KPN[Telfort] Telfort komt met "Breedband"

Ofwel er iets echt iets HEEEEL erg mis met je telfort connectie.
Ofwel je hebt dingen verkeerd overgetyped en verkeerd begrepen.

Je hebt het over "12Kb/s , niet meer dan 15kb. "
dat is dus 1,5 KB/s en dat is inderdaad het dubbele van inbellen met een GSM op 9600 baud (over GSM ongeveer het maximum).

Maar elke vaste lijn modem verbinding is Veeeeel sneller! een 56kb/s is dus al zo'n 5x sneller en ook de gemiddelde GPRS connectie van elke willekeurige provider is ook rond deze snelheid.

Ik denk dus dat je 12KB/s - 15KB/s bedoeld (met hoofdletter 'B' dus, 'b' = bit en 'B' is Byte en 1 Byte = 8 bit)
Het lijkt me namelijk sterk dat edge van telfort langamer is dan hun eigen GPRS netwerk in Amsterdam (wat ik wel heb getest namelijk)

Als het 12KB/s -15KB/s moet zijn, dan is dat dus 96kb/s - 120kb/s .
Wat wel iets lager is dan de door telfort genoemde ('120-160 kbit/s'), maar 'uiterst slecht' zou ik dat niet willen noemen.
Het kan ook aan de meting liggen, ik weet namelijk niet of deze
speed test voor deze langzame snelheden bedoeld is, en dus of hij wel accuraat is.

› reageer

Telfort biedt vanaf het voorjaar 'mobiel breedband' internet aan consumenten en aan zakelijke klanten. Vanaf de zomer van 2005 kan heel Nederland daarvan gebruikmaken.

Telfort gebruikt de techniek EDGE, die snelle internetdiensten mogelijk maakt die vergelijkbaar zijn met het huidige UMTS. Het verschil is dat er voor EDGE geen nieuwe zendmasten nodig zijn omdat het gebaseerd is op het bestaande GSM/GPRS-netwerk. De kosten om EDGE aan te leggen zijn ook lager, wat Telfort vertaalt in scherpe tarieven. De klant kan kiezen tussen een tarief per kilobyte, een bundel of een vast tarief per maand (flat rate).

De snelheden liggen tussen de 120-160 Kbps, wat voor een mobiele surfen te vergelijken is met breedbandsurfen op een pc. Het is volgens mij nog niet genoeg om videotelefonie echt goed aan te bieden.

Daarnaast moet je telefoon wel EDGE ondersteunen, wat niet alle toestellen doen. Snelheden zijn natuurlijk afhankelijk van bereik en ik vraag me dus af of deze ook zo snel inzakken naarmate het bereik minder word, zoals bij UMTS het geval is.

› reageer

De snelheden liggen tussen de 120-160 Kbps, wat voor een mobiele surfen te vergelijken is met breedbandsurfen op een pc. Het is volgens mij nog niet genoeg om videotelefonie echt goed aan te bieden.

160Kbps niet genoeg voor videotelefonie? Kom nou, dat is toch zat lijkt mij?

› reageer

Ja wel voor een klein schermpje op je foon, lijkt me.

› reageer

160 kbyte/sec, dat is 1280 kbit per seconde. Zeker dat je daar goede kwaliteit voor krijgt! Een dvdrip (xvid) zal niet een veel hogere bitrate hebben hoor.

› reageer

Hoop ook dat telfort ook flat rate edge gaat aanbieden, dus dat je onbeperkt dan online kan voor een vast bedrag, kan ik mooi op de fiets en dergelijke streaming radio via windows mediaplayer, zelfs tv wordt dan mogelijk maar 1,50 per mb zoals ze nu hebben is dan te duur want streamen kost flink wat mb's en dan wordt het toch wel een dure grap... Misschien dat iemand weet of telfort flat rate gaat introduceren? Dan blijf ik dus echt wel bij telfort en nou nog een edge toestel vinden

› reageer

De nieuwe PalmOne Treo 650 heeft EDGE, en die staat op het punt van uitkomen.

Zie ook: Palminfocenter

-edit: Hmm, de link van PalmOne is beter

› reageer

Telfort komt gelukkig wel met een flatrate tarief.

De klant kan kiezen tussen een tarief per kilobyte, een bundel of een vast tarief per maand (flat-rate)

Jmmr, dat ik geen edge-geschikt toestel heb, anders zou mijn dataverkeer flink omhoog gaan.

› reageer

@ marteltor
160 kbps = 20 kbyte/s
moet nog steeds wel genoeg zijn lijkt me.

› reageer

De Nokia 6230 heeft Edge dus dat kan ik dan ook eindelijk gebruiken.

EDGE* Klasse 10 (4+1, 3+2): snelheid tot 236,8 Kbit/s

› reageer

He,

Dit lijkt me lachen, maar wat kun je er eigenlijk mee. Ik vind UMTS van Vodafone wel erg duur, hoop maar dat dit een stuk goedkoper wordt. Nu kost 1 MB GPRS 1,50 euro. Hoop dat dit zo blijft bij EDGE.

› reageer

Gepost door wouter2002 op 02/03/2005 13:20
De Nokia 6230 heeft Edge dus dat kan ik dan ook eindelijk gebruiken.

EDGE* Klasse 10 (4+1, 3+2): snelheid tot 236,8 Kbit/s

das dus ongeveer 30 KB/s

valt me eigenlijk wel tegen

› reageer

30 KB/s is toch best redelijk? Wat is de huidige snelheid van UMTS?

› reageer

wie iemand of kpn dit ook heeft/krijgt?

› reageer

vodafone zal ook wel wenselijk zijn of Orange

› reageer

Voorlopig komt alleen Telfort er mee. Het is natuurlijk wel een redelijke oplossing, alleen is videobellen bijvoorbeeld technisch alleen mogelijk via UMTS. EDGE is echt alleen voor data zoals internetten en mailen. Dus dan is het de vraag of het zin heeft de kosten van een EDGE én een UMTS netwerk te hebben. Orange heeft in Roemenië en Slowakije al EDGE en komt er in Frankrijk ook mee dit jaar.

› reageer

Ik denk dat over een aantal jaren elke provider EDGE heeft, aangezien geen enkele provider het geld kan ophoesten voor een landelijk dekkend UMTS netwerk. Bij andere provider liggen nog geen concrete plannen voor EDGE.

HSDPA, ligt weer anders. Telfort wordt hiermee de eerste in europa. Vodafone zal ook HSDPA gaan ontwikkelen (door een verandering in het UMTS-netwerk), maar komt hier later mee. Uiteindelijk zal Vodafone wel een beter dekkend HSDPA netwerk krijgen dan Telfort.

Prijzen van EDGE zijn nog onbekend, ik denk dat de prijzen rond dezelfde koers liggen als GPRS. Ter vergelijking: een upgrade naar EDGE kost maar 5 a 10 % van een investering voor een landelijk dekkend UMTS. Daarnaast vergt EDGE geen extra cappaciteit in vergelijking met GPRS.

› reageer

Ik denk nog steeds dat een max van 30 KB/s of 240 kb/s, hoe je het ook wil noemen te weinig is voor acceptabele videotelefonie. Bedenk je wel dat spraak en data over deze bandbreedte verstuurd moeten worden, van beide partijen. Er is dus de helft aan bandbreedte voor elke stream..

› reageer

Geen extra capaciteit? Hoe kan dat dan? Is wel boeiend! (ik neem aan dat de backbone voor het datatransport wel fors uitgebreid moet worden toch?)

› reageer

Dit staat sinds kort op planet.nl

Telfort Breedband wordt de nieuwe dienst die Telfort in april in de markt zal zetten voor datacommunicatie met gsm-toestellen.
Telfort presenteert dinsdag aanstaande voor het eerst de Edge-technologie, die bedoeld is om tot snellere datacommunciatie te komen dan via de huidige GPRS-standaard over GSM. Telfort wil Edge neerzetten als een goedkoop alternatief voor UMTS.

Telfort presenteert Edge in samenwerking met HP, dat dinsdag aanstaande haar 'nieuwe generatie pda's' presenteert, gebaseerd op Edge technologie. Telfort en HP zullen samenwerken bij de marketing van het apparaat en de dienst.

Op 20 april introduceert Telfort haar 'Breedband' dienst officieel, de hele Edge-dienstverlening op basis van de uitbereiding van het gsm-net door leverancier Ericsson.

Telfort maakt dan ook prijzen bekend. KPN en Vodafone leveren nu ieder een UMTS- abonnement voor 75 euro per maand voor onbepekte datatransmissie.

De maximale datasnelheid (in de kern van de GSM-cel) is 473 Kb/s, minimaal bijna 60Kb/s, dus drie tot twintig keer zo veel als GPRS. Telfort begint in eerste instantie met Edge op basis van vier 'timeslots' van GSM. Daarmee is een gemiddelde snelheid mogelijk van 120-160 Kb/s, maximaal 200 Kb/s. Vodafone komt nu met UMTS tot 384 Kb/s.

› reageer

Met de aantekening dat bij KPN (en ik meen ook bij vodafone) dat onbeperkt gelimiteerd is tot 1 gb

› reageer

Telfort komt inderdaad met FlatFee voor EUR. 50,-- per maand. Maar volgens mij hebben zij een fair use policy (2 GB)

› reageer

Interessant, waar haal je deze informatie vandaan, graag een bron.

Is niet slecht, voor 50 Euro voor 2GB. Dat is ongeveer 2,5ct per MB terwijl bij KPN en Vodafone het goedkoopste ongeveer 7,5ct per MB is.

Edit: op wirelesscircle.nl, een reseller van Telfort wordt in de poll gesproken over onbeperkt internetten met 160kb/s (EDGE-snelheid) voor 24,95 per maand, dat is helemaal leuk.

› reageer

Waarom een datalimiet??? Het moet gewoon onbeperkt zijn dus geen 2 gig per maand maar gewoon onbeperkt dus dat betekend dat je onbeperkt dus echt onbeperkt gebruik kan maken van edge/gprs

› reageer

Dit heb ik van iemand gehoord, die beweert dat een vertegenwoordiger van Telfort dit geroepen heeft. Bedoel je niet T-Mobile, want volgens mij hebben zij geen datalimiet.

› reageer

Ach, ik heb destijds met Superweb veel plezier gehad bij de Reclame Code Commissie. Die beweerden dat je onbeperkt kon internetten.
Uiteindelijk gelijk gekregen. Eens kijken wat Telfort gaat doen

hier dus

› reageer

volgens mijn berekening is 1GB ongeveer 36 dagen nonstop-topspeed-downloaden...

ik doe zeker iets verkeerd?

› reageer

1 gb is met 30 kb per seconde er in 9 dagen doorheen (9,2592592592592592592592592592593 om precies te zijn)

› reageer

Wiskundeknobbeltje???

En als je nou een constante snelheid hebt van 160kb/s, dan heb je tijd te kort. Ik denk dat er geen fair-use-police komt.

› reageer

royke2: ik snap je niet?

goed, 1GB limiet betekend dus iets minder als 8 uur per dag internetten op je mobiel (topsnelheid dan, zal ook regelmatig wat minder snel gaan neem ik aan..). dat is dan nog wel redelijk.

maar dat doet niet af aan "onbeperkt = 1GB"

p.s. 160kb/s = 20kB/s ?
1 Byte = 8 bits ...

› reageer

Klopt wat je zegt SiC. Ik zat gewoon een beetje fout met de snelheidseenheden.

› reageer

ik duidelijk dus ook, floris mag ik jouw machtige berekening zien?

mijne is:
1GB = 1024*1024 KB = 1048576
1048576KB/20KB/s = 52428,8 seconden
= 873,81333333333333333333333333333 uur
= 36,408888888888888888888888888889 dagen

› reageer

Hmm, ik was vast dronken

› reageer

Voor 24,95 onbeperkt internet overal. Hmmm, dan hebben ze er meteen een klant bij
Nu nog cashbacks daarop

› reageer

@Sic

Ik kan je berekening voor een deel goed volgen, maar volgens mij gaat deze bij de conversie van seconden naar uren toch enigszins mank.

Uitgaande van een limiet van 1Gb

1024*1024=1048576
1048576/20=52428,8

Now the tricky part, volgens mij gaan er 3600 seconden in een uur.

52428,8/3600=14,56356

Volgens mij houd je het, als je dus practisch naast die garra budget Telfort zendmast staat :-), nog geen 15 uur uit als je op constante snelheid van 20 KByte per seconde download.

(20Kbyte per seconde is ook 72 Megabyte per uur)

Volgens mij kan Telfort zich deze kansloze investering beter besparen en nu eens gaan voldoen aan haar uitrolverplichting voor UMTS.

› reageer

Ik was dus niet dronken. Euhm, niet zo praktisch...

› reageer

D'OH ik was dus in de knoei met de tijd. stom.

maar +/- 12 uur per dag is dus nog wel redelijk...

› reageer

Telfort deze investering niet doen?

In jouw opzicht misschien. Als je goed op de hoogte was v/d zaken dan had je ook geweten dat Telfort als 1e Europese operator HSPA gaat introduceren, dus nog vele malen sneller dan het UMTS van nu. Dat begint zo na de zomer.

Verder is het nu zo dat als je van Vodafone of KPN UMTS gebruik maakt en je bent buiten het bereik van het UMTS-net, dat je overschakelt naar GPRS, iets wat vele malen langzamer is dan EDGE!

Dus Telfort heeft een goede optie voor als UMTS/HSPDA uitvalt. Zo kan je altijd snel internetten!

› reageer

@Sic: dat is een dag 15 uur

› reageer

Had niet verwacht dat Telfort met zo'n dienst zou komen, ze hebben t idd wel slimmer aangepakt! Alleen zijn er nog niet "heul veul" edge toestellen, das dan weer jammer.

› reageer

Er is toch wel een redelijke keuze aan EDGE compatible toestellen. Via Gsmarena.com kan je dat goed terugvinden via de 'Phone Finder' optie.

edit: royke2, ik zag het al, heb het nu even in een verhaaltje gegoten

› reageer

Alleen Nokia heeft al zo'n 20 toestellen die geschikt zijn voor EDGE en nu leverbaar zijn. Enkele voorbeelden: Nokia 6230, 5140, 3200. Dat houdt ook in dat EDGE-toestellen voordelig te krijgen zijn, itt de meeste UMTS-toestellen. Een Nokia 3200 kost immers niet veel meer.

Edit: Armando, je link werkt wel, maar geeft niet de goede resultaten lijkt me

› reageer

@royke 2 je moet op advanced search klikken rechtsbovenaan en dan edge aan dan vind je alle toestellen met edge

› reageer

D@MN 15 uur per maand top speed is wel erg weinig.

› reageer

Een Nokia 9300/9500 met Edge lijkt me wel heel erg aantrekkelijk! Met een minilaptopje altijd online

› reageer

Ik heb bij toeval wat (nieuwe) informatie gevonden over Telfort Breedband (EDGE). In de online klantenservice was het een en het ander te vinden.

Dekking - In de zomer landelijke dekking.

Instellingen - Blijven ongewijzigd, een GPRS gebruiker die gebruik maakt van een EDGE toestel maakt automatisch verbinding met het EDGE netwerk, mits er natuurlijk EDGE dekking is.

Tarieven - De bundel tarieven zijn nog niet bekend. Per MB betaal je via EDGE evenveel als via GPRS (1,50). In het buitenland betaal je ook net zo veel als voor GPRS (14,88).

Roamingovereenkomsten - Netwerken in het buitenland waarmee Telfort al een GPRS overeenkomst had, en ook een EDGE netwerk hebben zijn beschikbaar voor EDGE klanten. Enkele voorbeelden in Europa zijn: Bouygutel/Frankrijk, TIM/Italie.

Snelheid - Normale snelheden liggen tussen de 120-200 kb/s. Snelheden van 250 kb/s zijn haalbaar. Dit is afhankelijk van omstandigheden, zoals drukte op het netwerk en de afstand van de mast.

Wat kun je er mee - De huidige GPRS diensten kunnen gebruikt worden, deze zijn dan wel sneller en van hogere kwaliteit. Ook kunnen video's gedownload worden, en streams bekeken worden. Videotelefonie is niet mogelijk.

Overige - Sony-Ericsson verwacht het tweede kwartaal een EDGE telefoon, Telfort introduceert 2 datakaarten.

› reageer

let ook hier weer op de kleine b.
dus kilobits en niet kiloBytes

› reageer

120/8=15 kB/s
200/8=25 kB/s

Het haalt isdn dus net in...

› reageer

als je dubbel kanaals doet, maar dat doet niemand.

› reageer

yep

› reageer

Geen breedband,maar wel genoeg voor online radio etc. Ik hoop dus wel goedkoop ongeveer 20/25€ per maand en daarvoor onbeperkt online.

› reageer

Het wordt € 45 of € 50 per maand voor onbeperkt gebruik.

› reageer

Met UMTS (max 384kb) is de gem. snelheid 120/140!! Bij EDGE zal dit dus 60/80 zijn? lijkt me beperkt. net een isdn lijntje.

› reageer

Snelheid - Normale snelheden liggen tussen de 120-200 kb/s. Snelheden van 250 kb/s zijn haalbaar. Dit is afhankelijk van omstandigheden, zoals drukte op het netwerk en de afstand van de mast.

lijkt me duidelijk?

› reageer

De snelheid is wel hoger dan 60/80 kb/s. Ligt tegen de 200kb/s volgens mij.

› reageer

@ATB: waar heb jij die informatie vandaan?

› reageer

Volgens mij staat deze LINK naar de Telfort site nog niet in deze thread...

› reageer

Leuke info. Ik ben benieuwd welke PDA/GSM combinaties Telfort gaat aanbieden. Er zouden HP modellen aankomen. Ik hoop dat ze aan het PocketPC platform dan ook wat nieuwe mogelijkheden hebben toegevoegd via EDGE.

› reageer

Gisteren een Orange GPRS card in werking gezien. Voor 40 euro per maand onbeperkt internetten op 56k6 snelheid. Te weinig om films te leechen, maar op zich gaaf. Helaas nog geen cashdeals gezien met dit systeem

› reageer

Ben net met m'n laptop even online geweest, via Telfort GPRS. Toch snel voor GPRS, 120 kbit/s. Ik ben benieuwd wat ik dan met EDGE gaan halen qua snelheid. Btw: dit deed ik om kwart over vijf niet bepaald het rustigste tijdstip.

› reageer

@royke2: zat je dicht bij een zendmast van telfort dan? want hoe dichter bij de mast, hoe sneller het gaat

› reageer

2 kilometer van de mast, maar nog wel perfect bereik binnenshuis.

› reageer

Webwereld nieuwsbericht:
http://www.webwereld.nl/nieuws/21315.phtml

› reageer

En hier van Telfort zelf:
http://www.telfort.nl/over/perskamer/persberichten/actueel/

› reageer

Er liep een dubbel topic hierover, ik heb het tweede topic gesloten, hierbij nog de posts uit dat topic:

Gepost door Pierlala op 21/04/2005 10:01
Telfort heeft zijn EDGE product 'Breedband van Telfort' in Nederland gelanceerd. Het bedrijf biedt allerlei diensten aan, zoals het kijken naar sport- en muziekclips, streaming video en actueel nieuws. Daarnaast kunnen zakelijke klanten overal met hoge snelheid mailen, internetten en gebruikmaken van bedrijfsapplicaties. De klant kan kiezen tussen een tarief per KB, een bundel of een vast tarief per maand dat begint bij EUR 50 per maand voor onbeperkt internetten met een fair use policy van 1 GB. Het EDGE-netwerk is vanaf april beschikbaar in de Randstad, terwijl er in juli 2005 landelijke dekking zal zijn. Telfort start ook met de bouw van een UMTS-platform dat wordt voorbereid op HSDPA.

Gepost door ali osram op 21/04/2005 10:04
Dit stond al in het nieuws forum..

Gepost door Roque op 21/04/2005 10:42
EDGE?? Wat een lacher, Vodafone en KPN zijn al een jaar met UMTS bezig, komt Telfort met EDGE!

Gepost door Nick (moderator) op 21/04/2005 11:06
Ik vind het best slim van Telfort, aangezien de kosten van investering in EDGE veel en veel lager liggen dan die van UMTS.
De tarieven zullen daar hopelijk ook naar zijn.

› reageer

Ja ik vind EDGE ook wel slim, is een snelle en goedkopere tussenoplossing. Kunnen ze ondertussen aan UMTS gaan werken, en als er dan straks deels UMTS dekking is, kan je altijd nog terugvallen op EDGE ipv GPRS.

› reageer

Ik denk dat er nog wel een of meerdere netwerken in Nederland met EDGE gaan komen. In de UK komt Orange pas in 2006 met EDGE, terwijl ze nu al een uitgebreid UMTS netwerk hebben. Het hoeft dus niet per definitie voorafgaand aan UMTS gebruikt te worden.

› reageer

1,50 per MB!

Telfort _/-\o_

› reageer

Ik lees op Planet: introductieprijs is 30 euro flate rate. Lijkt mee zeer aantrekkelijk, zeker als je het afzet tegen de 75 euro die KPN/ Vodafone aanbiedt. Je moet dan wel veel onderweg zijn en de simkaart gebruiken icm je laptop voor het lezen van mail, websurfen en downloaden.

› reageer

Die € 30 flatrate is alleen voor zakelijke klanten. Voor particulieren is er nog geen flatrate aanbod.

› reageer

Dat mag praktisch helemaal geen flatrate heten. Gewoon 1 Gb.
Alleen Orange heeft flatrate, maar helaas wel lagere snelheid

› reageer

1 gig vind ik behoorlijk veel. Als jij wil e-mailen en een beetje gaat browsen, dan is 1 gig onwijs veel, ook voor een zakelijk gebruiker. Dat is ruim 25 MB per werkdag. Nou, dat vind ik nogal wat! Een normaal mailtje met een paar replays is 15 KB. Dat zijn dus:1650 mailtjes. Dit betekend dat, als je elke minuut een mailtje binnen krijgt op een werkdag van 8 uur, 480 mailtjes binnen krijgt. Als je die ook nog allemaal moet beantwoorden zit je nog binnen een limiet.

1 Gig lijkt mij dus voldoende..... Ook als je af en toe een grote bijlage ontvangt. Je moet EDGE en UMTS zeker nu niet gaan zien als vervanger van je huis ADSL lijn. Straks met HSDPA zou dat wel kunnen.

› reageer

Ben benieuwd wat voor acties hiervoor gaan komen. Maar wel zeer interessant

› reageer

Heeft iemand EDGE al werkelijk getest?
Ben benieuwd naar een testje via speedtest.nl ofzo. Ik heb zelf geen EDGE toestel, alleen GPRS. Via vodafone zit ik dan op 6 tot 7 KByte/sec op mijn laptop.

› reageer

Cappaciteit van het netwerk is de belangrijkste factor, om een hoge snelheid te kunnen halen. Over het algemeen is die cappaciteit ruim voldoende om snelheden boven de 180kbit/s te halen. In de piekuren zul je iets terug vallen, maar aangezien Telfort nou niet bepaald het drukste netwerk is, zul je dan de 140kbit/s toch wel kunnen halen.

› reageer

@Royke2 Werk jij misschien bij Telfort? Het valt me op dat je vaak goede informatie hebt over Telfort.

› reageer

@deknog:

Ik werk niet voor Telfort, maak wel gebruik van hun diensten en dat bevalt me uitstekend. Daarom kom ik waarschijnlijk wat positiever over dan anderen. Maar er zijn genoeg mensen die positief tegen een andere provider kijken.

› reageer

kijk voor de EDGE dekking eens hier

› reageer

Lang leve de Randstad!

› reageer

Gelukkig niet alleen de randstad. Volgens mij is er prioriteit gegeven aan de gebieden waar KPN en Vodafone al UMTS aanbieden. Verder zou het slim zijn gebieden zonder UMTS maar wel met snelwegen en wegrestaurants/parkeerplaatsen etc. zo snel mogelijk proberen te dekken. Als je als enige snel internet aanbied pak je ook meer klanten. (sowieso zijn ze volgens hun opgave sneller met de EDGE uitrol dan KPN en Vodafone met UMTS, hopelijk geeft dat ook de UMTS uitrol van deze 2 providers een boost om Telfort voor te blijven)

› reageer

Ik vind het wel jammer (en onbegrijpelijk) dat ze alleen nog maar zakelijke abonnementen afsluiten

› reageer

Je kan als particulier EDGE nu gebruiken voor € 1,50 per MB.

› reageer

Waarom gooien ze er voor een particulier ook niet meteen de flatfee aanbieding in? Gaat Telfort eerst op de prijsverlaging voor consumenten van KPN en Vodafone wachten voor ze met een dan te dure aanbieding de consumentenmarkt gaan bestoken? Als ik Telfort was zou ik toch binnen 1 maand deze tarieven ook aan de consument gaan aanbieden!

› reageer

Het EDGE-netwerk is vanaf april beschikbaar in de Randstad, terwijl er in juli 2005 landelijke dekking zal zijn.
Ik denk dat ze wachten tot ze landelijke dekking hebben

› reageer

Ik heb ´inside´ information.
a) er komt ook EDGE voor particulieren (paar maandjes geduld)
b) de tarieven zullen zeer aantrekkelijk zijn

› reageer

Je bedoelt flat free edge voor particulieren?

› reageer

en er zijn al meer dan 100 telefoons die EDGE ondersteunen in de wereld, dus maak je daar ook niet druk om.
EDGE will kick butt!

› reageer

Iedereen zal op zijn wenken bediend worden.....

› reageer

Worden dat niet de flat-rate tarieven die er nu al zijn voor de zakelijke bellers? Dat maakt het anders wel heel interessant, ik heb al een EDGE-toestel, en ik heb al via EDGE gewapt, en dat is echt gruwelijk snel.

› reageer

Ok, ik heb hier ook wat vragen over. Erg leuk dat Telfort met EDGE komt, nu wordt het tenminste een beetje interessant. Maar is er al bekend op wat voor termijn Orange met zoiets komt? Natuurlijk erg mooi dat Telfort met een goedkoper alternatief voor UMTS komt, wat toch ook een goede snelheid heeft. En zometeen een onbepertke databundel voor ong 50euro. Maar dat is natuurlijk alleen te gebruiken in Nederland. Orange mag dan op dit moment wel wat duurder te zijn, maar als je daar net zo'n bundel zou hebben en zij hebben ook EDGE, dan is het misschien wel iets handiger, omdat je dat ook in het buitenland kunt gebruiken. Kun je een Orange abbo afsluiten en dat alleen maar gebruiken voor data, in tegenstelling tot Telfort waar je zeker eerst een abbo met minuten moet afsluiten en daarnaast nog een databundel, die dus alleen maar in Nederland is te gebruiken...Of zie ik dat nu verkeerd? Ze zullen vast geen telefoons "weggeven" met alleen maar een databundel, toch?
Ik heb zelf nog geen ervaring met internet over mobiel, maar heb wel interesse in de 9300. Iemand ervaring met dit toestel en internet, kun je alle sites op. Dit was mij nog niet zo duidelijk. Kun je natuurlijk lekker mobiel msnen. En nu met dat internetten, hoe groot is de kans dat je ook een virus binnenhaalt? (hoort hier miss niet helemaal tussen maar ok)
Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
Alvast bedankt,

Daniel

› reageer

In Nederland heeft alleen Telfort EDGE. De rest van de providers rolt direct een UMTS netwerk uit. In het buitenland gebruiken t-mobile in orange wel EDGE, dus wie weet dat het in Nederland ook wel komt.

Virussen binnenhalen met een nokia9300 lijkt mij een beetje moeilijk. Op internet zijn bijna alle virussen gebaseerd op Windows en niet op Symbian.

› reageer

Volgens mij staat er een 'nieuwe' versie van de EDGE dekking op de telfort site LINK maar dat weet ik niet zeker. Heeft iemand het plaatje van de vorige keer nog??

› reageer

Ja idd nu heb je ook meer dekking in het oosten!

› reageer

En zelfs groningen

› reageer

Niemand die weet of/wanneer Orange met EDGE komt hier in Nederland?

› reageer

Nou, als ik dat kaarjte zo zie, dan heeft Telfort best een goede dekking in Nederland. Alleen op de veluwe zitten witte vlekken. Het uitrollen gaat wel snel, vorige week was er nog een ander plaatje, waar veel minder dekking op stond.

› reageer

Je moet nu maar eens naar de EDGE dekking kijken, die is echt flink gestegen. In vrijwel alle provincies is EDGE mogelijk.

› reageer

Zo dat gaat snel, ook goed dat ze die link zo actueel bijhouden. Ze komen hun belofte van landelijke dekking in juli wel na denk ik!

› reageer

En met EDGE Roaming gaat het ook goed!
Telfort biedt op dit moment al EDGE roaming aan in verschillende landen. Helaas nog geen duidelijk overzicht op de site. Maar wanneer Telfort een GPRS roaming overeenkomst heeft met een netwerk die ook EDGE heeft, dan is romaing via Telfort ook mogelijk.
Hopelijk gaan ze deze het aantal roaming overeenkomsten straks uitbreiden. Bijvoorbeeld in naar Zuid Amerika, waar nu bijna GPRS roaming beschikbaar is.

› reageer

volgens mij staat er weer een nieuw plaatje als ik me niet vergis. Limburg is een stukje 'blauwer' geworden?!
Linkje

Dat gaat snel zeg! Iemand al ervaring met EDGE en een laptop?

› reageer

Lijkt wel op Telfort met de dag een stuk of 50 antennes beschikbaa rmaakt voor EDGE! lol Ik zie steeds meer Blauw!!! WOEI.. trouwens ik woon in Haarlem en ik probeer Edge regelamtig uit, maa rik moet zeggen dat de dekking hier vrij slecht is, vooral in Haarlem West (Duinen) en in Haarlem Centrum.Voor de rest ben ik tevreden over zowel het bereik als de snelheid!

› reageer

@picassoborelli
Heb je volgens het plaatje alwel dekking in Haarlem, of zitten daar nog gaten?

› reageer

Wat voor snelheden haal je gemiddeld?

› reageer

Volgens dat plaatje zit ik op de grens van wel dekking en geen dekking... Als je kijkt waar A'dam ligt moet je naar het westen toe en dan ziee je dat aan de kust een flink stuk groen is, nou ligt Haarlem daar net op die grenslijn!

snelheid die ik haal is wel tot 190 kbps en gemiddeld zo'n 150, ben er wel tevreden over.

› reageer

Klein beetje offtopic, maar welke modellen (of merken) hebben veel EDGE toestellen (op de NL markt) naast Nokia?

› reageer

Gedetailleerd zoeken op nieuwemobiel leverde op:
Aantal toestellen gevonden: 62

Alcatel One Touch S853
HP hw6510 hw6515 hw6710 hw6715
LG A7150 M4300
Motorola A780 T725 V1150 V186 V235 V270 V280 V360 V547 V555 V557 V6 V635 V8
NEC N343i
Nokia 3200 3220 3230 5140 5140i 6020 6021 6101 6170 6220 6230 6230i 6630 6680 6681 6810 6820 6822 7200 7270 7280 7700 7710 8800 9300 9500 N70 N90 N91
PalmOne Treo 650
Samsung i750 P710 X900
Siemens C75 CF75 CL75 CX75 M75 SXG75
Sony Ericsson Z500i

› reageer

Danku zeer!!! _/-\o_

› reageer

@ni-co: hoe zoek jij toestellen met edge dan op nieuwemobiel.nl? Ik kan de zoekfunctie voor edge namelijk niet vinden

› reageer

met geavanceerd kwam ik achter

› reageer

@juliusvandermeer:
TOESTELLEN > zoeken > Zoekmethode "gedetailleerd" (Connectivity).

› reageer

thx, maar nu op dit moment ligt www.nieuwemobiel.nl plat

› reageer

Nuni meer

› reageer

hier doet ie het nog steeds niet...

› reageer

Edge kaartje is alweer geupdate kijk maar: CHECK!!

› reageer

Prima concurrentie voor het nog te dure UMTS dus! NB. KPN heeft net ook weer de UMTS dekkingskaart aangepast. Ook op de meeste "grijze" plekken waarvan KPN de dekking pas over 3 maanden aangeeft is nu al gewoon goed bruikbare dekking. Als Vodafone de kaart nu ook weer update dan kunnen de providers lekker met elkaar vechten voor wat de uitbreiding van de snelle data dekking betreft

› reageer

Ik heb nu een Nokia 6230i... met EDGE. Maar, ik haal alleen nog maar GPRS snelheden. Terwijl ik wel in EGDGE gebieden rondhang.

Of wordt 't netwerk alleen nog maar uitgerold... maar is het nog niet 'online'? Volgens de klantenservice nog niet...

› reageer

De blauwe gebieden zijn actief, en hier kun je gewoon EDGE snelheden halen. Dit lukt mij gewoon met mijn Nokia 5140. Het kan te maken hebben met drukte op het netwerk dat het wat minder snel is. Probeer het eens rond een uur of 10 's avonds, ik denk dat het dan sneller is.

› reageer

en wederom een update van de EDGE kaart. Het gaat echt hard! Zie je trouwens op je toestel een icoontje als je binnen EDGE dekking bent? (ik bedoel dus: is er op het scherm van je toestel onderscheid te zien of je voor je dataverbinding EDGE of GPRS gebruikt)

zie EDGE dekking:

› reageer

Bij nokia in iedergeval niet, je krijgt alleen een "G" te zien, die staat voor GPRS of EGPRS (EDGE).

› reageer

hardstikke mooi, ik heb volgende week de 6230i dan kan ik ook eindelijk internetten met edge snelheden. Telfort is goed bezig...

› reageer

Je verstookt je data natuurlijk ook met een grotere snelheid, dus pas op voor de volgende rekening (al is 1,50 per MB niet veel in vergelijking met andere providers, zonder bundel ben je nergens...)

NB. klopt het dat de 30,- euro bundel voor GPRS/EDGE nog steeds alleen aan zakelijke klanten verkocht wordt? Ik heb als consument namelijk ook wel interesse voor die prijs!

› reageer

wacht zelf idd ook op de nieuwe abonnementen, zou namelijk graag onbeperkt online zijn voor een vast bedrag.
EDIT: Telfort klantenservice beweert trouwens dat edge voor particulieren nog niet beschikbaar is

› reageer

EDGE is voor particulieren gewoon beschikbaar. Als jij GPRS instellingen hebt en je bent in een gebiedt wat EDGE gedekt is, dan maak je gewoon gebruik van EDGE. Ik heb een consumentenabonnement van Telfort en als ik mijn telefoon als modem gebruik dan draait ie gewoon op EDGE.

› reageer

Edge komt voor de consument op 1 augustus. Voor Zakelijk is het voor 22€ ex BTW. flat rate! En hoeheel € denk je voor de consument?????

› reageer

Ik denk dat het voor consumenten rond die zelfde prijs ligt, dat zou anders niet eerlijk zijn. Het is i.d.d. 22€ ex/btw, maar daar komt nog 8€ bij, voor een zakelijk basis abonnement. Uiteindelijk betaal je dan 30€.

› reageer

via wirelesscircle kun je al een edhe breedband abonnement bestellen is geloof ik 22 euro incl btw, moet je dan nog een simonly bijnemen met een nokia voor de edge mogelijkheden of kiezen voor een duurder abonnement met een pc card, dit kost ongeveer 40 euro p/m voor data en de pc-card

› reageer

Bedankt voor de tip, meteen even via mijn hogeschool besteld

› reageer

ik was te laat voor een edit met het potloodje dus edit: ze bieden het tot aan september zelfs aan voor slechts 19,95 in de maand inc. BTW.

› reageer

Ik heb net even edge/gprs getest, ging (nokia6230 icm laptop) haalde de eerste sessie 4,8 kb (volgens mij was het geen edge) de 2e sessie haalde ik 14,5 (download) upload heb ik niet getest maar ik neem aan dat de up en download even hoog zijn, (heb het gestest op speedtest.nl) Ik vind dat edge trouwens echt lekker snel geworden,wappen gaat echt te snel

› reageer

Ik zie door jouw post nu pas dat de gewone 6230 (zonder "i" ookal EDGE ondersteund. Hierin was Nokia zijn tijd dus wel vooruit!

Wat ik wel bijzonder vind is dat sites zoals wireless circle die het EDGE breedbandabonnement aanbieden bij de toestelspecs in de meeste gevallen niet eens noemen of een toestel al of niet EDGE geschikt is. Toch een belangrijk punt als je je klanten via het Telfort net aansluit lijkt mij.

› reageer

@koen: je hebt inderdaad wel gelijk, maar edge is dan ook nog niet officieel van de grond, officieel start edge voor particulieren pas augustus.

› reageer

Wanneer je een EDGE toestel of PC card hebt kun je het als Particulier ook gewoon gebruiken. Zelfde prijs als GPRS

› reageer

Zeer interessant, een lijst met EDGE roaming netwerken en landen via Telfort: http://www.telfort.nl/actie/vakantie/vakantie_overzichtgprslanden.php

› reageer

Deze is nog veel leuker

› reageer

En hier komt wireless circle na de site update met een PDF file waarin ze alle toestellen noemen die op dit moment al EDGE ondersteunen.

Wat ik mij nog wel afvraag: als ik als GPRS gebruiker van bijvoorbeeld KPN of Vodafone (zonder EDGE ondersteuning in NL) naar een land ga waar EDGE dekking is, kan ik dan ook bij deze providers op de roaming netten EDGE gebruiken als er een GPRS roaming agreement is? of blokkeren deze providers dit zodat je moet kiezen uit een UMTS of GPRS verbinding?

› reageer

Het leek mij ook logisch dat via KPN en Vodafone EDGE roaming mogelijk kon zijn. Ik heb toevallig gisteren beide gebeld en dat is helaas niet zo. KPN/Vodafone moet daar apart een overeenkomst meesluiten met een buitenlands Netwerk.
Wanneer GPRS en UMTS via 1 netwerk mogelijk is, dan hebben ze dus 2 overeenkomsten. Het zelfde geldt voor EDGE.
Wel jammer dat het niet mogelijk gaat worden voorlopig. Maar misschien gaan ze nog eens overstag. Want EDGE roaming kan ook voor KPN?Vodafone interressant zijn. Want in bijvoorbeeld Zuid Amerika hebben ze geen UMTS, maar wel EDGE. Het zelfde geldt voor een gedeelte van Azie.

› reageer

Het kost je dus bijna 15 euro per mb, netzoals bij Orange. Kan met EDGE natuurlijk snel aantikken zo.. ( en dan bedoel ik in het buitenland)

› reageer

EDIT: ik had het fout:
T-Mobile t-zones=wappen (via GPRS) € 0,15 per 10 KB (15€ per mb)
T-Mobile Internet, Volume € 0,23 per 100 KB (2,30€ per mb)

Nog steeds belachelijke prijzen voor wappen in nederland.

Buitenland:
GPRS WAP € 0,30 per 10 KB (30!€ per mb)
GPRS Internet € 0,90 per 100 KB (9?€ per mb)

Wappen is met t-mobile belachelijk duur (al helemaal in het buitenland) daarentegen is internetten in het buitenland (en in nederland) veel voordeliger. Rare knakkers die t-mobile, waarom eigenlijk verschil tussen wappen of internetten en waarom is wappen duurder??

› reageer

Lijkt me stug. In het buitenland kost GPRS namelijk 9 euro bij TM!

› reageer

Even opgezocht...in NL bij TM is het 2 euro. Maar dit allemaal off-topic.

› reageer

Telfort is overgenomen door Telfort:

Vooral deze 2 dingen zijn opvallend:

· Het netwerk van Telfort zal door KPN geïntegreerd worden.

Telfort gaat dus een soort Hi worden lijkt me. Hopelijk blijft EDGE wel bestaan....

Of vooral EDGE roaming, dit is uniek en in het buitenland zeer handig.

› reageer

door KPN natuurlijk..oeps stom

› reageer

Zo krijgt KPN misschien indirect toch opeens nog EDGE en EDGE roaming, zou mooi zijn ter aanvulling op UMTS! Nu Vodafone nog in EDGE roaming. Het aantal GSM en UMTS toestellen dat EDGE ondersteunt groeit dagelijks.

› reageer

KPN heeft "straks" (Telfort is nog niet officieel overgenomen) een landelijk dekkend, breedband netwerk. Met UMTS een perfecte aanvulling op elkaar. Aan de ene kant vind ik dit best wel jammer, Telfort is als eerste provider weg, aan de andere kant netwerk zal enorm verbeterd worden.

› reageer

Ja moet je nagaan wat voor superdekking je krijgt, de EGSM/900/1800 mhz netwerken vullen elkaar goed aan. Wat wil je nogmeer.

› reageer

+ nog UMTS, EDGE en als Telfort de contracten al getekend had HSDPA! En KPN had ook al Wi-Fi hotspots, digitale TV, internet TV, vaste telefonie, internet. Dit is meer da tripple play!

› reageer

Jullie interpreteren dit allemaal erg positief: "Het netwerk van Telfort zal door KPN geïntegreerd worden."

Maar wie zegt dat dit misschien wel betekend dat veel masten zullen verdwijnen? Huurplek masten zijn namelijk erg duur...

› reageer

Nagoed slechter worden we er sowieso niet van

› reageer

Er is weer een update van de EDGE dekkingskaart. Het "thema van deze week" is duidelijk het met EDGE dekken van de waddeneilanden. Het verbaast mij trouwens dat KPN en Vodafone de wadden geen prioriteit schijnen te geven. Juist daar heb je veel vakantiegangers/zakenlieden die met hun laptop snel online willen maar geen vaste aansluiting hebben. Daar is er volgens mij juist behoorlijk te verdienen aan een paar breedbandmasten. Alleen Telfort pakt het nu goed op door op alle waddeneilanden al goede EDGE breedbanddekking aan te bieden (alleen de dekking op Texel moet nog uitgebreid).

› reageer

@koen: de umts dekking van vodafone op de waddeneilanden is toch wel redelijk goed?

› reageer

Is het al mogelijk om als particulier gebruik te maken van EDGE?

Ik heb een Nokia 6230i met een Telfort 200 abo... maar geen EDGE. Ik zit wél in een dekkingsgebied.

› reageer

Van de Telfort zelf-sevice site geplukt.

Vraag
Wat heb ik nodig om van GPRS/Breedband (EDGE) gebruik te kunnen maken?

Antwoord
Geschikte simkaart:

Geschikte simkaarten zijn alle simkaarten geproduceerd ná 1 juni 2000. Dit zijn kaarten met nummers vanaf 0006095000001.
Niet geschikt zijn simkaarten geproduceerd vóór 1 juni 2000. Dit zijn kaarten met nummers lager dan 000609500000. Dit zijn kaarten beginnend met 98, 99 t/m beginnend met 00-05-........

Geschikt toestel:
Een geschikt toestel is een geschikte mobiele telefoon, een PC-card (een insteekkaart voor notebooks) of een PDA die uitgerust is met een GSM, GPRS, en/of /EDGE-functionaliteit.

Geschikt abonnement:
Met onze huidige abonnementen kunt u standaard gebruik maken van GPRS en Breedband en dus ook van diensten zoals mms of mobiel internet. U kunt géén gebruik maken van mms en andere GPRS/Breedband-diensten als uw abonnement is aangesloten tussen 01-11-1998 en 30-06-2001. U kunt wél mms-en maar mogelijk géén gebruik maken van andere GPRS/Breedband-diensten als uw abonnement is aangesloten tussen 01-05-2000 en 01-03-2003. Vanaf de zomer van 2005 kunt u in heel Nederland (waar u ook kunt bellen) gebruik maken van mobiel breedband internet, mits u beschikt over een EDGE-geschikt toestel.

Prepay bellers kunnen ook gebruik maken van GPRS/Breedband en datadiensten zoals mms

› reageer

Het moet toch mogelijk zijn om ook personen die al langer klant zijn aan breedband te helpen door een simkaart wissel of iets dergelijks?

Technisch gezien zou iedereen breedband moeten kunnen gebruiken.

NB. hoe weet je dat je met je Nokia 6230i geen gebruik maakt van het EDGE netwerk? Nokia laat ook bij EDGE dekking helaas alleen een GPRS symbool in het scherm zien. Als je via WAP surft kan je mogelijk ook geen verschil merken (is bij KPN en Vodafone UMTS ook zo dat er nauwelijks verschil is in de snelheid van het WAP/Imode portal over UMTS en GPRS.)

› reageer

@juliusvandermeer:vergelijk de Telfort EDGE dekking op de wadden maar eens met de Vodafone UMTS dekking. Bij Vodafone is er op de meeste plekken "wisselende dekking". Kortom: wisselende ontvangst, waarbij je de maximale snelheid bij lange na niet haalt en je toestel of UMTS laptop kaart continu aan het wisselen is tussen UMTS en GPRS ontvangst. Ik moet wel zeggen dat ik de Vodafone dekking op de wadden op hun overzichtskaart eigenlijk voor jouw bericht helemaal niet gezien had omdat het gebied zo klein is. Pas bij inzoomen zie je meer. Verder is Vodafone met UMTS uitbouw gestopt of updaten ze hun website niet meer aangezien de dekking de laatste maanden op de kaart in ieder geval niet meer verandert is. Als je dan de KPN dekking vergelijkt met die van Vodafone dan is KPN binnen 3 maanden nagenoeg "landelijk dekkend" (voor UMTS begrippen dan).

› reageer

Ik heb het gevoel dat Vodafone zijn site niet meer bijwerkt. UMTS en GPRS roaming lijst is ook niet compleet op de site. Ze hebben inmiddels op veel meer netwerken en landen al dekking in buitenland.

› reageer

Ik voor een speedtest uit op mijn Nokia 6320i, en dan krijg ik GPRS achtige snelheden

Die speedtest heb doe ik op een italiaanse portel.

› reageer

En wat gebeurt er als je diezelfde test vanaf je PC uitvoert op die site. Geeft hij dan de goede snelheid van je PC (inbel,ADSL of kabel?) aan?

› reageer

Dit zijn mijn resultaten via speedtest.nl. Ook met een 6230i. Regio Breda. Werkt prima moet ik zeggen

plaatje

› reageer

Het wordt 35 Euro per maand voor particulier! Zeer betrouwbare bron...

› reageer

Volgens mij komt er wel een speciale introductie aanbieding van rond de 20 euri. Geen bron maar onderbuikgevoel (of wishfull thinking)

› reageer

@brandon

Hoe betrouwbaar is jouw bron?

Ik heb vernomen dat het EUR 25,-- gaat worden.

› reageer

Is die 25,- dan niet de introductieaanbieding?

› reageer

Edge werkt prima. Inderdaad kost het nu 35,00 voor een particulier.
Er zit een gewone Mb teller in de software maar weet iemand een mooie data-counter met grafisch overzicht (dan hoef ik de nullen niet te tellen ;-)

Daan

› reageer

Nu tot eind nov 50% korting, dus 17,50 per maand voor een 1-jaar abo.

Is de telfort sim met edge in elk edge toestel bruikbaar?

› reageer

Het werkt in elk toestel dat EDGE ondersteunt.

› reageer

dit geldt helaas alleen als je een losse sim besteld. Als je maximaal online als optie op een bestaand abonnement erbij neemt kost het 27,50 per maand.
Ik heb nog wel een dingetje waar je 2 sims in kunt stoppen en dat het toestel denkt dat het er een is (moet je hem uit en aan zetten). Zou zoiets werken voor een toestel als de Qtek 9100? Dan zou ik mijn Orange Sim en zo'n Telfort sim tegelijk kunnen gebruiken!

› reageer

Verplaatst naar Telfort

› reageer

Om gebruik te maken van EDGE hoeft niet een speciaal abo te worden afgesloten. EDGE is een modificatie van GPRS en derhalve kan iedereen die over GPRS beschikt ook van EDGE gebruik maken. Je toestel moet het dus ondersteunen.
Het is dus alleen niet verstandig om te gaan internetten met je telefoon zonder maximaal online omdat je dan per MB gaat betalen en dat kan flink oplopen.
Als je van telfort spot gebruik maakt zul je het verschil met gprs nauwlijks merken, dit komt omdat de latency van GPRS/EDGE vrij hoog is en de data die je wilt downloaden relatief klein.
Maar als je het toch wil testen, kun je goalalert eens proberen. Leuk voor de voetballiefhebbers.

› reageer

De Qtek 9100/MDA Vario ondersteunt ook EDGE dus kan je met hogere snelheid online zijn. Goede combinatie met een Telfort data sim. Waarom sluit je niet een losse datasim af voor in je device en gebruik je je Orange abo niet in je gewone GSM telefoon. Met zo'n PDA aan je oor bellen is ook niet alles...

› reageer

Ik heb het pakketje ook binnen,

echter er zaten twee "kaarten" in

een Sierra Wireless AirCard 775
en
een Sony Ericsson GC85 EDGE PC-KAART.

heb ik ze alle twee nodig? zo nee welke is beter?

› reageer

Koen (e.a.),

je hebt waarschijnlijk wel gelijk. Het is alleen dat ik nu het toestel van mijn vriendin leen (siemens s55) omdat mijn eigen s55 kapot is. Ik was hem sowieso wel beu. Daarnaast heb ik een PDA (Ipaq 5550), maar die vind ik nogal aan de lompe kant. Ik dacht dus twee zaken te combineren.
Zowel mijn abonnement als dat van mijn vriendin zijn aan verlenging toe. Ik blijf het liefst bij Orange omdat we een behoorlijk beltegoed heb opgebouwd op de sims.
Nu kan ik natuurlijk mijn Orange abonnement verlengen met een relatief eenvoudig toestel + misschien wat cashback (verlenging abo 1), de Qtek aanschaffen (verlenging abo 2) en een losse telfort sim nemen. Per saldo koop ik dan echter die Qtek voor ongeveer 500 euro (rekening houdend met het feit dat je meer korting op je toestel krijgt dan cashback in handen) en 12*17,50=210. Dus ongeveer 710 euro om wat te kunnen internetten in de trein en een nieuwe PDA. Wordt het misschien toch wat duur. Als dan de latency van Edge dusdanig is dat je niet eens het verschil merkt met GPRS?
lastig

› reageer

Gepost door Checkie op 20/11/2005 09:53
Ik heb het pakketje ook binnen,

echter er zaten twee "kaarten" in"

Ik heb 6 maanden geleden voor zo'n 10 medewerkers van mijn bedrijf de telfort edge flatfee abo afgesloten. Voor alle medewerkers gekozen voor de Sierra Aircard 775 omdat deze iets betere waardes heeft en omdat de antenne met een verlengkabel weg kan worden geleid van het notebook (met als gevolg op slechtere plekken tot wel 2 steeepjes betere ontvangst). Enige nadeel een los antenne sprietje die zoek kan raken of kapot kan gaan. (kijk maar eens wat dat sprietje kost, heb er al 1 kunnen bestellen voor een medewerker bij Sierra)
Los van de mindere waardes vond ik de Sony minder mooi met een vaste uitsteekkaart.

Ik heb mijn notebook altijd bij me, ik heb een reizend beroep. Er zijn slechts een paar plekken in NL waar ik met moeite GPRS verbinding haal, maar voor de rest altijd max EDGE verbinding. Los van de plekken waar je toch ook al geen telefoon verbinding hebt natuurlijk.

Ik ben er erg gelukkig mee en hoef helemaal geen UMTS meer te proberen of te hebben, die 200 kb is snel zat voor een terminal server sessie en zelfs webcammen gaat goed. Voor die 30 euro per maand ben ik helemaal gelukkig!!

:-)

Een zeer tevreden EDGE-r _/-\o_

Groet,

Kees

› reageer

Is de nokia 6021 goed bruikbaar voor (mobiel) internet?
Ik lees namelijk bij de specificaties: EDGE class 6 tot 177 kbps.

Deze nokia leek mij de beste oplossing voor internet laptop/pc <> gprs/edge via bluetooth of usb kabel.

Het gaat om de vervanging van een pc inbelverbinding via modem. 177 kbps is een hele vooruitgang tov de huidige 45-56kbps, en bovendien kan de phone dienen om in de auto een tomtom GO van gprs verbinding te voorzien voor fileinformatie...

Andere mogelijkheid is de nokia 3320, maar die heeft geen bluetooth. Welke edge variant die heeft weet ik niet, misschien edge class 10?

› reageer

*Schopt een redelijk dood topic omhoog*

Mijn conclusie met betrekking tot de aanschaf van EDGE PC kaarten van Telfort is:

Telfort levert 2 soorten PCMCIA / PC kaarten uit:
- Sony Ericsson GC85 (Class / klasse 10 )
- Sierra Wireless AC 775 (Class / klasse 12)

Hoe hoger de 'klasse' hoe beter de snelheid.
Het is dus aan te raden om de Sierra Wireless AC 775 kaart aan te schaffen.
Een bijkomend voordeel van deze kaart is dat de antenne te verlengen is met een kabel. (kan handig zijn als het bereik wat slecht is)
Vergeet met deze kaart niet om de nieuwste software/drivers te downloaden van de website www.sierrawireless.com

Binnenkort hoop ik zo een kaart (AC 775) aan te schaffen en post ik mijn ervaringen hier.

Mochter andere ook ervaringen hebben of deze informatie hebben kunnen gebruiken, dan hoor ik het graag!

› reageer

Maximaal Online heeft een datalimiet van 1 Gb per maand. Hoeveel aan data verbruik je als je 8 uur op een dag naar internetradio luisterd?

› reageer

dat is toch niet zo heel moeilijk te berekenen... bijv radio 538:

96kbps = 12 kBps

60*60*8*12 = 345,6 MB

› reageer

Weet niet wat je bitrate is, maar bijv. bij een 64 Kbit. stream is het 8*3600*8= 225 MB

Edit: Te laat, dat komt ervan als je Vrienden van Amstel op hebt staan

› reageer

volgens mij ben ik nieet meer zo wakker op dit tijdstip.

> 60*60*8*12 = 345,6 MB

waarom doe je 60 * 60? 60 minuten, ok, maar dat hoeft toch alleen maar maal de Kbps en het aantal uur?

Overirgens, als deze berekening juist is dan wordne m'n plannen niks. Wilde nl. dagelijks naar 128 Kbps streams luisteren maar daar is de datalimiet te laag voor denk ik zo.

› reageer

't-is 12 KBytes per seconde. * 60 * 60 = xxx KBytes per uur, enzovoort..

En 8 uur per dag op 128 Kbps is zo'n 13,2 GB per maand. Dan moet je nog 62464 euro bijbetalen

› reageer

Kees nogmaals...

Ik heb een data verbruik van ergens tussen de 350 en 400 MB per maand over de afgelopen 8 maanden. Ik heb mijn notebook altijd bij me en ook bijna altijd aan. Ik luister geen internet radio ...
Daarvoor heb ik mijn auto radio wel aanstaan en als ik perse ergens wil luisteren dan neem ik wel een klein radiootje mee.

Ik had het nog niet berekend, maar zie nu hierboven dat dat radiootje een stukje goedkoper is en een veel betere geluidskwaliteit heeft

Veel plezier met EDGE!

Kees

› reageer

"Ik luister geen internet radio ... Daarvoor heb ik mijn auto radio wel aanstaan en als ik perse ergens wil luisteren dan neem ik wel een klein radiootje mee.

Ik had het nog niet berekend, maar zie nu hierboven dat dat radiootje een stukje goedkoper is en een veel betere geluidskwaliteit heeft"

Maar op die radio kan ik geen qpop.nl, kxradio.nl en radio0511.com ontvangen! ;-)

› reageer

Heb gisteren een praktijk test gedaan met Edge van een vertegenwoordiger. Ik werk gewoon in Amsterdam en de verbinding uiters slecht te noemen. Gemiddeld 12Kb/s , niet meer dan 15kb.
Het dubbele van inbellen. Getest met speedtest.bbned.nl

› reageer

Ofwel er iets echt iets HEEEEL erg mis met je telfort connectie.
Ofwel je hebt dingen verkeerd overgetyped en verkeerd begrepen.

Je hebt het over "12Kb/s , niet meer dan 15kb. "
dat is dus 1,5 KB/s en dat is inderdaad het dubbele van inbellen met een GSM op 9600 baud (over GSM ongeveer het maximum).

Maar elke vaste lijn modem verbinding is Veeeeel sneller! een 56kb/s is dus al zo'n 5x sneller en ook de gemiddelde GPRS connectie van elke willekeurige provider is ook rond deze snelheid.

Ik denk dus dat je 12KB/s - 15KB/s bedoeld (met hoofdletter 'B' dus, 'b' = bit en 'B' is Byte en 1 Byte = 8 bit)
Het lijkt me namelijk sterk dat edge van telfort langamer is dan hun eigen GPRS netwerk in Amsterdam (wat ik wel heb getest namelijk)

Als het 12KB/s -15KB/s moet zijn, dan is dat dus 96kb/s - 120kb/s .
Wat wel iets lager is dan de door telfort genoemde ('120-160 kbit/s'), maar 'uiterst slecht' zou ik dat niet willen noemen.
Het kan ook aan de meting liggen, ik weet namelijk niet of deze
speed test voor deze langzame snelheden bedoeld is, en dus of hij wel accuraat is.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.