Fabeltje over geheugeneffect batterijen?

Mijn Ericsson T39m draait al 3 1/2 jaar uitstekend op een Litium Polymeer batterij. Dus de techniek is prima in orde. Dat Nokia de techniek niet (goed) toepast ligt aan Nokia, en niet aan de techniek...

Maar als je een batterij te lang in de herlader laat zitten, hem nooit goed laat ontladen of juist te vaak pas oplaadt als hij helemaal is uitgepierd Dit klinkt nogal tegenstrijdig in mijn ogen....

› reageer

Vandaag een opvallende tekst in Trouw:

Wetenschap / Oplaadbare batterijen
door Martin van der Laan
2005-04-04

Juist met volledige ontlading knaag je aan het vermogen van de batterij.

Als mensen iets van horen zeggen hebben, dan is het dat een oplaadbare batterij de spanning onthoudt waarbij hij in zijn vorige leven in de herlader is gestopt. Dus zorg dat je voor het herladen alle bruikbare lading hebt opgesnoept, want voer je hem steeds te vroeg, dan geeft het verwende ding op den duur te vroeg aan dat hij aan het eind van zijn latijn is.

In zijn 'herinnering' is het dan al weer etenstijd: om die reden wordt deze luiigheid het geheugeneffect genoemd.

Dit verschijnsel, dat alleen maar opgaat voor nikkel-cadmiumbatterijen, komt letterlijk uit de ruimte. Het dook op in batterijen van satellieten die werden herladen met zonnecellen. Door het constante ritme waarmee zo'n satelliet het zonlicht in en uit vloog, ondergingen de batterijen een nauwgezet regime van ontladen-herladen, zonder dat hun maximale lading werd benut. Op den duur gaven ze er bij die lagere capaciteit uit zichzelf de brui aan. Maar na enkele keren diep laden-ontladen bleek de werklust gewoon weer te keren.

De hedendaagse batterijen kennen die kuren niet meer. Het geheugen effect is alleen nog meetbaar in het laboratorium, bij een strak opgezet systeem van laden en ontladen. En zo gedisciplineerd gebruiken wij onze batterijen niet. Maar de ergernis om het feit dat dat rotding altijd op een verkeerd tijdstip leeg is, houdt de volkswijsheid overeind: ontlaad je batterij tot het gaatje, verwen hem niet.

Fout, zeggen kenners, want juist op die manier knaag je aan het vermogen van de batterij. En dat heeft weinig met geheugen te maken: de spanningsdip sluipt er langzaam in doordat de cadmiumkristallen op de kathode groter worden.

In een gaaf exemplaar hebben die een doorsnede van 1 micron, een duizendste millimeter. Maar als je een batterij te lang in de herlader laat zitten, hem nooit goed laat ontladen of juist te vaak pas oplaadt als hij helemaal is uitgepierd, kunnen ze uitgroeien tot 'kolossen' van 100 micron.

Door het geklonter van zulke grote kristallen slinkt het aantal elektronenleveranciers op de oppervlakte van de kathode. Het vermogen zakt steeds verder weg. Als de batterij niet om die reden de geest geeft, dan zorgen de exploderende kristallen op een andere manier voor de nekslag: ze groeien door de separator, die anode en kathode van elkaar isoleert, heen en dan maakt interne kortsluiting er een einde aan.

hier staat het artikel

› reageer

Bij Ni-CD en Ni-MH batterijen is er nog enigszins sprake van geheugeneffect. Alle hedendaagse GSM's hebben echter Li-Ion of Li-Polymer batterijen waarbij het juist beter is om ze elke dag op te laden. Geldt ook voor je laptop --> zoveel mogelijk aan de stroom. Zie ook een eerdere post van mij hierover (weet niet meer welk topic maar moet je ff zoeken )

Mijn telefoon leg ik gewoon elke nacht aan de lader

› reageer

Ik was er ook heilig van overtuigt dat laptops en telefoons constant aan het stroom helemaal niet goed is voor dat ding.

Ik ben nog niet helemaal overtuigt van het tegendeel moet ik zeggen.

› reageer

Toch heb ik ooit mijn Ni-MH batterij van mn 3310 na 1 jaar moeten vervangen, omdat hij bij bellen binnen 1 minuut uitviel terwijl ik nog 4 streepjes had.
Maar bij Li-on maakt het weinig uit idd.

@Erik: Interessant feitje, wist ik niet, heb je hier een rapport van of een artikel over ?

› reageer

Een Li-ion batterij kan afhankelijk van de kwaliteit maximaal tussen de
300 en de 500 keer opgeladen worden.
Om hem zo lang mogelijk fit te houden moet je dus proberen hem zo weinig
mogelijk op te laden,wat betekent dat je hem pas moet opladen als hij bijna leeg is,dus zeker niet eerder dan dat er op de batterij indicator
nog maar 1 streepje wordt aangegeven.
Als je de batterij elke dag oplaad en deze gemiddeld dan bijvoorbeeld nog 75% van z'n lading bezit,en je dus elke dag 25% bij laad,dan geld dit steeds als een volledige laadcyclus,die je dus van je maximale 300 tot 500 keer laden af moet trekken.
Elke dag opladen verkort de levensduur van li-ion batterijen dus sterk!

› reageer

dikkie, ik weet uit persoonlijke ervaring dat dat onzin is. Ik heb al heel lang een Nokia 6310 meer dan twee jaar en die ligt sindsdien (vrijwel) elke dag aan de lader en doet het nog altijd perfect. Overigens is het niet nodig om elke dag te laden, want hij houdt het bij normaal gebruik een week vol.

Wat Erik1 zegt, dat het juist beter is om ze elke dag aan de lader te leggen weet ik niet. Ik doe het gewoon en heb er goede ervaring mee, dan weet ik zeker dat hij altijd vol zit, maar wellicht is het net zo goed om hem pas aan de lader te leggen als hij bijna leeg is.

› reageer

Maar dirk... in je nokia 6310 zit ook een lithium polymeer accu...
Niet dat ik weet hoe het precies zit, maar volgens mij worden in deze thread teveel appels met peren vergeleken...

Je hebt:
Nikkel Cadmium
Nikkel Metaalhydride
Lithium Ion
Lithium Polymeer
Maar mijn ervaring leert ook dat Lithium Ion batterijen het over het algemeen prima doen en prima blijven doen. Ik laat mijn batterij af en toe een keer helemaal ontladen, verder laad ik hem onregelmatig op. Ik heb tot nu toe nog nooit voor 1 mobieltje een tweede accu hoeven aanschaffen. En als dat zou moeten... ze kosten 19,95... dus dat is het probleem ook niet.

› reageer

Ik heb een Lithium Ion accu in mijn 8210 zitten. En dit is nu zo'n 4 jaar oud. En hij moest aan het begin 1 keer per 3 dagen opgeladen worden, daarna 1 keer per 2 dagen, en op het laatst duwde ik hem (gedurende 2 jaar) elke avond in de lader. En tegenwoordig kan ik er na helemaal vol laden er nog maar 10 minuten mee bellen.

Dus een beperkte levensduur hebben deze soort accu's ook wel

› reageer

Bij wijze van spreken staat er morgen ook weer een stukje in de krant die het tegendeel bewijst, maar opvallend vond ik de stellingen in het artikel wel.

› reageer

Ik wordt er ook niet echt wijs meer van. Er zijn zoveel bronnen die elkaar tegenspreken. Ik heb alleen de ervaring dat nicd batterijen na een paar keer half opladen, kuren gaan vertonen, maar die batterijen worden nauwelijks nog gebruikt. Zelf laadde ik ook altijd een batterij pas op als deze leeg was. De laatste tijd doe ik dat niet meer en er is helemaal geen verschil merkbaar. Ik geloof best dat er een klein verschil merkbaar zal zijn, maar er zijn veel meer (belangrijkere) factoren die een invloed hebben, zoals het soort oplader (snel/langzaam). Het zal wel niet helemaal een fabeltje zijn, maar ik zou me er ook niet te druk om maken.

› reageer

Maar dirk... in je nokia 6310 zit ook een lithium polymeer accu... Nee, daar zit bij mij een Li-ion batterij in. Wat dat betreft blijft mijn ervaring in stant, nl. dat een li-ion batterij niet stuk gaat als je hem elke dag aan de lader legt. Overigens heb ik soortgelijke ervaring ook met een laptop (ook li-ion), alleen nog niet zo lang als die Nokia 6310.

Ik heb het hier dus alleen over li-ion (niet over NiMH of NiCd en dat is eigenlijk wel waar het topic over zou moeten gaan... )

› reageer

Dirk,ik ben zeer benieuwd of jouw batterij nu nog steeds ongeveer een week mee gaat,heb je dit recent nog uitgeprobeert?

Mijn laptop laad ik altijd pas op als de batterij helemaal leeg is,nu na2 jaar en 3 maanden gaat deze nog steeds even lang mee!
Een vriend van me had z'n laptop elke dag aan de lader,maar na iets langer dan 1 jaar is de capaciteit zeer sterk afgenomen.

Ik heb mijn informatie overigens uit een artikel van het duitse computer
tijdschrift "CHIP":

Der grosse akku-test
So halten Notebooks, Handys,
Digicams und Camcorder langer durch

In dit artikel gaat men zeer grondig in op de techniek van de verschillende type oplaadbare batterijen en de bijbehorende laadmethode,en geeft men tips hoe je het beste met je batterijen kunt
omgaan om er zolang mogelijk gebruik van te kunnen maken.

› reageer

Voor de mensen die alles precies willen weten, ik zou zeggen neem een keer de tijd en lees deze website een keer helemaal door

› reageer

apple heeft bij mij ipod ook speciale accu tips deze staan ook online op:
http://www.apple.com/batteries/
http://www.apple.com/batteries/ipods.html
charge cycle means using all of the battery’s power, but that doesn’t necessarily mean a single charge. For instance, you could listen to your iPod for a few hours one day, using half its power, and then recharge it fully. If you did the same thing the next day, it would count as one charge cycle, not two, so you may take several days to complete a cycle. Each time you complete a charge cycle, it diminishes battery capacity slightly, but you can put both notebook and iPod batteries through many charge cycles before they will only hold 80% of original battery capacity. As with other rechargeable batteries, you may eventually need to replace your battery.

Exercise Your Machine
Lithium-ion batteries need to be used for maximum performance. If you don’t use your device often, be sure to complete a charge cycle at least once per month.

› reageer

Li ion accu's kun je zo vaak opladen als je wilt, ook tussendoor, want het geheugen effect is niet aanwezig. Wel kunnen delen van de batterij op den duur uitvallen wat je pas merkt als de batterij een kortere levensduur gaat aannemen.

Voorbeeld:

Vergelijk het met een hardeschijf. De ene keer gebruikt je een deel van die schijf, de andere keer helemaal. Het kleine stukje wat veel gebruikt wordt slijt harder en valt op een gegeven moment uit, maar de hardeschijf blijft nog steeds werken, want andere delen die minder belast zijn werken nog prima. Je merkt het dus nauwelijks tenzij je technisch gaat zoeken. m.a.w. als alle delen van de batterij zijn uitgevallen is die stuk en kan je hem weg gooien.

Bij oudere batterijen (Nicad en in mindere mate Ni-MH) werkt het anders, want die moet je bij het laatste restje stroom pas opladen, want anders onstaat er wel geheugen effect. Laad je tussendoor op dan is de kans groot dat je batterij vrij snel korter zal mee gaan, want de goede gedeeltes lijden onder de slechte.

Let Op!!!

Laat een batterij nooit verder ontladen dan het apparaat aangeeft, want dat is zeer slecht voor alle type batterijen.

Dus als je telefoon uitvalt, dan is dat het laatste restje stroom. Ga je op dat laatste restje stroom toch proberen je telefoon te laten werken doormiddel van het toestel een tijdje rust te geven en weer aan te zetten, dan is de kans op schade aan de batterij behoorlijk aanwezig.

Het is dus niet erg als je telefoon uitvalt, maar laad dan wel eerst de batterij op voor je het toestel weer in gebruik gaat nemen. (bellen, standby is meestal geen probleem)

› reageer

Gelezen in boven genoemd artikel "CHIP":

Overkill durch Dauerladen:
Li-Ion akkus vertragen nur etwa 300 bis 500 ladezyklen,dann lasst die kapacitat nach und der akku ist kaputt Um einen litium-akku lange fit zu halten,sollte er moglichst selten aufgeladen werden.
Verbinden sie das mobiltelefoon oder das notebook erst dann mit dem netzteil wenn der akku wirklich leer ist.Selbst wenn sie einen fast vollen li-ion akku nachladen,gilt das als ganzer ladezyklus,der die lebensdauer des batterie verkurzt.

Dit staat weer in tegenstelling met bovenstaande.Ra ra, wie weet nu wat werkelijk waar is? Ik niet meer!

› reageer

Even ter aanvulling van mijn laatste stukje hier:

Als een batterij vrijwel leeg is, is het verstandig om de batterij direct op te laden. Als de telefoon net aan de lader hangt omdat de batterij leeg is, wacht dan minstens 1 of liever nog een X aantal minuten, want anders is de kans groot dat de spanning direct te laag wordt en de telefoon zich zelf uitschakelt. Je kan het toestel met ongeveer een minuut in de standby zetten, maar voor gesprekken zou ik een minuut of 5 wachten.

Een Lithium Polymeer batterij/accu is nog in ontwikkeling en in mijn ogen nog niet betrouwbaar, maar dat wil niet zeggen dat die slecht is. In ontwikkeling is een soort testfase, dus het is min of meer een gok of het lekker werkt.

› reageer

Wordt tijd voor brandstofcelletjes
ze komen waarschijnlijk eind dit jaar nog op de markt voor notebooks en pda's later zullen de mobieltjes ook wel volgen

dan wordt ut pas echt leuk

› reageer

volgende stap is een mobieltje die koeling nodig heeft

of zonne energie..

› reageer

Het laatste woord hierover staat hier op de al door Erik genoemde Battery University - grave website trouwens !
Die feiten herinner ik mij ook uit De Goede Oude Tijd Toen Ik Nog Mijn Eigen Huis-tuin-en-keuken Batterijen Maakte.
En inderdaad: lithiumbatterijen kunnen ontploffen. Ook heel spectaculair.
Dirks 6310i kan rustig aan het stopcontact blijven liggen, daar de Nokia zelf zijn eigen behoefte regelt. Je zou hoogstens kunnen beargumenteren dat het continu opladen uiteindelijk meer cycli kost dan als je zo'n Nokia alleen op vaste momenten aan het stopcontact hangt. Mijns inziens is dat verschil eigenlijk te verwaarlozen.
Het stukje uit Trouw gaat overigens helemaal nergens over.
Cadmium-kristallen die steeds groter worden ? In een batterij die geen NiCd-batterij is ? Ik mis dat een beetje...
Klok en klepel zeker ?

› reageer

ach, kranten moet je altijd met een korreltje zout nemen. Ik heb weinig artikelen in kranten kunnen lezen die klopten (en waarvan ik dus natuurlijk wel de inhoud kon checken). In de meeste gevallen is het of het klok klepel verhaal of een verdraaide of smeüig gemaakte weergave. (Geldt ook voor de alom voor "betrouwbaarheid" geprezen Trouw en de Volkskrant).

@Casper: leuk dat je een visie hebt, maar volgens mij is het eerder wat je verwacht dan wat je ook als echt waar bewezen hebt gezien. Voor wat betreft die Li-Polymeer accu's: Sonyericsson gebruikt ze al vanaf de Ericsson T28s, R310World en ook voor de T68i en volgens mij alle huidige toestellen van meer dan 3 tientjes. Ook Nokia gebruikt Li-Polymeer batterijen volgens mij vanaf de 2e oplage van de Nokia 6310i. (Dit in de 2e serie betere accu's leveren doen ze vaker: in de tijd van de Nokia 6110 is Nokia bij de 2e serie trouwens al overgestapt van Ni-MH naar Li-Ion batterijen.)

Kortom: Li-Polymeer batterij techniek heeft zich nu al enkele jaren bewezen als zeer betrouwbaar. (maar wat de boer..... )

› reageer

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de toekomstige ontwikkelingen van polymeren.

http://www.weare.nl/kunststoffen/subpages/toepassingen.html

› reageer

Mijn Ericsson T39m draait al 3 1/2 jaar uitstekend op een Litium Polymeer batterij. Dus de techniek is prima in orde. Dat Nokia de techniek niet (goed) toepast ligt aan Nokia, en niet aan de techniek...

Maar als je een batterij te lang in de herlader laat zitten, hem nooit goed laat ontladen of juist te vaak pas oplaadt als hij helemaal is uitgepierd Dit klinkt nogal tegenstrijdig in mijn ogen....

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.