Orange daagt Britse EasyMobile voor rechter

Volgens mij heeft dutchtone/orange nog eens een rechtzaak gewonnen toen er plannen waren om telefooncellen of brievenbussen (weet ik niet meer)oranje te laten worden.

Kwam voorbij tijdens en saai college dus ik kan het gedroomd hebben.

› reageer

Vrijdag, 25 februari 2005 - Orange klaagt de Britse nieuwkomer EasyMobile aan wegens de gebruikte kleur oranje nadat zes maanden onderhandelingen niets hebben opgeleverd.

De twee partijen hebben de afgelopen zes maanden onderhandeld over de gebruikte kleuren in de advertenties en het promotiemateriaal van EasyMobile.com. Orange, de mobiele-telefonietak van France Télécom, claimt dat EasyMobile zichzelf voordoet als Orange met hun kleurgebruik.

EasyMobile is een dochteronderneming van de EasyGroup, bekend van onder meer EasyJet, EasyCar en EasyInternetcafe. EasyGroup gebruikt de oranjekleur Pantone 21. Dit tot groot ongenoegen van Orange dat Pantone 151 gebruikt.

Voor het oog verschillen deze kleuren amper. Orange heeft de kleur Pantone 151 in 1994 vastgelegd in het Britse merkenrecht. Met deze registratie in de hand denkt het bedrijf de rechtszaak te kunnen winnen.

Bron: www.webwereld.nl

› reageer

Zoek zelf de (kleur)verschillen:
logo Orange
logo EasyMobile

Voor de zekerheid heeft EasyMobile op hun homepage dit gezet:
easyMobile.com have no connection and are not associated in any way with Orange Personal Communications Services Ltd. owned by France Telecom.

› reageer

zelfs een kleurenblinde ziet verschil !

› reageer

Ik wens Orange veel succes maar dit winnen ze nooit.

› reageer

Als je ze naast elkaar zet zie je het wel, maar ik vind ze toch ook wel verdacht veel op elkaar lijken.

› reageer

En als je zelf op je website zet dat je niks te maken hebt met orange, dan neem ik aan dat ze dus erkennen dat ze er wel op lijken.

En dus heeft orange daarmee wel een streepje voor in deze rechtzaak.

› reageer

Ik vind ze duidelijk genoeg van elkaar verschillen. Bovendien de mobiele tak wijkt naar mijn mening helemaal niet af van het easy-(jet) concept. Alles is nl. oranje van die lui, volgensmij ook het easyjet logo. Ik vind dat dat alles weer een streepje voor, geeft.

› reageer

@robert-jan,

dat vind ik nou ook, alles van de easy-groep heeft deze kleur.
nu met de telefoontak van easy gaat orange ineens zeuren

btw in het verleden heeft de kpn ook rechtzaken aangespannen ivm hun kleur groen en wel gewonnen trouwens, grote kans voor orange.

› reageer

Haha die kleuren zijn gewoon kompleet anders.

› reageer

Andere kleur en ander lettertype, dat gaan ze niet winnen...

› reageer

Jammer dat de heren het fout hebben...

Orange heeft haar kleur namelijk ingeschreven bij het Merkenburo van Engeland, dat betekent dat geen enkel ander bedrijf de kleur en vanzelfsprekend het logo van Orange mag gaan gebruiken.

Orange staat dus echt sterk op zijn poten. Want voor de merkenwet geldt: dat de verschillnde logo's en of kleuren niet naast elkaa rgelegd hoeven te worden, het is al voldoende als het "nagemaakte" logo al veel lijkt op het bestaande logo/kleur, d.w.z. Dat Easymobile een logo heeft gemaakt wat te veel lijkt op dat van Orange, waardoor er sprake is van verwarring bij de consument, de consument gaat Easymobile zien als deel van Orange en zo loopt Orange veel klanten mis.

› reageer

er zijn minder kleuren als bedrijven in de regenboog, waardoor er discussie kan ontstaan hierover.

ik denk het volgende:
pas als het kleurgebruik schadelijk is voor orange of dat er echt aantoonbaar verwarring ontstaat bij hun klanten, zal een rechter dwingen de kleur te wijzigen.

› reageer

Ja, er zijn minder kleuren als bedrijven. Maar als de NS of Coca Cola oranje gaat gebruiken is dat geen probleem, ook de andere onderdelen van de EasyGroup kunnen zonder problemen oranje gebruiken.

Maar als er in dezelfde bedrijfstak een nagenoeg dezelfde kleur gebruikt wordt is dat wél een probleem.

› reageer

Precies ATB! Dat is ook wat ik bedoel!

› reageer

Verschillend lettertype, verschillend logo, verschillende kleur. Ik zie het probleem wel van de bedrijfsmatige kant, maar niet helemaal duidelijk.

Ik weet nog dat Yorin eerst Me zou gaan heten. Modeketen We vond dat het teveel op We leek. We is mode, Me is televisie en de namen waren anders. Ik weet niet wat er uit die rechtszaak kwam overigens.

KPN Orange heeft ook zijn naam afgestaan aan Orange, had Orange ook al zoveel problemen mee. 't Is gewoon de naam. Wie bedenkt dat dan ook: Orange

› reageer

Alsof Easy Mobile ooit in de buurt zou komen van het klantenbestand van Orange B.V.. Ik denk dat het rechtzakengedoe meer kost dan het totale verlies van klanten van Orange naar Easy Mobile door de kleur..

› reageer

Het is nu meer dan een kleurtje, het is ook de eer van Orange die zich in de markt ophoog heeft gewerkt en at kan nu weer verslechteren door easy mobile.

› reageer

Gewoon pesterij van Orange! Als ze er echt wat aan wilde hebben, dan had Orange maar GSM capaciteit aan Easy moeten verkopen en daar leuk mee kunnen verdienen. Nu loopt T-Mobile UK met de klanten weg.

› reageer

Als de mobiele tak van Easy Mobile net zo "goed" ( lees slecht ) werkt als dat van Easy Jet, laat ze dan maar met de mobiele tak gelijk stoppen !!

› reageer

In Nederland heeft Libertel ook ooit hun 'kleur' merkenrechtelijk beschermd, en met succes, dus je weet maar nooit hoe het loopt...

› reageer

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als TPG Post zijn naam gaat veranderen in TNT en alles oranje wordt. Zelfs de brievenbussen. Gaat Orange dan zeuren dat dat niet mag omdat daar de contracten van Orange in gepost moeten worden

› reageer

Dat wordt idd. nog een verhaal apart, helemaal omdat TPG zelf ook min of meer in de telecom zit aangezien ze telefoons en pp-pakketen via de postkantoren verkopen.

› reageer

Ja wilde idd net posten, zat ook te denken dat tnt ook wel erg oranje is. ben benieuwd wat de beslissing is van de rechter.

› reageer

Volgens mij heeft dutchtone/orange nog eens een rechtzaak gewonnen toen er plannen waren om telefooncellen of brievenbussen (weet ik niet meer)oranje te laten worden.

Kwam voorbij tijdens en saai college dus ik kan het gedroomd hebben.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.