan vragen.
Goede website in het Engels. Ook klantenservice is in het Engels.
Simkaart €5 met €5 beltegoed. Bij opwaarderen via internet krijgt men 100% extra beltegoed, via andere manieren is dit 50%. Dit extra beltegoed is voor alles te gebruiken, ook tijdens roaming.

Nogmaals, probeer een bundel te nemen, of in ieder geval iets om het starttarief van €0,15 per gesprek te vermijden. Dat maakt het duur.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.