Hoe hoger de freq hoe minder goed door obstakels klopt niet helemaal. Rontgenstraling is nog veel hoger qua frequentie en gaat prima door een muurtje. Verder hebben dingen als reflectie etc ook nog invloed.
(in een kamer kun je ook in iedere hoek van een kamer met maar een raam prima lezen overdag)
Wellicht niet over mobieltjes....maar is wel wireless
NEC realiseert HDTV zonder kabel of satelliet
Bedrijf wijkt uit naar 60 GHz-band
Lars Pasveer
04 april 2005
Bron: ZDNet
dit artikel
Het Japanse NEC Corporation heeft een proef met het draadloos versturen van HDTV-signalen succesvol afgerond. De nieuwe draadloze techniek verstuurt 1 gigabit per seconde, genoeg voor ongecomprimeerde HDTV.
Dankzij de techniek vervalt de noodzaak voor een kabelaansluiting of een satellietschotel. HDTV-toestellen kunnen met de ontvanger worden uitgerust en zouden in dat geval alleen nog een stroomkabel nodig hebben.
NEC zegt dat de huidige draadloze oplossingen voortborduren op techniek bedoeld voor draadloze netwerken. De radioband van 2,4 (Wifi) en 5 GHz (voor het relatief jonge Ultra WideBand) is drukbezet. Het is volgens NEC ingewikkeld om storingsvrije apparatuur te ontwikkelen en daarom week het bedrijf uit naar de 60 Gigahertz-band.
De grote bandbreedte binnen deze radioband betekent dat ingewikkelde datacompressie op het HDTV-signaal achterwege kan blijven. Wel heeft NEC een oplossing moeten zoeken voor blokkades binnenshuis. Mensen en muren kunnen het signaal storen. NEC loste dit op door een tweede ontvangstmodule. Het signaal wordt dubbel verstuurd, licht verschoven in tijd en frequentie.
Wanneer het signaal onderbroken wordt, kan het HDTV-beeld met informatie uit de andere ontvanger alsnog worden samengesteld.
NEC ziet niet alleen toepassingen voor draadloze breedband video-overdracht in huis, kantoor of op beurzen. De dataoverdracht is volgens de Japanners tevens te gebruiken voor andere hoge-snelheid draadloze toepassingen. Het bedrijf wil de techniek snel commercieel toepasbaar maken.
Tijdens een bijeenkomst over toepassingen in het radiospectrum, de IEEE MTT-S 2005 International Microwave Symposium, zal NEC op 12 juni van dit jaar de resultaten van hun onderzoek bekendmaken.
De techniek zou overigens in Nederland zonder al te veel problemen ingevoerd kunnen worden. In de meest recente editie van de zogenoemde Nationale Frequentietabel, een uitgave van het Agentschap Telecom van het Ministerie van Economische Zaken, is er op dit moment geen toewijzing voor de 60 GHz-band.
Inderdaad niet mobiel...zou niet weten wat het zou kosten straks het journaal te moeten kijken op mijn mobieltje...o.i.d.
het is niet gecodeerd, dus gewoon een mobieltje hebben die dat kan.
› reageer60 Ghz, zouden daar de gezondheidsrisico's al van bekend zijn? Denk het niet..
› reageerals ik op "60 ghz" zoek krijg ik allemaal sites over radar. de eigenschappen die ik tegenkwam waren:
1) +/- 100m bereik
2) kankerverwekkend
bovendien was de vuistregel volgens mij:
hoe hoger de frequentie, hoe minder goed het door obstakels komt.
dus omdat radar die frequentie al gebruikt en het doordringend vermogen niet groot is denk ik niet dat 60ghz word gebruikt in nederland.
misschien in dichtbevolkt japan wel...
Hoe hoger de freq hoe minder goed door obstakels klopt niet helemaal. Rontgenstraling is nog veel hoger qua frequentie en gaat prima door een muurtje. Verder hebben dingen als reflectie etc ook nog invloed.
(in een kamer kun je ook in iedere hoek van een kamer met maar een raam prima lezen overdag)