Batterij voor 80% opladen in 60 seconden

@freakygangster:
Ja, sorry dat ik nog even herhaal, maar de post is echt niet leesbaar.

› reageer

Batterij op te laden in zestig seconden

Door Olaf van Miltenburg

- woensdag 30 maart 2005 -
Het lange wachten tot batterijen zijn opgeladen is binnenkort verleden tijd, als het aan Toshiba ligt. Het elektronicaconcern heeft een batterij ontworpen die in zestig seconden op te laden is.
Het gaat om een lithium-ion batterij waarin een bepaald soort nano-deeltjes zijn verwerkt die snel lithium ionen kunnen absorberen en vasthouden, aldus Toshiba. Hierdoor is een lege batterij in zestig seconden weer voor 80 procent te vullen; zestig keer sneller dan de meeste lithium-ion batterijen van dit moment.

De supersnelle oplaadtijd gaat niet ten koste van de levensduur: na duizend keer op- en ontladen verliest de energiedrager slechts 1 procent van de capaciteit. In 2006 zal de Super Charge Battery zijn weg vinden naar commerciële producten.

Bron: HCCnet nieuwsbrief

dat zou pas stoer zijn. dan vind ik het niet erg als je mobiel maar 1 dag doet met je batterij... stekker erin, ff plasje doen en stekker deruit.

› reageer

http://www.toshiba.co.jp/about/press/2005_03/pr2901.htm

daar staat alles uitgelegd, blijft een vreemd verhaal......

› reageer

Toshiba is (was het in ieder geval wel) de grootste laptop producent.
En dus weten zij wel wat af van accu's en/of batterijen.
Het zou mij niets verbazen als het niet gewoon waar is.
Het is wel een gigantische vooruitgang maar waarom niet?
En kennen ze in Japan ook 1 april grappen?

› reageer

- woensdag 30 maart 2005 -

Let's hope it's true!

› reageer

op de site van ali osram staat 29 maart. das net iets te vroeg voor een 1 april grap.
(die mobieletelescoop was wel eerder aangekondigt alleen je moest het doen op 1 april...)

dit is volgens mijn geen grap.

› reageer

zou best waar kunnen zijn. In dat geval lijkt het me heel relaxed.

› reageer

Hoe warm zou dat ding dan worden joh? Maar ik vind het prima hoor!!!

› reageer

De laatste plaatjes zijn wel erg paint achtig

› reageer

Volgens mij was dit nieuws ook al een paar maanden terug gepost (en toen weggehoond). Lijkt mij dus wel echt mogelijk als je maar de juiste technologie in huis hebt. 100% opladen lijkt mij in dit kader wel riskant wegens snel overladen. De belangrijkste vraag is of dit al foolproof is, anders kan het in de praktijk niet worden ingezet. Als de techniek inderdaad lukt zal je batterij ook wel korter leven door die shock therapie.

› reageer

De supersnelle oplaadtijd gaat niet ten koste van de levensduur: na duizend keer op- en ontladen verliest de energiedrager slechts 1 procent van de capaciteit. In 2006 zal de Super Charge Battery zijn weg vinden naar commerciële producten.

2de stukje...

› reageer

Je zou het dan ook voor auto's kunnen gebruiken en zo aan een schoner milieu werken, maar ik blijf het een slappe 1 aprilgrap vinden.

› reageer

Je zou het dan ook voor auto's kunnen gebruiken en zo aan een schoner milieu werken Stroom is niet goed voor het millieu!!

Het lijkt me op zich wel grappig om een electro-auto accu in 1 minuut op te laden, denk aan smeltende stroomkabels of het slepen met vuistdikke massief koperen kabels

› reageer

vuistdikke massief koperen kabels

dat gaat niet.

er wordt trouwens ook vermeld dat dit voor kleine accu's is, voor grotere accu's krijg je inderdaad warmte problemen. maar zoals op de paint plaatjes is te zien kan je dit ook gebruiken voor superveel capaciteit...

dus met andere woorden, deze accu ter grootte van een auto accu, heeft veel meer energie.
denk ik.

› reageer

maar zoals op de paint plaatjes is te zien kan je dit ook gebruiken voor superveel capaciteit...

dus met andere woorden, deze accu ter grootte van een auto accu, heeft veel meer energie.
??

Ik doelde niet op de interne problemen, maar meer de problemen om de stroom naar de accu toe te krijgen.

Mijn natuurkunde is wat weggezakt maar een 800Ah @ 48V accu heeft een vermogen van 800*3600*48=138M Watt. Om die volledig te laden met 240V heb je 138M/240=575.000 Ampereseconde nodig, 80% is 460.000 As. Om dat in een minuut te leveren heb je 460.000/60= 7666 Ampère nodig. Dat trekt die hoofdstop in je meterkast net niet, die laat namelijk maar 35A door...

› reageer

of je berekening klopt weet ik niet, ik snap namelijk niet waar je die 48V vandaan haalt.

Maar wat ik bedoelde is dat ik van die toshiba site afleid dat je met deze techniek kunt kiezen:
of wat minder mAh (600 ofzo) en dan 60 sec nodig hebben voor 80% vullen
of net zo lang laden als een normale batterij alleen dan veel meer mAh.
(of snap ik die paint plaatjes en de uitleg niet goed?)

edit: oh je bedoelde mijn "warmte problemen".
ok... ALS je stoppenkast wel die 7666 ampere door zou laten dan zou of je batterij exploderen door de snel toenemende warmte, of je kabel brand door (dus zelfde principe als een stop die doorslaat )

› reageer

Dit is wellicht interessant voor degenen die geïnteresseerd zijn in de toekomstige ontwikkelingen van brandstofcellen en OLED displays.
Er zal de komende jaren op dat gebied zeker veel veranderen en dat zijn geen 1 aprilgrappen.

http://www.weare.nl/kunststoffen/subpages/toepassingen.html

› reageer

@ Koos Koets

Je neemt in je voorbeeld ook een 800Ah accu op 48v. De gemiddelde telefoonaccu doet 800 a 1000mAh dus zegmaar 1Ah op iets van 3,7v.

Neem je een stevige laptop accu dan heb je 4400mAh op 14,8v.

Autoaccu's zijn geen Lithium-Ion accu'sen zijn hier dus ook niet van toepassing.

› reageer

erik1> de soort accu maakt niets uit, het ging om het principe van een autoaccu in 1 minuut opladen. 800Ah 48V is een heftruck accu, auto-accu's zullen nog groter moeten zijn omdat de actieradius van een heftruck vrij beperkt is.

› reageer

een auto heeft ongeveer 13 Ah en heeft 12V

deze accu laden met de stekker in het stopcontact duurt dus 54 uur met 35A dacht ik zo.

dat is net iets te lang voor toepassing in volledig electrische auto's. maar bijvoorbeeld in hybride auto's zouden deze accus dan beter zijn denk ik...

maar in ieder geval, al zou je laptop accu dan 5 min in het stopcontact moeten zitten voor 80%, dat is nog supersnel.
en 1 minuut voor je mobieltje blijft ongelovelijk handig.

› reageer

ooh ooh ooh waar hebben jullie het over ik kan me geen accu voor de geest halen die op moet laden met 230v wisselspanning ik durf het niet eens te wagen met mijn auto accu die ik voor hobie gebruik mijn accu is 43ah 12v een accu op 12v mag je maar met 13,8 tot 14,4v opladen nou heb ik daar een transformator voor die 13,8v 40ah constant kan leveren ik laad mijn accu in circa 6 uur helemaal vol met een stroom afname van 230v 4,4ah als je een accu wil laten exploderen moet je er vooral meer stroom door heen jagen dan 14,4v zet er voor de grap 24v op en je accu is binnen een uur ontploft ik ben geen voorstander van 60 sec laders en ook niet van 15 minuten laders kom op waar zijn we nou mee bezig waarom zo'n haast waanzin net zo'n achterlijke uitvinding is de stofzakloze stofzuigers waar halen mensen de onzin vandaan om op stofzakken te gaan besparen die echter maar 5 tot 10 euro kosten je hebt voor zo'n stofzakloze ding een hoge wattage nodig om er uberhoubt iets mee opte zuigen nog even en iedereen kan krachtstroom aan laten leggen voor stofzuigers wat een idioote bedoening voorbeeld stofzakloze stofzuiger nu met 3000w motor. ja? en wat is de zuigkracht wattage? daar heb ik meer aan niet wat de stroom afname is er blijft hier echter 100 wat zuigkracht over wat een energy verspilling ik heb 1 met stofzak 1400w stroom afname 250w zuigkracht het vloerbedekking zit bijna in de stofzuiger dus waar bezuinigen we nou op op de stofzak of op de energy wanneer gaan we nou iets nuttigs maken? uitvinden nieuw is niet altijd goed voorbeeld wasmachines gaan tegenwoordig 3a4 jaar mee super koop een tweede hans bij een kringloop voor een paar 10tjes en je kan nog 5a10 jaar ermee doen de nieuwe types plastic kuip plastic plastic en nog eens plastic WAAR BLIJFT DE KWALITEIT UITVINDERS BEZUINIG NIET OP APPARATUUR HET IS GEVAARLIJKER EN SNELLER KAPOT!!!!

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Dit onderwerp is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.