'Mobiel bellen bij tankstation NIET gevaarlijk'

20µJ, leuke waarde in een zak (200g) chips zit 4400kJ; ik zie 0,9 ng (1 miljardste van een gram!!) chips echter nog geen explosie veroorzaken.

Grapje zeker ? Zakken chips maken geen vonkjes. GSM's wel. Overigens is dit natuurlijk geen manier om te discusseren. Die 20 µJ is gewoon een gekend feit in mijn vakgebied, de raffinage. Als je dat in twijfel trekt, zeg dan eerlijk dat je denkt dat de aarde plat is.

correct me if i'm wrong: Een startende (auto)motor produceert vele malen meer vonkgevaar dan een gsm, en toch is het gewoon toegestaan om je motor te starten bij een tankstation, zie je mijn punt?

You're wrong.
Een startende automotor is een gesloten systeem, zoals ik al eerder beschreef. Iets is explosieveilig als het die energie niet naar buiten kan richten. Dat geldt voor een automotor, op voorwaarde dat de tank niet open staat... en daarom mag je dus niet met draaiende motor tanken.

En wat te denken van een hete uitlaat of motorblok, als de gas/damp concentratie daadwerkelijk explosieve waarden zou hebben bij een pompstation, zouden die bij bosjes ontploffen!

Auto's zijn inderdaad een ontstekingsbron. Daarom mogen ze bij ons ook alleen maar de site op als er met een explosiemeter continu wordt vastgesteld dat de atmosfeer niet explosief is.

Hier geldt echter weer de regel dat je in allereerste aanleg de gevaren verwijdert die je gemakkelijk kan verwijderen. Men kan nu eenmaal geen auto's van tankstations weren. Men kan ook geen nylonkleding van de tankstations weren. Maar bij de raffinaderij wordt nylonkleding wel geweerd.

Wat bedoelde je met die 2e quote? Want dat lijkt me een wezelijk punt, als er geen gassen/dampen boven de explosiegrens aanwezig zijn, kan er immers ook niets ontploffen.
Nu is de concentratie die uit een tank opening komt (vloeisof erin> gas moet weg) ongetwijfeld behoorlijk hoog, en ik zou dan ook geen gsm in mn tank-hand houden, maar of het gevaarlijk is om 2 meter verderop te bellen.... Of het voor de zekeheid beter afgeraden kan worden is een ander verhaal.

Het is natuurlijk niet toegestaan volgens de arbowetgeving dat er explosieve dampen op een tankstation hangen. Sterker nog: die dampen worden opgezogen en later weer door de tankwagen opgehaald en bij ons afgeleverd.
Al die veiligheidsregels zijn er natuurlijk voor het geval dat er wel explosieve dampen zijn. Daarom is roken verboden. Daarom zijn GSM's verboden.

Je hebt overigens gelijk dat die explosieve atmosfeer ("zone 1" in het jargon) slechts een paar meter rondom de auto's aanwezig is. Er is geen enkel probleem om bij de shop of bij de lucht & water te bellen.

Overigens vind ik het onderzoek, 'het is nog nooit gebeurd, dus het is onmogelijk', wel zwak.

Juist. Dat is ook mijn punt. De kans op de loterij winnen is nihil, maar als je in deze "loterij" prijs hebt, dan is het ook goed raak. We doen er dus alles aan om dat te voorkomen te beginnen met een verbod op GSM's.

› reageer

AMSTERDAM - Mobiel bellen bij een tankstation is niet gevaarlijk. Dit beweert onderzoeker Adam Burgess van de universiteit van Kent, meldt de BBC woensdag. Burgess heeft een onderzoek gedaan, en is tot de conclusie gekomen dat er bij 243 tankstationbranden in de laatste elf jaar, geen explosies hebben plaatsgevonden die zijn veroorzaakt door het bellen met mobiele telefoons.

Burgess presenteert zijn bevinden later deze week. "Het verhaal over explosies door mobieltjes bij tankstations is een broodje aap verhaal. Zelfs op een booreiland, is mogelijke afleiding de enige echte reden dat je niet mobiel mag bellen", zegt Burgess.

Opmerkelijk

De uitkomsten van het onderzoek van Burgess zijn opmerkelijk. Al jarenlang beweren andere onderzoekers dat het juist wel gevaarlijk is om te bellen bij een tankstation.

Bron

› reageer

dat scheelt weer heel wat explosies.

› reageer

Op een booreiland zal je toch echt een explosieveilige gsm moeten gebruiken.

› reageer

ik heb een soort testje daarvan gezien op BBC. gooiden ze iets van 10 mobieltjes (verschillende merken) in een met benzine doordrenkte caravan en gingen toen die mobieltjes tegelijk bellen.
niets gebeurde.

toen hadden ze een elektriciteitsdraadje in die caravan gelegt, aan het andere einde stond iemand in een emmer (ter isolatie) met nylon kleding. die ging toen wat bewegen (zodat hij statisch werd) en raakte toen dat draadje aan.

caravan vloog in de lucht...

bovendien zie ik redelijk vaak mensen bellen bij de BP en dat gaat ook gewoon goed...

› reageer

Voortaan dus voor het tankstation eerst alle nylon kleding uittrekken en vervolgens tanken... Het gaat nog druk worden bij de BP van jou... Tankstrippers spotten...

Wordt de nieuwste rage onder perverse Nederlanders!

› reageer

marco> niet dus. De spanning in een gsm is gewoon te laag om een vonk te veroorzaken. Geen vonk = geen explosiegevaar. Daarnaast durf ik te betwijfelen of een gas/damp concentratie boven de explosiegrens volgens de arbowet is toegestaan, en uberhaubt voorkomt op pompstations en boorplatformen....

› reageer

Hehe, de Mythbusters op Discovery Channel hadden dat toch al aangetoond Het gevaar van statische electriciteit tijdens het tanken was dacht ik veel gevaarlijker.

› reageer

marco> niet dus. De spanning in een gsm is gewoon te laag om een vonk te veroorzaken.
Geen vonk = geen explosiegevaar.

Onzin. Om inherent explosieveilig te zijn moet een apparaat minder dan 20 µJ produceren of zo zijn ingericht dat het die energie niet naar buiten kan richten. Dat laatste wordt bereikt door het apparaat met een onbrandbare, ongeleidende vloeistof te omhullen, met een gas te omhullen, in een doos met zand te steken of van een ondoordringbare plastic kap te voorzien, waarbij men de batterij niet kan verwijderen. Op die laatste manier zijn de explosieveilige Nokia's gemaakt.

Normale mobieltjes denderen keihard over die limiet van 20µJ heen.

Ter informatie: tussen de eenheden op een raffinaderij zijn de enige elektronica die zijn toegestaan:

1. Een polshorloge
2. Een rekenmachine op zonne-energie

Verder hebben de dienstfietsen geen verlichting en geen handrem, maar een terugtraprem (beide vanwege vonkgevaar).

Daarnaast durf ik te betwijfelen of een gas/damp concentratie boven de explosiegrens volgens de arbowet is toegestaan, en uberhaubt voorkomt op pompstations en boorplatformen....

vergeten ?

Een hoop gevaarlijke onzin bij elkaar, die documentaire.

De allereerste hoofdregel op een site van de olie-industrie -inclusief de tankstations- is het elimineren van onnodige risico's. Een GSM is zo'n onnodig risico.
Dat gesprek kan je best 100m verderop op de parking houden.

› reageer

Maar feit blijft dat onderzoeken duidelijk uitwijzen dat er gewoon (zeer weinig tot) absoluut geen explosiegevaar is. Ze hebben het ook nog getest in programma's als Brainiac, zoals hierboven al beschreven was, dat was met de met benzine doordrenkte caravan, en bij MythBusters op Discovery, daar hadden ze een soort cabine gemaakt doordrenkt met benzine en met benzinedampen die ze in het rondspoten, maar het mobieltje maakte niets uit. Wel hadden ze erna een apparaatje dat een vonk maakte geprobeerd en toen vloog alles wel in vlammen op.

Waarschijnlijk zijn de verhalen dat het tankstation in de lucht vliegt dus of een broodje aap, of het komt door statische electriciteit, wat dus wel een vonk veroorzaakt en dus ook een explosie tot gevolg kan hebben in de buurt van brandstof. Zoals de conclusie bij Brainiac ook was: "mobieltjes zijn geen gevaar, maar het dragen van nylonkleren kan eigenlijk ontzettend gevaarlijk zijn. Ze kunnen er beter een bordje neerhangen: Verboden nylonkleren te dragen, dan verboden om uw mobieltje te gebruiken."

› reageer

7110> dat een gsm niet is toegestaan wil nog niet zeggen dat hij gevaarlijk is...

20µJ, leuke waarde in een zak (200g) chips zit 4400kJ; ik zie 0,9 ng (1 miljardste van een gram!!) chips echter nog geen explosie veroorzaken.

correct me if i'm wrong: Een startende (auto)motor produceert vele malen meer vonkgevaar dan een gsm, en toch is het gewoon toegestaan om je motor te starten bij een tankstation, zie je mijn punt? En wat te denken van een hete uitlaat of motorblok, als de gas/damp concentratie daadwerkelijk explosieve waarden zou hebben bij een pompstation, zouden die bij bosjes ontploffen!

Wat bedoelde je met die 2e quote? Want dat lijkt me een wezelijk punt, als er geen gassen/dampen boven de explosiegrens aanwezig zijn, kan er immers ook niets ontploffen.
Nu is de concentratie die uit een tank opening komt (vloeisof erin> gas moet weg) ongetwijfeld behoorlijk hoog, en ik zou dan ook geen gsm in mn tank-hand houden, maar of het gevaarlijk is om 2 meter verderop te bellen.... Of het voor de zekeheid beter afgeraden kan worden is een ander verhaal.

Overigens vind ik het onderzoek, 'het is nog nooit gebeurt, dus het is onmogelijk', wel zwak.

› reageer

Grapje zeker ? Zakken chips maken geen vonkjes. GSM's wel. Overigens is dit natuurlijk geen manier om te discusseren. Die 20 µJ is gewoon een gekend feit in mijn vakgebied, de raffinage. Als je dat in twijfel trekt, zeg dan eerlijk dat je denkt dat de aarde plat is.

correct me if i'm wrong: Een startende (auto)motor produceert vele malen meer vonkgevaar dan een gsm, en toch is het gewoon toegestaan om je motor te starten bij een tankstation, zie je mijn punt?

You're wrong.
Een startende automotor is een gesloten systeem, zoals ik al eerder beschreef. Iets is explosieveilig als het die energie niet naar buiten kan richten. Dat geldt voor een automotor, op voorwaarde dat de tank niet open staat... en daarom mag je dus niet met draaiende motor tanken.

En wat te denken van een hete uitlaat of motorblok, als de gas/damp concentratie daadwerkelijk explosieve waarden zou hebben bij een pompstation, zouden die bij bosjes ontploffen!

Auto's zijn inderdaad een ontstekingsbron. Daarom mogen ze bij ons ook alleen maar de site op als er met een explosiemeter continu wordt vastgesteld dat de atmosfeer niet explosief is.

Hier geldt echter weer de regel dat je in allereerste aanleg de gevaren verwijdert die je gemakkelijk kan verwijderen. Men kan nu eenmaal geen auto's van tankstations weren. Men kan ook geen nylonkleding van de tankstations weren. Maar bij de raffinaderij wordt nylonkleding wel geweerd.

Het is natuurlijk niet toegestaan volgens de arbowetgeving dat er explosieve dampen op een tankstation hangen. Sterker nog: die dampen worden opgezogen en later weer door de tankwagen opgehaald en bij ons afgeleverd.
Al die veiligheidsregels zijn er natuurlijk voor het geval dat er wel explosieve dampen zijn. Daarom is roken verboden. Daarom zijn GSM's verboden.

Je hebt overigens gelijk dat die explosieve atmosfeer ("zone 1" in het jargon) slechts een paar meter rondom de auto's aanwezig is. Er is geen enkel probleem om bij de shop of bij de lucht & water te bellen.

Overigens vind ik het onderzoek, 'het is nog nooit gebeurd, dus het is onmogelijk', wel zwak.

Juist. Dat is ook mijn punt. De kans op de loterij winnen is nihil, maar als je in deze "loterij" prijs hebt, dan is het ook goed raak. We doen er dus alles aan om dat te voorkomen te beginnen met een verbod op GSM's.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.